✌🏻 مثل آب خوردن گوشیت رو عوض کن، اونم قسطی!
زمان مطالعه: 45 دقیقه
دوربین آيفون دست‌ دوم

آیفون دست دوم ابزاری مناسب برای عکاسی است و امکانات زیادی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مقاله، با برخی تنظیمات کاربردی دوربین آيفون دست‌دوم  آشنا می‌شوید.

گوشی آیفون شما ممکن است بهترین دوربینی باشد که تا به حال داشته‌اید. همیشه همراه شماست، صفحه نمایشی دارد که نقش یک منظره‌یاب بزرگ را برایتان ایفا می‌کند و می‌تواند عکس‌های زیبایی را در لحظه ثبت کند. بهتر از آن، دوربین آيفون دست‌ دوم شما طیف وسیعی از حالت‌های عکاسی مختلف را نیز ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای آموزش تنظیمات دوربین آیفون دست دوم و گرفتن بهترین نتیجه، لازم است با حالت‌های مختلف دوربین گوشی اپل و تنظیمات آن آشنا شویم.


آیا فکر می‌کنید همه‌چیز را درباره‌ی دوربین گوشی آیفون دست دوم می‌دانید؟

اگر عکاسی حرفه‌ای باشید که عاشق کار با تنظیمات دوربین است، شاید پاسختان به این پرسش مثبت باشد؛ اما برای افراد دیگر همیشه نکته‌ی جدیدی برای یادگیری درباره‌ی عکاسی وجود دارد.

اگر بیشتر عکس‌هایتان را با گوشی‌های اپل می‌گیرید، آشنایی با تنظیمات دوربین آیفون دست دوم برای شما ضروری است. بسیاری از مردم از تمام قابلیت‌های دوربین آیفون استفاده نمی‌کنند؛ چون با تنظیمات آن آشنایی ندارند.

شماری از قابلیت‌های دوربین آیفون به مدلی بستگی دارد که مشغول استفاده از آن هستید؛ اما اکثر قابلیت‌ها در بین تمام گوشی‌ها مشترک است. دانستن نحوه‌ی کار با تنظیمات دوربین آیفون‌های دست دوم قدیمی باعث می‌شود که این گوشی‌ها نیز تصاویر بهتری ثبت کنند.


در این مطلب از سایت موبایل کده علاوه بر توضیح حالت‌های مختلف دوربین گوشی اپل به سراغ آموزش تنظیمات جداگانه دوربین آیفون دست دوم می‌رویم تا بتوانید آن را برای گرفتن بهترین عکس‌ها و ویدیوها تنظیم کنید. در پایان این آموزش، می‌دانید که چگونه مانند یک عکاس حرفه‌ای از هر حالت با بهترین تنظیمات دوربین آیفون دست دوم استفاده کنید پس همراه موبایل‌کده باشید.

به‌ طور کلی تنظیمات دوربین آيفون دست‌ دوم به دو بخش تقسیم می‌شود. اولی در محیط برنامه دوربین آیفون کارکرده  است که بر اساس هرکدام از حالات تغییر می‌کند و چند مورد مهم را نمایش می‌دهد که می‌توانید بدون خارج شدن از برنامه دوربین آن‌ها را تغییر دهید. بخش دوم تنظیمات که جزئی‌تر هستند و فارغ از حالت انتخابی دوربین قابلیت تغییر دارند در قسمت Setting سیستم عامل آی او اس قرار دارند. برای دسترسی به این تنظیمات باید وارد Setting گوشی اپل خود شوید و پس از آن با وارد شدن به قسمت Camera تنظیمات مورد نظرتان را تغییر دهید. برای راحتی بیشتر می‌توانید در Setting از بالای صفحه Camera را تایپ کنید و بدون گشتن به دنبال گزینه مورد نظر مستقیماً وارد تنظیمات دوربین آیفون بشوید. ابتدا حالت‌های مختلف دوربین و تنظیمات در دسترس برای هریک را توضیح می‌دهیم. سپس چند مورد از تنظیمات کلی دوربین آیفون کارکرده  را بررسی می‌کنیم که به شما برای گرفتن عکس‌های بهتر کمک می‌کنند.


دوربین آيفون دست‌ دوم تنظیمات و امکانات کاربردی زیادی دارد ولی ممکن است پیدا کردن برخی از آن‌ها مشکل باشد. در این آموزش قصد داریم مهم‌ترین امکانات و تنظیمات دوربین آیفون کارکرده  را با هم بررسی کنیم و بیاموزیم چگونه از آن‌ها برای گرفتن عکس‌های زیباتر بهره بگیریم. با سایت موبایل کده و راهنمای جامع تنظیمات دوربین آیفون همراه باشید.


استفاده از وضوح 4K

اگر به‌دنبال ثبت بهترین ویدئوها هستید، وضوح 4K را در منو تنظیمات انتخاب کنید. البته توجه کنید که تمامی آیفون‌ها کارکرده قابلیت ضبط ویدئو 4K را ندارند. اگر از آیفون‌های کارکرده  قدیمی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید سراغ این قابلیت بروید.

به‌منظور فعال‌سازی 4K، وارد منو تنظیمات و بخش Camera شوید. در منو جدید، به بخش Record Video بروید و یکی از حالت‌های فیلم‌برداری 4K را فعال کنید. در این صفحه، می‌توان ویدئو 4K را با نرخ ۲۴ یا ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کرد. فراموش نکنید که هرچه نرخ فریم بیشتر باشد، حجم ویدئو ضبط‌شده بیشتر می‌شود.


استخراج متن از تصاویر

گوشی‌های اپل از مدل آیفون XS کارکرده به‌بعد می‌توانند متنی که در تصویر دیده می‌شود، استخراج کنند. برای فعال‌سازی این قابلیت، وارد منو تنظیمات شوید و به بخش Camera بروید. در این مرحله، کافی است گزینه‌ی Show Detected Text را فعال کنید.


تنظیمات دوربین آيفون دست دوم + نکاتی برای ثبت عکس‌هایی با کیفیت

تنظیمات دوربین گوشی آیفون دست دوم به قدری گسترده بوده و از قابلیت‌های مختلفی برخورداره که شما می‌تونین با کسب مهارت لازم در استفاده از آن، تصاویر فوق‌العاده باکیفیت و زیبایی ثبت کنید.


تنظیمات دوربین آیفون دست دوم در حالت‌های مختلف 

اپلیکیشن Camera را در آیفون دست دوم خود باز کنید. روی حالتی که می‌خواهید استفاده کنید در پایین صفحه (یا در کنار آن اگر در حالت افقی هستید) ضربه بزنید. حالت فعلی شما با رنگ زرد مشخص شده است. همچنین اگر انگشت خود را روی صفحه به چپ یا راست بکشید می‌توانید به سرعت از یک حالت به حالت بعدی بروید. همانطور که بین حالت‌های دوربین آیفون دست دوم خود جابجا می‌شوید، می‌بینید که مجموعه جدیدی از کنترل‌های تصویربرداری در اطراف لبه‌های صفحه ظاهر می‌شوند. برای تنظیم دقیق این کنترل‌ها به دلخواه، روی علامت فلش ضربه بزنید.


ثبت تصاویر پانوراما در دوربین آیفون دست دوم

برای ثبت تصاویر عریض و طولانی از منظره‌هایی که زیبایی اون‌ها تو یه تصویر با ابعاد معمولی نمی‌گنجه، از حالت پانوراما Panorama که بهش Pano‌هم گفته می‌شه استفاده می‌کنیم. توی این وضعیت دوربین چند عکس رو بین فواصل زمانی بسیار کوتاه، به صورت متوالی ثبت کرده و در نهایت یه تصویر با عرض بیشتر تولید می‌کنه. به طور معمول زمانی که تمام سوژه‌ها در یک فریم جا نشه و بخوایم از منظره‌ای با ابعاد گسترده‌تر تصویر ثبت کنیم، می‌تونیم از این قابلیت دوربین آیفون دست دوم استفاده کنیم.

برای فعال‌سازی این قابلیت کافیه که روی گزینه مربوط بهش که با عبارت Panorama مشخص شده کلیک کنین تا یه فلش سفید رنگ روی صفحه‌ی گوشی‌تون ظاهر بشه. این نشانگر نحوه حرکت دوربین رو بهتون نشون می‌ده و تنها کاری که باید انجام بدین اینه که دکمه شاتر رو فشار بدین و گوشی رو از چپ به راست حرکت بدین.

ذخیره‌ی تنظیمات دوربین آیفون دست دوم

آیا فیلتر خاصی دارید که مرتب با آن کار می‌کنید؟ در این صورت باید سراغ ذخیره‌ی تنظیمات دوربین آیفون دست دوم بروید. اگر چنین قابلیتی را فعال نکنید، مجبورید هربار پس از بازکردن دوربین آيفون دست‌ دوم به‌صورت دستی تنظیمات مدنظر را اِعمال کنید.

برای این منظور می‌توانید از قابلیت Preserve Settings در تنظیمات دوربین آیفون کارکرده استفاده کنید. برای تنظیم این حالت، اپلیکیشن Settings را باز کنید و به Camera > Preserve Settings بروید. در صفحه‌ی جدید، سه گزینه‌ی Camera Mode و Creative Controls و Live Photo را می‌بینید.

گزینه‌ی Camera Mode آخرین حالت تصویربرداری (مثلاً حالت ثبت عکس یا ضبط ویدئو) را ذخیره می‌کند. اگر این گزینه غیرفعال باشد،‌ هربار که اپلیکیشن دوربین را باز کنید، حالت عکس‌برداری را خواهید دید.

گزینه‌ی Creative Controls آخرین فیلتر، نسبت تصویر، تنظیمات نور و عمق صحنه را ذخیره می‌کند. با غیرفعال‌کردن Creative Controls در صفحه‌ی تنظیمات دوربین آیفون کارکرده ، هربار که دوربین را باز کنید، تمامی بخش‌های گفته‌شده بازنشانی می‌شوند.

درنهایت، گزینه‌ی Live Photo همان‌طورکه از نامش پیدا است، تنظیمات تصاویر زنده را ذخیره می‌کند. قابلیت Live Photo آیفون کارکرده به‌طورپیش‌فرض فعال است. اگر گزینه‌ی Live Photo را در منو تنظیمات دوربین آیفون کارکرده فعال کنید، آخرین حالتی ذخیره می‌شود که برای Live Photo انتخاب کرده‌اید. اگر گزینه‌ی مذکور غیرفعال باشد، Live Photo همواره روشن خواهد بود.


فیلترهای دوربین آیفون دست دوم

اپلیکیشن دوربین آیفون کارکرده به تعدادی فیلتر هم مجهز شده است. در حالت افقی آیکن دسترسی به این فیلترها که به شکل سه دایره‌ی متداخل است در سمت راست بالای صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد. این فیلترها به‌صورت زنده یا لایو عمل می‌کنند. بنابراین وقتی روی آیکن فیلترها ضربه بزنید پیش‌نمایشی از آن‌ها را خواهید دید که کمک می‌کند تشخیص دهید عکس نهایی چه ظاهری خواهد داشت. البته نیازی نیست لزوما هنگام عکاسی از این فیلترها استفاده کنید، چراکه امکان اضافه کردن آن‌ها به عکس پس از عکاسی هم وجود دارد.

مجموعا ۸ فیلتر مختلف شامل ۳ فیلتر سیاه‌وسفید و ۵ فیلتر رنگی برای انتخاب وجود دارد. از کادر مرکزی هم که با عنوان None مشخص‌شده می‌توانید برای خاموش کردن فیلترها و برگشت به حالت عادی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر فیلتری فعال باشد علاوه بر تاثیر زنده‌ی آن روی نمایاب آیکن فیلترها هم به‌صورت رنگی درآمده و به شما اطلاع می‌دهد که فیلتری در حال حاضر فعال است.


اضافه‌کردن لوکیشن به تصاویر دوربین آیفون کارکرده

اگر مرتب به سفر می‌روید، می‌توانید موقعیت مکانی دلخواهتان را روی تصاویر تگ کنید. آیفون امکان فعال‌سازی تگ جغرافیایی را می‌دهد؛ اما این گزینه را نمی‌توانید در اپلیکیشن دوربین یا منو تنظیمات دوربین پیدا کنید.

برای این منظور باید به مسیر Settings > Privacy & Security > Location Services بروید و گزینه‌ی دوربین را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید. در صفحه‌ی جدید، گزینه‌ی While Using the App را انتخاب کنید.


صدای شاتر دوربین آیفون دست دوم

صدای شاتر دوربین در موبایل ها بیشتر از اینکه باعث زنده کردن حس نوستالژیک دوربین های قدیمی شود، می‌تواند ما را اذیت کند، به خصوص زمانی که در محیط های آرام و بی‌سر و صدا قصد عکس گرفتن داریم.

متاسفانه هیچ روشی به صورت دائمی نمی‌تواند این صدا را از بین برده و قطع کند، تنها راه حل موجود این است که قبل از عکس گرفتن با استفاده از دکمه های کم و زیاد کردن صدا آن را قطع کنید.


برعکس کردن سلفی‌ها در تنظیمات دوربین آیفون دست دوم

یکی دیگر از مواردی که در تنظیمات دوربین آیفون دست دوم دیده می‌شود، امکان آینه کردن عکس‌هایی است که با دوربین جلو گرفته می‌شوند. وقتی با دوربین آیفون عکس سلفی می‌گیرید، منظره‌یاب نسخه آینه‌ای دوربین جلو را نشان می‌دهد. این قابلیت به این دلیل است که مردم عادت دارند خود را در آینه ببینند. با این حال، هنگامی که عکس گرفته می‌شود، تصویر منبع اصلی در Photos ذخیره می‌شود و پیش‌نمایش در واقع با عکس نهایی مطابقت ندارد. در تنظیمات دوربین آیفون کارکرده می‌توانید این رفتار را تغییر دهید. 


حالت HDR در دوربین آیفون کارکرده

درست بالای آیکن صاعقه یا همان تنظیم فلش، آیکنی برای تنظیم حالت HDR قرار دارد. حروف HDR مخفف شده‌ی عبارت High Dynamic Range هستند که به معنی «دامنه‌ی پویای گسترده» است. دامنه‌ی پویای گسترده به شرایطی اشاره دارد که در آن اختلاف شدت نور میان بخش‌های روشن و تیره زیاد است؛ برای مثال وقتی‌که در یک کادر واحد هم بخش‌هایی با نور شدید آفتاب و هم سایه‌هایی عمیق وجود داشته باشد. در این حالت معمولا امکان ثبت جزییات تمام بخش‌های تیره و روشن در عکس‌های عادی وجود ندارد. وقتی حالت HDR دوربین فعال باشد در واقع هر عکس سه بار و با سه تنظیم نوردهی متفاوت ثبت شده و سپس این عکس‌ها برای رسیدن به یک عکس واحد با نوردهی مناسب در تمام بخش‌ها با هم ترکیب می‌شوند. البته کل این اتفاقات به‌صورت خودکار انجام می‌شود و شما متوجه هیچ‌کدام از آن‌ها نخواهید شد.

درست همانند تنظیم فلش، با ضربه زدن روی آیکن HDR سه حالت خاموش (Off)، روشن (On) و خودکار (Auto) در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در اینجا هم اگر حالت خودکار را انتخاب کنید، دوربین آیفون دست دوم با توجه به شرایط نوری صحنه‌ی عکاسی، هرگاه که لازم باشد به‌صورت خودکار حالت HDR را فعال خواهد کرد. پیشنهاد ما این است HDR را همیشه روی حالت خودکار قرار دهید. اگر در اپلیکیشن تنظیمات آیفون دست دوم به انتهای بخش Photos & Camera رفته و گزینه‌ی Keep Normal Photo را روشن کنید، دوربین آیفون دست دوم علاوه بر عکس HDR، نسخه‌ی عادی یا غیر HDR را هم حفظ خواهد کرد. بدین ترتیب حتی اگر از عکس HDR راضی نباشید همچنان عکس عادی را در اختیار خواهید داشت.

عکس بالا مقایسه‌ای است که حالت HDR را با حالت عادی مقایسه می‌کند. همان‌طور که می‌بینید در عکس HDR هم بخش‌های روشن و هم بخش‌های تیره به‌خوبی نوردهی شده‌اند و جزئیات تمام بخش‌ها حفظ شده است. حالت HDR، ابزار فوق‌العاده کارآمدی است، ولی ازآنجاکه هنگام استفاده از آن در واقع به‌جای یک عکس، سه عکس می‌گیرید، لرزیدن دوربین یا حرکت شدید سوژه می‌تواند عکس نهایی را دچار اشکال کند. بنابراین بهتر است برای استفاده از این حالت دوربین را تا جای ممکن ثابت نگه‌دارید یا از سه‌پایه استفاده کنید.


فعال‌سازی خطوط عکاسی در دوربین آیفون دست دوم

یکی از رایج‌ترین قوانینی که موقع عکاسی بیشتر افراد حرفه‌ای و مبتدی ازش استفاده می‌کنن، قانون سه قسمتی عکاسیه. براساس این چارچوب، سوژه مورد نظر باید روی یک شبکه ۳×۳ و در یکی از ۴ تقاطع خطوط قرار بگیره.

با استفاده از این قابلیت، عکس‌های شما رنگ‌وبوی حرفه‌ای‌تری به خودشون می‌گیرن. کافیه  برید به بخش Settings و تو تب Camera، گزینه Grid رو فعال کنین؛ حالا وقتی دوربین رو باز کنین یه مربع فرضی می‌بینین که قراره چارچوب عکس‌هاتون باشه و اون‌ها رو حرفه‌ای‌تر کنه.


نگه داشتن نسخه‌ی غیر HDR در تنظیمات دوربین آیفون دست دوم

یکی از موارد کارآمد تنظیمات دوربین آیفون دست دوم ، قابلیت حفظ عکس‌های غیر HDR در زمانیست که دوربین به‌ صورت اتوماتیک این حالت را روشن می‌کند. در شرایط خاص نوری، اگر این قابلیت را فعال کرده باشید، دوربین آیفون دست دوم به‌ صورت خودکار عکس HDR می‌گیرد. البته خروجی این قابلیت همیشه مطلوب عکاس نخواهد بود. برای همین منظور می‌توانید با مراجعه به تنظیمات دوربین آیفون گزینه Keep Normal Photo را فعال کنید و بعد از آن با خیال راحت HDR را روی همیشه روشن بگذارید. با فعال کردن این گزینه، نرم افزار دوربین ضمن ثبت عکس HDR نسخه معمولی آن را هم ذخیره می‌کند.


عکاسی پی‌درپی (Burst Mode) و استفاده از هندزفری

اپل از آیفون ۵s به بعد علاوه بر فیلمبرداری اسلوموشن حالتی به نام Burst Mode را هم برای عکاسی از صحنه‌های پرتحرک به دوربین آیفون اضافه کرده است. برای استفاده از این حالت کافی است انگشت خود را روی دکمه‌ی شاتر نگه‌دارید تا دوربین شروع به گرفتن عکس‌هایی پیاپی با سرعت بسیار بالا کند. هم‌زمان با ثبت عکس‌ها شمارشگری روی صفحه تعداد عکس‌های گرفته‌شده را نمایش خواهد داد. با استفاده از این حالت می‌توانید شانس خود را برای ثبت سوژه در بهترین حالت ممکن بالا ببرید. پس از عکاسی قادر خواهید بود تمام عکس‌ها را در اپلیکیشن Photos بررسی کرده، بهترین آن‌ها را برگزیده و مابقی را حذف کنید.

اگر پیش‌ازاین با مقالات مدرسه عکاسی موبایل همراه بوده‌اید حتما می‌دانید که آیفون دست دوم اجازه می‌دهد از هندزفری ایرپاد استاندارد اپل به‌عنوان شاتر ریموت دوربین (دکلانشور) استفاده کنید. در واقع زمانی که در اپلیکیشن دوربین هستید می‌توانید از کلید افزایش صدای خود آیفون به‌عنوان دکمه‌ی شاتر استفاده کنید و به همین ترتیب با اتصال هندزفری هم کلید افزایش صدای هندزفری می‌تواند نقش کلید شاتر را بازی کند. استفاده از هندزفری به‌ویژه هنگام عکاسی در شب و محیط‌های کم‌نور می‌تواند با حذف لرزش دست به گرفتن عکس‌های بهتر کمک کند. نکته‌ای که در اینجا باید اضافه کنیم این است که امکان ثبت عکس‌های پی‌درپی یا Burst هم با استفاده از هندزفری وجود دارد. کافی است کلید افزایش صدای هندزفری را چند نگه‌دارید تا عکاسی پی‌درپی آغاز شود.


قابلیت Live Photos

اگه نمی‌دونین حالت لایو فتو چیه، بذارین این‌طوری براتون تعریفش کنم؛ در واقع با استفاده از قابلیت لایو فوتو، وقتی می‌خواین عکس بگیرین دوربین گوشی شما ۱.۵ ثانیه قبل و ۱.۵ ثانیه بعد تصویر شما رو در قالب فیلم ذخیره می‌کنه.

استفاده از این قابلیت این‌طوریه که اگه قسمت بالا سمت راست آیفون شما گزینه‌ای باشه که آیکون اون به شکل دایره‌های تودرتو باشه،‌ می‌تونین با کلیک روی اون قابلیت تصویربرداری زنده رو فعال کنین.

اگه ایکون این قابلیت زرد رنگ باشه، حالت Live Photos فعاله، اما اگه سفید باشه این قابلیت توی دوربین شما غیرفعاله و لازمه از بخش تنظیمات دوربین آیفون دست دوم اون رو فعال کنین.

دوربین آيفون دست‌ دوم

اسکن کردن QR Code در تنظیمات دوربین آیفون دست دوم

آخرین مورد از تنظیمات دوربین آیفون دست دوم ، امکان فعال یا غیرفعال کردن بارکد وان دوربین است. این روزها که استفاده از بارکد‌های QR گسترش چشمگیری پیدا کرده، امکان خواندنشان داخل محیط دوربین آیفون قابلیت کارآمدی به حساب می‌آید. هرچند ممکن است در برخی موارد باعث حواس‌پرتی و کند شدن کار عکاس شود. برای همین با مراجعه به تنظیمات دوربین آیفون دست دوم می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.


تنظیم فوکوس و نوردهی

اگه حین عکاسی بتونین میزان فوکوس و نوردهی رو در حد مطلوب تنظیم و قفل کنین، بدون شک تصاویر باکیفیت‌تری خواهید داشت. تنظیمات دوربین آیفون دست دوم به شکلیه که می‌شه اون‌ها رو به‌صورت دستی موقع عکسبرداری قفل کرد. توی این روش باید حین ثبت عکس از سوژه، نقطه کانونی تصویر مربوطه رو پیدا کنین و روی صفحه موبایل ضربه بزنین و نگهش دارین.

پس از گذشت چند ثانیه، گزینه  AE/AF Lock رو می‌بینین که از شما می‌خواد تا این حالت از فوکوس و نور رو توی عکس‌های خودتون ذخیره کنین. برای خروج از این حالت هم کافیه روی سوژه بزنین تا تب مربوط به اون باز بشه.


زمان‌سنج در دوربین های آیفون کارکرده

پس از HDR و Live Photos به آیکن مربوط به قابلیت زمان‌سنج می‌رسیم. این قابلیت اجازه می‌دهد عکس ۳ یا ۱۰ ثانیه پس از زدن دکمه‌ی شاتر گرفته شود. برای استفاده از تایمر کافی است پیش از گرفتن عکس روی آیکن شبیه به ساعت ضربه بزنید و سپس زمان مورد نظر خود را از بین دو گزینه‌ی ۳s یا ۱۰s انتخاب کنید. حال کافی است کادر دوربین را تنظیم کرده و دکمه‌ی شاتر را بزنید. دوربین پس از اتمام زمان تعیین‌شده ۱۰ عکس سریع با قابلیت Burst می‌گیرد تا بتوانید بعدا بهترین فریم را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

به‌طورمعمول تصور بر این است که قابلیت تایمر دوربین‌های عکاسی به درد زمانی می‌خورد که دوربین را روی سه‌پایه تنظیم کرده و قصد دارید از خودتان عکس بگیرید. ولی تایمر علاوه بر این کارایی‌های دیگری هم دارد. برای مثال در شرایط نور کم که سرعت شاتر دوربین پایین است، این امکان وجود دارد که عکس حتی بر اثر لرزش جزئی دست هنگام زدن شاتر هم تار شود. در این شرایط می‌توانید با استفاده از تایمر از ثابت بودن دوربین در لحظه‌ی گرفتن عکس اطمینان حاصل کنید. بنابراین هنگام عکاسی در شب حتی با وجود استفاده از سه‌پایه هم توصیه می‌شود حتما از تایمر استفاده کنید.


قفل کردن فوکوس و نوردهی در دوربین های آیفون کارکرده

شاید منتظر آیتم‌های بیشتری از بخش اصلی تنظیمات دوربین آیفون دست دوم بودید! اما تنظیمات دوربین آیفون دست دوم به همین موارد ختم می‌شود. حالا برای این که بتوانید از پتانسیل دوربین آیفون خود استفاده بیشتری ببرید، بعضی از قابلیت‌های موجود در داخل محیط نرم افزار دوربین آیفون را بررسی می‌کنیم. اگر می‌خواهید کیفیت عکس‌هایتان را یک درجه بالا ببرید، باید فوکوس و نوردهی را تمرین کنید. عدم یادگیری این دو، کیفیت عکس‌هایتان را کاهش می‌دهد. 

در دوربین آیفون دست دوم خود، می‌توانید هر دو مقدار را به‌ صورت دستی قفل کنید. این بدان معناست که می‌توانید عکس‌های خود را به‌ طور مؤثرتری سفارشی کنید. لازم نیست نگران این باشید که برنامه به‌ طور خودکار شما را نادیده بگیرد. برای قفل کردن دستی فوکوس و نوردهی، برنامه دوربین را باز کنید و روی نقطه کانونی عکس خود ضربه بزنید و نگه دارید. پس از چند ثانیه، بنر قفل AE/AF را در بالای صفحه خواهید دید. برای باز کردن مجدد قفل، روی هر نقطه از صفحه ضربه بزنید.


تنظیم حالت اسلوموشن و تایم لپس در دوربین های آیفون دست‌ دوم

یکی دیگه از تنظیمات حرفه‌ای دوربین آیفون دست دوم که بیشتر برای ثبت فیلم‌های جذاب و منحصربه‌فرد مورد استفاده قرار می‌گیره، حالت‌های SLO-MO و TIME-LAPSE توی دوربین آیفونه.

برای فعالسازی حالت اسلوموشن کافیه روی گزینه SLO-MO ضربه زده و به بخش تنظیمات مربوط به اون وارد بشین؛ بعد از اعمال کردن تغییرات لازم امکان استفاده از این حالت براتون فراهم می‌شه. تازه با استفاده از حالت اسلوموشن می‌تونین فیلم‌هایی با سرعت ۸ برابر کندتر از حالت عادی بگیرین.

حالت بعدی هم تایم‌لپس (TIME-LAPSE) توی دوربین آیفونه که با اون می‌تونین فیلم‌های فوق‌العاده جذاب و باحالی مثل روند رشد یه گیاه، نشون دادن مراحل انجام کار یا حتی طلوع و غروب خورشید و… رو به صورت لحظه به لحظه ثبت کنین.


بستن صدای دوربین آیفون‌های کارکرده

مشخص نیست چرا سازندگان گوشی فکر می‌کنند که ما می‌خواهیم هر بار که عکس می‌گیریم صدای جعلی شاتر دوربین را بشنویم. متأسفانه هیچ راهی برای خاموش کردن دائمی نویز وجود ندارد. در عوض، شما دو راه برای جلوگیری از صدا دارید. می‌توانید از کلید Mute در کنار دستگاه خود استفاده کنید یا می‌توانید از دکمه‌های ولوم برای خاموش کردن کامل صدا استفاده کنید. اگر از دومی استفاده می‌کنید، باید قبل از باز کردن برنامه دوربین این کار را انجام دهید زیرا دکمه‌های میزان صدا در برنامه عکس می‌گیرند. توجه: برخی از کشورها مانند ژاپن و کره جنوبی به شما اجازه نمی‌دهند این صدا را قطع کنید. در چنین مناطقی، پیروی از این دستورالعمل‌ها هیچ تأثیری نخواهد داشت.


فلش (Flash) در دوربین های آیفون کارکرده

اگر گوشی خود را به‌صورت افقی بگیرید در سمت پایین و چپ صفحه‌ی اصلی دوربین آیفون دست دوم آیکن کوچکی شبیه به یک صاعقه دیده می‌شود. این آیکن برای کنترل وضعیت فلش دوربین به کار می‌رود. روی این آیکن ضربه بزنید تا سه حالت مختلف خاموش (Off)، روشن (On) و خودکار (Auto) در اختیارتان قرار بگیرد. در حالت خودکار، دوربین بر اساس نورسنجی محیط هر زمان که تشخیص دهد استفاده از فلش ضروری است به‌صورت خودکار آن را فعال می‌کند.

در کل توصیه می‌شود فلش را همواره در حالت خاموش نگه‌دارید و تا جای ممکن از منابع نور طبیعی و مصنوعی دیگر برای عکاسی استفاده کنید. استفاده از فلش تنها در اتاق‌های کم‌نور کوچک که نیاز به نور کمی برای روشن شدن دارند ممکن است کارآمد باشد. از فلش در فضاهای خارجی یا سالن‌های بزرگ استفاده نکنید؛ نور فلش در این شرایط احتمالا عکس شما را خراب خواهد کرد ولی طبیعتا هیچ کمکی به روشن شدن آسمان تیره‌ی شب نمی‌کند.


ریست تنظیمات دوربین آیفون دست‌ دوم

گاهی ممکنه تنظیماتی که روی دوربین آیفون دست دوم خودتون اعمال کرده‌این، چندان هم درست و اصولی نباشه و باعث از کار افتادن دوربین گوشی بشه. تو همچین موقعیتی بهتره تنظیمات رو ریست کنین تا همه‌چیز به حالت قبل و تنظیمات دوربین آیفون دست دوم شما به شکل پیش‌فرض خودش برگرده.

حالا شاید براتون سوال باشه که آیا با ریست تنظیمات دوربین آیفون دست دوم، اطلاعات ما (تصاویر و ویدئوها) هم پاک می‌شه؟

باید بهتون بگم که چنین اتفاقی نمی‌افته و هیچ‌کدوم از اطلاعات و فایل‌های شما پاک نمی‌شه و فقط تنظیماتی که تغییر داده بودین به حالت اولیه برمی‌گرده. خب حالا باید ببینیم که چطور می‌شه تنظیمات دوربین گوشی‌های اپل رو ریست کرد؟

  • برای این‌کار اول وارد بخش Settingsبشین.
  • سپس به قسمت General برید.
  • تو صفحه‌ی مربوطه، گزینه Reset رو انتخاب کنین.
  • حال باید روی Reset All Settings کلیک کرده و منتظر بمونین تا تنظیمات به حالت اولیه برگرده.

سوییچ بین دوربین اصلی و سلفی در  آیفون کارکرده

همان‌طور که می‌دانید آیفون دست دوم هم مانند اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی به دو دوربین مجهز شده است. دوربین پشتی آیفون دست دوم لنز و سنسور بسیار خوبی دارد ولی گرفتن عکس‌های سلفی با استفاده از آن کار سختی است. بنابراین احتمالا ترجیح می‌دهید برای گرفتن عکس‌های سلفی از دوربین جلویی استفاده کنید که اجازه می‌دهد کادر عکس را به‌راحتی کنترل کنید. برای رفت‌وبرگشت بین دو دوربین آیفون دست دوم کافی است روی آخرین آیکن که شبیه به یک دوربین عکاسی است ضربه بزنید.


حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری (Photo, Square, Pano, Video, Slo-Mo, Time Lapse)

اپلیکیشن دوربین آیفون دست دوم مجموعا شش حالت مختلف دارد که سه حالت آن برای عکاسی در نظر گرفته شده است. در حالت عمودی نام این حالت‌ها را می‌توانید در پایین نمایاب و درست بالای دکمه شاتر دوربین ببینید. برای تغییر بین حالت‌های مختلف کافی است انگشت خود را روی هر جایی از نمایاب به سمت چپ یا راست بکشید. سه گزینه‌ی سمت راست یعنی Photo، Square و Pano حالت‌های مختلف عکاسی هستند.

حالت Photo‌ که احتمالا پرکاربردترین گزینه است اجازه می‌دهد عکسی با کادر کلاسیک مستطیلی در حالت افقی یا عمودی بگیرید. پس از عکاسی این امکان را خواهید داشت که کادر عکس را برش زده و شکل و اندازه‌ی آن را تغییر دهید. حالت Square همان‌طور که از نامش پیداست اجازه می‌دهد به‌سرعت عکسی با کادر مربع بگیرید که برای انتشار روی سرویس‌هایی نظیر اینستاگرام مناسب است. البته همان‌طور که می‌دانید امکان انتشار عکس‌هایی با کادر مستطیلی هم روی اینستاگرام وجود دارد. حالت Pano‌ که مخفف شده‌ی Panorama است برای گرفتن عکس‌های عریض پانوراما در نظر گرفته شده. در این حالت دوربین به‌صورت خودکار چندین عکس را به هم متصل می‌کند تا به یک عکس با نمای بسیار گسترده برسد. این قابلیت کاربردهای زیادی دارد ولی به‌طور خاص می‌توانید از آن برای گرفتن عکس از مناظر وسیعی استفاده کنید که امکان گنجاندن آن‌ها در قاب یک عکس عادی وجود ندارد.

وقتی حالت Pano را انتخاب می‌کنید فلشی سفیدرنگ به سمت راست روی صفحه ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد برای گرفتن عکس باید دوربین را از چپ به راست بچرخانید. اگر ترجیح می‌دهید عکس را با حرکت از سمت راست به چپ بگیرید کافی است روی این فلش ضربه بزنید تا موقعیت آن معکوس شود. برای شروع عکاسی روی دکمه‌ی شاتر (دایره‌ی سفید پایین صفحه) ضربه بزنید و دوربین را به آهستگی در جهتی که انتخاب کرده بودید بچرخانید. تلاش کنید تا جای ممکن حرکت دوربین یکنواخت و ثابت باشد. زمانی که به انتهای صحنه رسیدید مجددا روی دکمه‌ی شاتر ضربه بزنید. عکس نهایی شامل تمام چیزهایی خواهد بود که دوربین دیده است. اگر در هنگام چرخاندن دوربین حرکت شما ثابت و یکنواخت نباشد ممکن است اعوجاج‌هایی در تصویر نهایی ایجاد شود.

در بین حالت‌های مختلف دوربین آیفون، سه گزینه‌ای که در سمت چپ قرار دارند مربوط به ساخت انواع مختلف ویدیوها می‌شوند. این گزینه‌ها Video، Slo-Mo و Time Lapse نام دارند. رزولوشن و سرعت ضبط (FPS) ویدیوها را می‌توانید با مراجعه به بخش Photos & Camera‌ در اپلیکیشن تنظیمات آیفون دست دوم تغییر دهید. حالت Video پرکاربردترین حالت ضبط ویدیو است و اجازه می‌دهد از هر رخدادی که علاقه دارید به‌صورت عادی فیلمبرداری کنید. از لحاظ نظری هیچ محدودیتی برای مدت‌زمان ویدیوها وجود ندارد ولی در عمل میزان حافظه‌ی خالی آیفون محدودیت زمان ویدیو را تعیین می‌کند.

حالت Slo-Mo که نام خود را از فیلمبرداری اسلوموشن گرفته می‌تواند با سرعتی تا ۸ برابر حالت عادی فیلم بگیرد. زمانی که این ویدیوها با سرعت عادی پخش می‌شوند ویدیوهای اسلوموشن دراماتیکی پدید می‌آید. فیلمبرداری اسلومو به‌ویژه برای ضبط حرکات سریع نظیر صحنه‌های ورزشی مناسب است. آخرین گزینه که تایم لپس نام دارد برای نشان دادن پروسه‌های طولانی در عرض چند ثانیه به کار می‌رود. قطعا نمونه‌هایی از این نوع فیلمبرداری را در مستندهای تلویزیونی دیده‌اید. نمونه‌ی کلاسیک این نوع ویدیوها شکفتن و پژمرده شدن یک گل را در عرض ۴ تا ۵ ثانیه تصویر می‌کند. برای ثبت این نوع ویدیو باید دوربین را در محلی ثابت کنید و سپس دکمه‌ی شاتر را بزنید.


تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم

بهتر است بدانید گوشی های آیفون دست دوم بسیار محبوب هستند. گوشی های شرکت اپل دوربین های بسیار با کیفیت دارند. این شرکت سعی می کند همچنان کیفیت دوربین های خود را ارتقا ببخشد. ما در این نوشتار قصد داریم با تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم آشنا شویم.


آشنایی با تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم

قبل از اینکه به تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم بپردازیم، بهتر است بدانید تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم به دو قسمت تقسیم بندی می شود. اولین مورد در محیط خود برنامه آیفون دست دوم می باشد. شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. قسمت دوم تنظیمات گوشی آیفون دست دوم است که کمی جزئی تر و دارای پیچیدگی خاصی می باشد. این قسمت که از اهمیت بیشتری برخوردار است در تنظیمات گوشی اپل قرار دارد. شما باید به قسمت Setting بروید و پس از آن به قسمت Camera وارد شوید و تنظیمات آن را  به دلخواه خود تغییر دهید. شما می توانید در قسمت Setting نام Camera را تایپ نمایید. برنامه Camera را باز کنید و روی پایین صفحه کلیک کنید. یک دایره به نام شاتر در قسمت وسط وجود دارد که اگر آن را ضربه بزنید می توانید عکس بگیرید. کنار دایره سفید در سمت راست می توانید حالت سلفی بودن یا حالت اصلی را انتخاب کنید.


دوربین سلفی آیفون دست دوم

یکی از مهمترین مواردی که در تنظیمات گوشی آیفون دست دوم به چشم می خورد، تنظیمات دوربین سلفی آن می باشد. گوشی های شرکت اپل این امکان را دارند که عکس هایی که با دوربین جلو گرفته می شود را به حالت آینه تبدیل کنند. هنگامی که با دوربین گوشی آیفون دست دوم عکس سلفی می گیرید.


تنظیمات دوربین گوشی آیفون دست دوم در حالت عکس چگونه است؟

محصولات اپل به جز تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم حالت استاندارد نیز دارند. این همان حالتی می باشد که شما می توانید برای عکس های معمولی نیز از آن استفاده نمایید. علاوه بر این شما می توانید برای شروع ضبط ویدئو با QuickTake ، روی دکمه شاتر کلیک کنید و آن را نگه دارید. زمانی که انگشت خود را از روی شاتر بردارید، ویدئو قطع می شود.

در تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم قابلیت Live Photos بسیار کاربرد دارد. این قابلیت نوردهی بسیار عالی دارد. شما با این قابلیت مهم می توانید عکس ها و ویدئوهای دلخواه خود را در با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

حالت پرتره گوشی آیفون دست دوم

خوب است بدانید در تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم شما می توانید حالت پرتره را نیز فعال کنید. شما می توانید روی سوژه مورد نظر خود فوکوس دهید و اطراف را مات و تار کنید. معمولا عکس های پرتره خاص و هنری هستند. اگر در عکس های سلفی خود از حالت پرتره استفاده کنید، بسیار زیبا می شوند. توجه داشته باشید حالت پرتره تنها در آیفون ۷ پلاس به بالا موجود می باشد.


میزان نوردهی گوشی آیفون دست دوم

اگر به قسمت تنظیمات دوربین سلفی ایفون دست دوم وارد شده اید و می خواهید کیفیت عکس های خود را بالا ببرید، می توانید نور آن را نیز تنظیم کنید. هنگامی که می خواهید با گوشی آیفون سلفی بگیرید، باید به نور توجه زیادی داشته باشید. اگر می خواهید عکس حرفه ای بگیرید، باید به خوبی اصول و قوانین عکاسی را یاد بگیرید. نوردهی به میزان نوری گفته می شود که می تواند از تصویر و عکس به سنسور دوربین برسد. همانطور که گفته شد فوکوس می تواند میزان وضوح تصویر و عکس را بسیار دقیق مشخص کند. برای اینکه نوردهی را به صورت دقیق تنظیم کنید، باید دوربین را باز کنید. پس از آن روی نقطه کانونی یک ضربه وارد کنید. پس از چند ثانیه نوار AE/AF Lock روی قسمت بالا مشاهده می شود.  برای آنکه قفل باز شود روی هر نقطه از عکس ضربه بزنید.

همانطور که گفته شد در تنظیمات دوربین سلفی آیفون دست دوم می توانید نوردهی را تنظیم نمایید. اگر نور زیاد یا کم باشد می توانید روی صفحه کلیک نمایید. پس از آن با انگشت خود میزان نوردهی عکس را تنظیم نمایید.

تا به این جای این مقاله از سایت فروشگاهی موبایل کده درباره تنظیمات دوربین آیفون دست دوم به طور کلی صحبت کردیم اما الان وقتشه بریم سراغ بررسی تنظیمات تخصصی دوربین آیفون دست دوم و هر سری از این برند پرطرفدار رو به طور مجزا بررسی نماییم.


تنظیمات دوربین آیفون ۱۱ دست دوم

شهریور ماه سال 98 بود که شرکت اپل سری ایفون ۱۱ دست دوم و همچنین ایفون 11 را به بازار معرفی کرد. این گوشی از ابتدا بسیار محبوب شد و محبوبیت آن تا حدی افزایش پیدا کرد که اپل همچنان در سال 2022 یا در واقع 1401 این محصول را به فروش می‌رساند. با توجه به این که ایفون 11 دست دوم دو مرتبه با کاهش قیمت 100 دلاری مواجه شده در حال حاضر قیمت بسیار به صرفه‌تری نسبت به دیگر ایفون‌های اپل دارد و با قیمتی نزدیک به ایفون Se نسل 3 می‌توانید این گوشی را تهیه کنید. می‌دانید یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند دوربین‌های آن است.


مشخصات دوربین‌ های آیفون 11

ایفون 11 دست دوم از دو دوربین عریض و فوق عریض به روی قاب پشتی و یک دوربین سلفی به روی قاب جلویی بهره می‌برد و طبق انتظار خبری از دوربین تله فوتو برای این گوشی نیست. در ادامه مشخصات سه لنز عریض، فوق عریض و سلفی این گوشی را با هم مرور می‌کنیم.


دوربین اصلی

دوربین اصلی ایفون ۱۱ دست دوم سنسوری 12 مگاپیکسلی مدل Apple iSight Camera با اندازه‌ی 1/2.55 اینچی و اندازه‌ی 1.4 میکرونی داشته و در پشت لنزی 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.


دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض نیز مانند دوربین اصلی سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.0 میکرون دارد و در پشت لنزی 13 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.4 قرار گرفته و می‌تواند تصاویری 120 درجه‌ای به ثبت برساند.


دوربین سلفی

دوربین سلفی نیز سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.6 اینچی دارد و در پس لنزی 23 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. در کنار دوربین سلفی سیستم تشخیص چهره سه بعدی یا فیس آیدی نیز قرار گرفته تا بتواند قفل صفحه نمایش را در حالتی بسیار امن باز کند.


تنظیمات دوربین آیفون 11 دست دوم

تنظیمات بخش دوربین ایفون‌ها و همین آیفون ۱۱ دست دوم بخش‌های مختلفی دارد و برای این که این قسمت ساده‌تر شود بخش‌های مختلف را از هم جدا کرده و به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.


بخش Formats

به Settings و سپس بخش Camera مراجعه کرده و به روی گزینه Formats کلیک کنید. در این بخش گزینه مهمی وجود دارد و شما باید بین دو گزینه High Efficiency و Most Compatible یکی را انتخاب کنید. به صورت پیش فرض گزینه High Efficiency انتخاب شده است.

در این حالت عکس‌ها با فرمت HEIF به ثبت می‌رسند. در این حالت تصاویر فضای کمتری را در گوشی اشغال می‌کنند و همچنین امکان ویرایش بیشتری نیز به شما می‌دهند اما مشکل این فرمت این است که با بسیاری از دستگاه‌ها سازگاری ندارد.

مثلا ممکن است گوشی سامسونگ دوستتان نتواند این فرمت را شناسایی کند و نمایش دهد. پس اگر گوشی شما فضای کافی دارد و همچنین قرار نیست که تصاویر گرفته شده را به صورت حرفه‌ای ادیت کنید حتما در این بخش گزینه Most Compatible را برگزینید.


بخش Preserve

به Settings و سپس بخش Camera مراجعه کرده و به روی گزینه Preserve کلیک کنید. گزینه اول این بخش Camera mode نام دارد و اگر آن را روشن کنید دوربین به روی آخرین حالتی که از آن استفاده کردید باقی می‌ماند و مجدد به صورت پیش فرض به حالت فوتو یا ثبت عکس برنمی‌گردد. این یعنی با روشن کردن این گزینه اگر در حالت فیلم برداری از دوربین خارج شوید دفعه بعد نیز در همین حالت وارد دوربین خواهید شد و دیگر به صورت پیش فرض شاهد Photo نیستید.

گزینه بعدی Creative controls است و در صورت روشن بودن تنظیماتی مانند فیلتر استفاده شده، نسبت تصویر، روشنایی و عمق تصویر ذخیره می‌شود و مجدد به حالت ابتدایی بازنمی‌گردد.

گزینه بعدی Exposure adjustment است و در صورت روشن بودن به شما کمک می‌کند تا تنظیمات Exposure ذخیره شود و به حالت پیش فرض بازنگردد.

گزینه بعدی را اگر روشن کنید دیگر تنظیمات مربوط به بخش لایو فوتو تغییر نمی‌کند و به حالت پیش فرض که روشن بودن این قابلیت است برنمی‌گردد.


تنظیمات بخش دوربین

زمانی که وارد Settings گوشی و سپس بخش Camera بشوید گزینه‌های زیادی به شما نمایش داده می‌شود که در این بخش به شما هر مورد را معرفی کرده و آن را توضیح می‌دهیم.

  • گزینه Record video و Record Slo-mo برای این است که بتوانید کیفیت و رزولوشن فیلم برداری گوشی را مشخص کنید. هرچه قدر که رزولوشن و فریم ریت را بالاتر ببرید حجم فیلم‌های ضبط شده نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • گزینه بعدی Record Stereo sound است که در صورت روشن بودن گوشی صدای فیلم برداری را به صورت استریو ضبط می‌کند و صدا به صورت فراگیر به ثبت می‌رسد. پیشنهاد می‌کنید حتما این گزینه را روشن کنید یا روشن نگه دارید.
  • گزینه بعدی Use Volume Up for Burst است و با روشن کردن آن در دوربین و با فشار دادن دکمه ولوم بالا می‌توانید چندین عکس سریع پشت سر هم یا Burst به ثبت برسانید.
  • گزینه بعدی Scan QR codes است که در صورت روشن بودن به دوربین اجازه می‌دهد تا QR کدها را نیز اسکن کرده و سایت یا لینک مربوطه را به شما نمایش دهد.
  • گزینه Grid در صورت روشن بودن صفحه دوربین را هنگام ثبت عکس به حالت خطوط عمومی و افقی در می‌آورد تا شما بتوانید به کمک این خطوط فریم بندی بهتری داشته باشید و عکس بهتری به ثبت برسانید. اگر برای کادر بندی کردن مشکل دارید حتما این گزینه را روشن کنید.
  • روشن کردن گزینه Mirror Front Camera باعث می‌شود عکس‌های دوربین سلفی مانند آینه شوند و دوربین سلفی مانند آینه عمل کند.
  • گزینه View Outside the Frame در صورت روشن بودن باعث می‌شود فضای اطراف کادر را نیز مشاهده کنید و ببینید که چه سوژه‌هایی بیرون از فریم تصویر شما قرار گرفته‌اند.
  • در صورت روشن بودن گزینه Scene Detection دوربین با هوش مصنوعی سوژه‌ها و مکان‌های آشنا را تشخیص داده و تلاش می‌کند تا عکس بهتری به ثبت برساند.
  • روشن کردن گزینه Prioritize Faster Shooting باعث می‌شود کیفیت عکس‌ها در حالتی که به سرعت دکمه شاتر را فشار می‌دهید همچنان خوب باقی بماند.
  • گزینه Lens Correction در صورت روشن بودن تلاش می‌کند تا به حالت نرم افزاری اعوجاج تصاویر فوق عریض را از بین ببرد و به گوشه‌های تصاویر فوق عریض حالت عادی ببخشد.
  • گزینه Smart HDR نیز همان طور که از نامش مشخص است قابلیت HDR را به صورت هوشمند استفاده می‌کند.

گزینه‌های دوربین آیفون 11 دست دوم

زمانی که وارد دوربین می‌شوید به صورت پیش فرض دوربین به روی حالت Photo قرار دارد که به صورت عادی عکاسی می‌کند. در همین حالا اگر دو انگشت خود را به سمت داخل بکشید به دوربین فوق عریض منتقل می‌شود و می‌توانید تصاویری با زاویه بیشتر به ثبت برسانید.

در همین حالت اگر دو انگشت خود را به سمت بیرون بکشید دوربین به حالت زوم می‌رود و با آیفون 11 دست دوم می‌توانید به صورت دیجیتال به روی سوژه‌ها زوم کنید و به دلیل نبود دوربین تله فوتو امکان زوم اپتیکال وجود ندارد.

از منوی پایین صفحه یا با اسکرول کردن به چپ یا راست می‌توانید بین حالت‌های مختلف جابجا شوید. مثلا می‌توانید حالت Video را برای فیلم برداری یا حالت Portrait را برای ثبت تصاویر پرتره انتخاب کنید. حالت Slo-mo و دیگر موارد نیز در دسترس قرار دارند. در ادامه بیشتر این حالت‌ها را توضیح می‌دهیم.

البته برای فیلم برداری همیشه لازم نیست به حالت Video بروید و هر زمان که نیاز داشتید تا سریعا فیلم برداری را آغاز کنید تنها کافیست که دست خود را به روی شاتر نگه دارید تا فیلم برداری آغاز شود. تا زمانی که دست خود را رها نکنید فیلم برداری ادامه خواهد داشت.

  • به کمک گزینه‌های بالای برنامه دوربین می‌توانید فلش را خاموش یا روشن کنید و یا به روی حالت خودکار قرار دهید تا خود گوشی بسته به نور محیط تصمیم بگیرد که از فلش استفاده کند یا خیر.
  • گزینه بعدی که شبیه به ماه است حالت شب یا همان نایت مود را نشان می‌دهد. در گوشی‌های اندرویدی برای ثبت عکس در حالت نایت مود باید به بخشی مشخص شده مراجعه کنید اما در ایفون‌ها این حالت به تشخیص خود گوشی در شرایط نوری ضعیف به صورت خودکار فعال می‌شود و در بالای برنامه علامت ماه را به شما نمایش می‌دهد.
  • اگر این ماه دارای عدد بود و مثلا عدد 1 یا 2 را نشان می‌داد بیانگر مدت زمانی است که باید دست خود را کاملا ثابت نگه دارید تا گوشی بتواند به کمک قابلیت‌های نرم افزاری جزئیات تصویر به خصوص در بخش‌های تاریک را افزایش دهد.
  • گزینه دیگر HDR است که کاملا مشخص است و می‌توانید نوشته آن را مشاهده کنید. قابلیت HDR یا High dynamic range همان طور که از نامش مشخص است رنج دینامیکی را بهبود می‌بخشد. در واقع عکس شما در صورت روشن بودن HDR به حالت متعادل‌تری به ثبت می‌رسد و در کل تصویر بهتری تحویل می‌گیرید.
  • گزینه آخر هم که مربوط به ثبت عکس Live است. در صورت روشن بودن این حالت عکس‌های شما به حالت زنده ثبت می‌شوند و اگر در گالری دست خود را به روی این تصاویر نگه دارید می‌توانید چند ثانیه قبل از ثبت عکس را به حالتی شبیه به گیف تماشا کنید.
  • در بالای صفحه و میانه صفحه یک گزینه شبیه به فلش دیده می‌شود که اگر به روی آن کلیک کنید گزینه‌های دیگر بخش دوربین در اختیار قرار می‌گیرد. گزینه اول این بخش فلش است و گزینه دوم و سوم نیز به نایت مود و عکس زنده اختصاص می‌یابد که این گزینه‌ها را توضیح دادیم.
  • گزینه بعدی که شکل 4:3 دارد مربوط به انتخاب نسبت تصویر است که می‌توانید عکس‌های خود را به حالت 16 به 9 تغییر دهید.
  • گزینه بعدی علامتی شبیه به +/- دارد و به شما کمک می‌کند تا exposure را تغییر دهید و عکس را روشن‌تر یا تاریک‌تر کنید.
  • گزینه بعدی مربوط به تایمر است و به شما اجازه می‌دهد تا تعیین کنید عکس چند ثانیه بعد از لمس شاتر به ثبت برسد. این گزینه برای مواقعی کاربرد دارد که می‌خواهید گوشی را به روی پایه قرار دهید و با تنظیم کردن زمان می‌توانید خودتان هم به عکس اضافه شوید.
  • گزینه بعدی که آیکونی چند رنگ دارد مربوط به انتخاب فیلتر است. با انتخاب هر یک از فیلترهای موجود در این بخش رنگ و شکل و شمایل عکس و فیلم‌های ثبت شده توسط شما به طور کلی تغییر می‌کند.

حالت Time-Lapse

همان طور که احتمالا می‌دانید فیلم‌هایی که در حالت Time-Lapse ثبت می‌کنید در حال پخش شدن بسیار سریع‌تر می‌شوند و فیلم شما با سرعت بسیار بالاتری به نمایش درمی‌آید. مثلا به کمک حالت Time-Lapse می‌توانید عبور ابرها را فیلم برداری کرده و بعد به صورت سریع و جذاب به اشتراک بگذارید.

توجه داشته باشید که برای ثبت فیلم‌های Time-Lapse تا حد امکان گوشی باید ثابت باشد و از آنجایی که باید مدتی نسبتا طولانی فیلم برداری کنید پیشنهاد می‌کنیم از پایه استفاده کنید. شما حین ثبت فیلم‌های Time-Lapse نیز می‌توانید بین دوربین اصلی و فوق عریض جابجا شوید.


حالت Slow-Mo

حالت اسلوموشن برای ثبت فیلم‌های کند شده است و می‌توانید به کمک این قابلیت با دوربین پشت یا جلو اتفاقات را به صورت جذابی کند کنید. به عنوان مثال می‌توانید از یک آتش بازی اسلوموشن تهیه کرده و به صورت بسیار کند روند آتش گرفتن و سوختن را به طور کامل مشاهده کنید.

در این حالت هم محدود به دوربین اصلی نیستید و می‌توانید بین دوربین اصلی و فوق عریض جابجا شوید. عدد نمایش داده شده در بالا سمت راست تصویر فریم ریت اسلوموشن را نمایش می‌دهد و می‌توانید بین 120 و 240 انتخاب کنید.


حالت Portrait

حالت پرتره که چندان نیازی به معرفی کردن ندارد و به احتمال بسیار زیاد با این حالت آشنایی دارید. در حالت پرتره دوربین سوژه را از پس زمینه تشخیص داده و اقدام به جدا کردن آن می‌کند. در ادامه پس زمینه به حالت مات درمی‌آید و به این شکل سوژه بسیار بهتر و بیشتر به چشم می‌آید و عکس حالت بسیار جذاب و حرفه‌ای به خود می‌گیرد.

شما می‌توانید پرتره‌های عادی یا در حالت زوم به ثبت برسانید. همچنین در صورتی که به روی حرف F در پایین سمت راست تصویر کلیک کنید می‌توانید عمق میدان را تنظیم کرده و مشخص کنید که پس زمینه تا چه حد تار شود.


حالت Pano

این حالت به شما کمک می‌کند تا عکس پاناروما به ثبت برسانید. شما می‌توانید بین حالت‌های مختلف زوم جابجا شوید و سپس با لمس دکمه شاتر و چرخاندن گوشی عکس پاناروما به ثبت برسانید. در گرفتن تصاویر پاناروما باید توجه داشته باشید که در یک خط مشخص حرکت کنید و تغییر فریم می‌تواند عکس را خراب کند.


سوالات متداول درباره تنظیمات دوربین آيفون 11 دست دوم

 دوربین اصلی آیفون ۱۱ دست دوم سنسوری 12 مگاپیکسلی مدل Apple iSight Camera با اندازه‌ی 1/2.55 اینچی و اندازه‌ی 1.4 میکرونی داشته و در پشت لنزی 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. با وجود گذشت 2.5 سال از معرفی این محصول دوربین اصلی آن همچنان توانایی بالایی در ثبت عکس و ضبط ویدئو دارد.

به Settings و سپس بخش Camera مراجعه کرده و به روی گزینه Formats کلیک کنید. در این بخش گزینه مهمی وجود دارد و شما باید بین دو گزینه High Efficiency و Most Compatible یکی را انتخاب کنید. به صورت پیش فرض گزینه High Efficiency انتخاب شده است. در این حالت عکس‌ها با فرمت HEIF به ثبت می‌رسند. در این حالت تصاویر فضای کمتری را در گوشی اشغال می‌کنند و همچنین امکان ویرایش بیشتری نیز به شما می‌دهند اما مشکل این فرمت این است که با بسیاری از دستگاه‌ها سازگاری ندارد. پس گزینه Most Compatible را انتخاب کنید.

در گوشی‌های اندرویدی برای ثبت عکس در حالت نایت مود باید به بخشی مشخص شده مراجعه کنید اما در ایفون‌ها این حالت به تشخیص خود گوشی در شرایط نوری ضعیف به صورت خودکار فعال می‌شود و در بالای برنامه علامت ماه را به شما نمایش می‌دهد. اگر این ماه دارای عدد بود و مثلا عدد 1 یا 2 را نشان می‌داد بیانگر مدت زمانی است که باید دست خود را کاملا ثابت نگه دارید تا گوشی بتواند به کمک قابلیت‌های نرم افزاری جزئیات تصویر به خصوص در بخش‌های تاریک را افزایش دهد.

دوربین آيفون دست‌ دوم

تنظیمات دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم

دوربین‌های گوشی‌های کوپرتینویی‌ها همواره زبان‌زد و استاندارد عکاسی گوشی‌های هوشمند در بازار بوده و هستند. اپل در لاین آپ پرچمدار جدید خود هم کم نگذاشته و آیفون‌های 12 دست دوم از بهترین‌های بازار هستند. اما دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دست دوم از سیستم متفاوتی استفاده می‌کند و در کنار برادر پرو خود از اسکنر لایدار بهره می‌برد. در این مطلب به معرفی قابلیت‌های بسیار جذاب دوربین پرچمداران اپل می‌پردازیم تا بهترین عکس‌ها را ثبت کنیم.

ابتدا از آپدیت بودن نرم افزار گوشی اطمینان حاصل کنید. برای مثال نسخه 14.3 سیستم ‌عامل iOS ویژگی‌های جدیدی مانند ProRAW را به دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم می‌آورد که عکاسی RAW را ممکن می‌سازد. برای آپدیت نرم افزار از تنظیمات، قسمت General وارد Software Updates شوید.

دوربین‌ها غالباً عکس‌ها را در دو قالب JPG (یا JPEG) یا RAW ذخیره می‌کنند. اولی فشرده‌سازی شده و دومی غیر فشرده است. فرمت‌های مشهور دیگری مانند PNG نیز برای فشرده‌سازی به کار می‌روند، اما به طور کل JPG را پر استفاده‌ترین فرمت جهانی تصویر می‌توان دانست.

فرمت RAW عکس را فشرده نمی‌کند. در واقع هیچ عملی روی آن انجام نمی‌دهد و دقیقا به همان صورت که ثبت شده ذخیره می‌کند. واضح است که در این حالت کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود، اما از طرفی حجم عکس نیز افزایش پیدا می‌کند. تصاویری که به صورت خام یا RAW ذخیره می‌شوند حجمی نزدیک به رزولوشن دوربین خواهند داشت. برای مثال هر تصویر RAW یک دوربین 68 مگاپیکسلی حجمی نزدیک به 68 مگابایت خواهد داشت!

عکاسی RAW مزایا و معایبی دار که توضیحات بیشتر آن در این مطلب نمی‌گنجد و ما هم بیشتر از این، در رابطه با آن صحبت نخواهیم کرد.


حالت عکس دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم

 رابط کاربری دوربین حالت‌های گوناگونی برای عکاسی ارائه می‌کند، اما حالت پیش‌فرض که هنگام باز کردن دوربین می‌بینیم Photo Mode نام دارد. در این حالت می‌توانید زوم تصویر را کنترل کنید که به نوعی از سه لنز تله‌فوتو با زوم ۲.۵ برابر برای دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم و 2 برابر برای آیفون 12 پرو دست دوم و فوق عریض (زوم 0.5 برابر) و لنز عریض استفاده می‌کند.

دو روش هم برای زوم کردن به مقیاس دلخواه و به صورت دستی وجود دارد. با دور یا نزدیک کردن دو انگشت روی صفحه که یکی از روش‌های کلاسیک برای هر نوع زوم کردن است یا نگه داشتن روی آیکون ضریب به بازه ممکن دست پیدا کنید. زوم دیجیتال تا 10 برابر برای آیفون 12 پرو دست دوم و تا 12 برابر برای دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم ممکن است.

از تنظیمات بالای صفحه می‌توانید فلاش را روی خودکار قرار دهید. در این صورت زمانی که نور محیط برای عکاسی کافی نیست، علامت فلاش به رنگ زرد تغییر خواهد کرد که نشان می‌دهد هنگام ثبت عکس از نور آن استفاده خواهد شد. امکان خاموش کردن کلی فلاش نیز وجود دارد.

ویژگی دیگری که ممکن است از آن خبر نداشته باشید QuickTake است. روی حالت Photo، با لمس و نگه داشتن دکمه شاتر، گوشی شروع به ضبط فیلم می‌کند. این ویژگی زمانی که می‌خواهید یک ویدیوی کوتاه ضبط کنید بدون این‌که از حالت تصویر خارج شوید به کار می‌آید. در این حالت اگر انگشت‌تان را به سمت راست بکشید، فیلم‌برداری بدون نیاز به نگه داشتن دکمه شاتر ادامه پیدا می‌کند یا به اصطلاح قفل می‌شود.

پرچمداران اپل می‌توانند همزمان از سه دوربین برای ثبت نمای خارج از فریم استفاده کنند. زمانی که زوم از 0.7 بیشتر باشد، محیط خارج از فریم در کناره‌ها نمایش داده می‌شود. این ویژگی به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید از کدام لنز استفاده کنید و اگر چیزی جا می‌اندازید، از لنز فوق عریض استفاده کنید یا به عبارتی زوم را کاهش دهید و تصویری که می‌خواهید ثبت کنید. این گزینه را می توان غیرفعال/فعال کرد.


حالت شب

حالت شب ثبت تصاویر باکیفیت در نور کم محیط را ممکن می‌سازد. برای فعال کردن نایت مود برای دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم نیازی نیست کاری انجام دهید؛ حسگر گوشی متوجه نور کم خواهد شد. در این شرایط یک آیکون به شکل ماه روی نمایشگر ظاهر می‌شود که به معنای فعال بودن حالت شب است.

در این حالت، شاتر مدت بیشتری باز می‌ماند. این عمل، از رسیدن نور مطلوب برای ثبت تصاویر با کیفیت و با جزییات اطمینان حاصل می‌کند. عددی که کنار آیکون حالت شب نمایش داده می‌شود نشان دهنده مدت زمانی است که باید گوشی را بدون حرکت نگه دارید. این ویژگی را در عکاسی حرفه‌ای نیز مشاهده می‌کنید و اگر پایه نگهدارنده داشته باشید می‌توان تا 30 ثانیه هم به لنز اجازه گرفتن نور داد.

با وجود اینکه حالت شب دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم و آیفون پرو دست دوم به صورت هوشمند و خودکار نیز کار می‌کند؛ امکان ویرایش و دستی‌سازی تنظیمات وجود دارد. روی آیکون ماه که لمس کنید، exposure و exposure time قابل ویرایش هستند. همان‌طور که گفتیم شاتر می‌تواند تا 30 ثانیه هم باز باشد. در بررسی گوشی آیفون 12 پرو مکس دست دوم شاهد تاثیر خوب حالت شب بودیم.


HDR و حالت زنده  Live

گوشه بالا راست رابط کاربری دوربین می‌توانید آیکون مربوط به HDR (رنج دینامیک بالا) را پیدا کنید. هنگام فعال بودن HDR، گوشی چندین عکس با exposureهای متفاوت ثبت می‌کند. در نهایت این تصاویر ترکیب می‌شوند. به طور کلی آنچه امروزه HDR می‌نامیم، سایه‌ها و قسمت‌های تاریک را روشن و قسمت‌های روشن را تاریک‌تر می‌کند. با لمس آیکون HDR می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. کنار HDR، گزینه Live Photos قرار دارد که 1.5 ثانیه قبل و بعد از فشردن دکمه شاتر را ضبط می‌کند تا یک ویدیوی کوتاه ذخیره شود.


چه زمانی از HDR استفاده کنیم؟

ابتدا این‌که برای هر تصویری از HDR استفاده نکنید. خصوصاً تصاویری که کنتراست کمی دارند. رنگ‌ها غیر طبیعی جلوه خواهند کرد و نتیجه جالب نخواهد شد. برای عکاسی از افراد یا حیوانات نیز از HDR استفاده نکنید. برای حذف کردن سایه‌ها که اصلاً به سراغ آن نروید.

بهترین موقعیت برای استفاده از HDR زمانی است که کنتراست تصویر بالا است، به طوری که از توان دوربین فراتر می‌رود.


تنظیمات دیگر دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم

با لمس علامت ⌄ از بالای صفحه، به تنظیمات بیشتری دسترسی خواهید داشت. فلاش، حالت شب تصاویر زنده، انواع فیلترها، تنظیم Exposure و نسبت عکس (Aspect Ratio) از اینجا قابل مدیریت هستند.


Time-Lapse

دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دست دوم به راحتی می‌تواند نقش یک دوربین فیلمبرداری حرفه‌ای را ایفا کند. پس چرا از امکان تایم لپس آن استفاده نکنیم؟ در این حالت ویدیو ضبط شده با سرعت چند برابر پخش می‌شود. از این حالت برای ضبط کارهایی مانند آشپزی، آرایش، نقاشی و طراحی و غیره می توانید استفاده کنید و نتایج جالبی بگیرید.

در این حالت استفاده از هر سه دوربین ممکن است و به تنظیماتی که قبل‌تر معرفی کردیم هم دسترسی خواهید داشت. این تنظیمات با لمس علامت پیکان قابل مشاهده هستند. برای تعویض بین دوربین اصلی و دوربین سلفی هم می‌توانید از آیکون مربوطه در گوشه پایین-راست رابط کاربری استفاده کنید.


حالت اسلوموشن

حالت اسلوموشن به نوعی عکس تایم لپس می‌باشد و از آن برای آهسته کردن ویدیو می‌توانید استفاده کنید. در این حالت به هر سه دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم دسترسی دارید و زوم اپتیکال تا 6 برابر نیز ممکن است.

عددی که بالا-راست مشاهده می‌کنید بیانگر نرخ فریم بر ثانیه است. در اینجا امکان انتخاب بین دو گزینه 120 و 240 فریم بر ثانیه را خواهید داشت. هر چه نرخ فریم بالاتر باشد، ویدیو اسلوموشن آهسته‌تر پخش خواهد شد. از آیکون چرخش برای تعویض میان دوربین سلفی و اصلی استفاده کنید. لمس دکمه شاتر ضبط ویدیو را آغاز می‌کند و برای پایان آن کافی است دوباره روی دکمه شاتر لمس کنید.


پرتره

حالت عکاسی پرتره این امکان را فراهم ‌می‌کند که بتوانید عکس‌هایی در سطح کیفیت استودیوهای عکاسی تهیه کنید. روش کار آن به این صورت است که از موضوع عکس در پیش زمینه تصویری با جزئیات بسیار بالا می‌گیرد در حالی که پس زمینه را خارج از تمرکز قرار می‌دهد. خود نرم افزار دوربین گوشی موقع عکاسی ایده‌هایی برای بهبود کیفیت عکس ارائه می‌دهد که هم برای عکاسان حرفه‌ای و هم تازه کار بسیار مفید خواهد بود.

وارد تنظیمات دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دست دوم یا پرو که می‌شوید، با دنیایی از ویژگی‌ها و گزینه‌های گونانگون مواجه خواهید شد. آشنایی با هر یک و کاربرد آن‌ها می‌تواند عکاسی شما را حرفه‌ای‌تر کند. در ادامه به توضیح این قسمت از رابط کاربری دوربین می‌پردازیم.


تنظیمات دوربین و Composition

در بخش Settings > Camera می‌توانید تعدادی از تنظیمات دوربین را به سلیقه خود شخصی سازی کنید.

Use Volume Up for Burst: با فعال کردن این گزینه می‌توانید از دکمه افزایش صدا، برای گرفتن چندین عکس به سرعت استفاده کنید.

Turn on Mirror Front Camera:

با فعال کردن این گزینه، تصاویر سلفی به تصویری که در آینه می‌بینید نزدیک‌تر خواهد شد.

View Outside the Frame:

ویژگی دیدن خارج از فریم را در بخش حالت عکس دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دست دوم معرفی کردیم. همچنین گفتیم قابل غیرفعال کردن است. از این قسمت می‌توانید آن را خاموش/روشن کنید.


تنظیمات Formats دوربین آیفون 12 پرو مکس دست دوم

تنظیمات iOS امکان تغییر و شخصی‌سازی فرمت ثبت تصاویر را به کاربر می‌دهد. این سه فرمت HEIF/HEIC, JPEG و ProRAW اپل هستند. تصاویر ثبت شده در فرمت HEIF که با فعال کردن گزینه High Efficiency ثبت می‌شوند از حجم کمتر اشغال می‌کنند و انعطاف پذیری بالاتری دارند به این معنا که گزینه‌های بیشتری هنگام ویرایش در دست عکاس است. از طرفی، این فرمت همه جا پشتیبانی نمی‌شود و ممکن است هنگام اشتراک گذاری دردسر بیشتری نسبت به JPEG داشته باشید.


تنظیمات Preserve

در حالت پیش‌فرض پس از خارج شدن از اپلیکیشن دوربین، تنظیمات شخصی‌تان از قبیل Exposure, Aspect Ratio و غیره به حالت اصلی باز می‌گردند. اگر این مسئله برایتان مشکل است، نگران نباشید چرا که راه حل آن بسیار ساده و در دسترس است. از داخل منوی تنظیمات قسمت Preserve را انتخاب کنید و گزینه‌های آن را فعال کنید.

تنظیمات Photo Capture

بخش Photo Capture را در تنظیمات دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دست دوم می‌توانید پیدا کنید. کافی‌ست کمی به پایین scroll کنید تا با چند تا از گزینه‌های کلیدی دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دست دوم و پرو روبه‌رو شوید.

  • Scene Detection: یکی از ویژگی‌های مربوبط به هوش مصنوعی اپل. با فعال بودن این گزینه اتفاقی که می‌افتد این است که گوشی به طور هوشمندانه آبژه را تشخیص می‌دهد. اگر از غذا عکس می‌گیرید، رنگ‌ها تشدید و اغراق شده ثبت خواهند شد. انسان‌ها هم به همین صورت.
  • Prioritize Faster Shooting: فعال کردن این گزینه از کیفیت عکس‌ها هنگام عکاسی سریع کم می‌کند تا سرعت بالا برود. در صورت غیرفعال کردن این گزینه، ممکن است به سرعتی که می‌خواهید نتوانید عکاسی کنید.
  • Lens Correction: این گزینه به حذف اعوجاج تصاویر ثبتش شده با دوربین سلفی و لنز فوق‌عریض کمک می‌کند. اگر بررسی کامل آیفون 12 پرو مکس دست دومرا مطالعه کرده باشید، می‌دانید که اعوجاج دوربین فوق عریض آیفون 12 پرو مکس دست دوم به طور طبیعی هم بسیار کم است.
  • Smart HDR: اسمارت HDR تمام تصاویرتان را به طور خودکار با HDR ثبت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این گزینه را روشن نکنید چرا که استفاده بی‌رویه و نادرست از HDR نتیجه جذابی ندارد.
آیفون دست دوم اقساطی

تنظیمات دوربین سری آیفون ۱۳ دست دوم

تنظیمات دوربین ایفون ۱۳ دست دوم  و کلاً آیفون ۱۱ دست دوم به بعد اندکی پیشرفته‌تر شده و به واسطه تنوع لنزی بیشتر نسخه‌های پرو و پرومکس، گزینه‌های جذاب‌تری برای عکاسی و فیلمبرداری دارید و می‌توانید مانند یک حرفه‌ای عمل کنید. قابلیت‌های زیر را می‌توان گلچین آپشن‌های برتر تنظیمات دوربین ایفون ۱۳ دست دوم و نسخه‌های پرو و پرومکس ۲ الی ۳ سال اخیر دانست.

Styles

شاید فکر کنید این گزینه با فیلتر تفاوتی ندارد، اما در اشتباه هستید، چرا که با استفاده از این حالت می‌توانید قبل از عکس گرفتن، نور، کنتراست و تنظیماتی از این قبیل را روی استایل مورد علاقه خود اعمال کنید و دست شما برای شخصی‌سازی و گرفتن بهترین خروجی، کاملاً باز است.

Night Mode

این قابلیت شاید برایتان زیاد جدید نباشد، ولی عملکرد خارق‌العاده‌ای در گوشی‌های آیفون دارد. با استفاده از حالت شب می‌توانید حتی در کم‌نورترین محیط‌ها، عکس‌هایی کم نویز و پر جرئیاتی ثبت کنید و با تنظیم night mode روی حالت خودکار، دیگر نیازی به خاموش و روشن کردن آن ندارید و در مواقع نیاز به صورت کاملاً هوشمند دست به کار می‌شود.

 Live Photos پیشرفته

آپشن جدیدی که برای این حالت در نظر گرفته شده، استفاده از نوردهی طولانی یا Long Exposure است که باعث می‌شود عکاسی از سوژه‌های متحرک بهتر از قبل شود و فیلم‌های کوتاه ذخیره شده، نور و جزئیات مناسبی داشته باشند.


عکس برداری ماکرو

یکی دیگر از تفاوت‌های تنظیمات دوربین ایفون ۱۲ پرو مکس دست دوم یا نسخه‌های پرو ، قابلیت عکسبرداری از فاصله بسیار نزدیک یا همان ماکرو است. شما می‌توانید با روشن کردن قابلیت ماکرو، به سادگی به سوژه‌ها نزدیک شده و بعد از فوکوس، از آن‌ها تصویربرداری کنید. عکس‌های ماکرو آیفون وضوح و شارپنس بی‌نظیری دارند و هیچ جزئیاتی از قلم نمی‌افتد.

کنترل نوردهی

شما می‌توانید نور ورودی به دیافراگم را کنترل کنید و برای این کار کافیست یکبار روی صفحه ضربه بزنید و سپس با بالا و پایین کشیدن انگشتتان، دیافراگم را باز و بسته کنید تا به نور دلخواه خود برسید.

فیلمبرداری با حالت سینماتیک

یکی از دلایل اصلی گران بودن لنزهای آیفون، بهره بردن از این قابلیت است. این حالت بی‌شباهت با مکانیزم عکس‌های پرتره نیست و آیفون موقع فیلمبرداری، با فوکوس خودکار سوژه را تشخیص می‌دهد و پس زمینه را مات می‌کند و هنگامی که دوربین را تکان می‌دهید، به صورت کاملاً هوشمند فوکوس تغییر و روی سوژه جدید قرار می‌گیرد و بک گراند بلر می‌شود. این قابلیت برای تهیه فیلم‌های کوتاه حرفه‌ای عالیست و خروجی آن کیفیتی در حد یک دوربین فیلمبرداری حرفه‌ای دارد.

حالت پرتره پیشرفته

در تنظیمات دوربین ایفون ۱۳ پرو مکس دست دوم با انتخاب این حالت، می‌توانید عکس‌های پرتره بی‌نظیری بگیرید که توان رقابت با دوربین‌های حرفه‌ای را دارد. دقت سنسور عمق سنج عالیست و به خوبی پس زمینه را از سوژه تفکیک و مات می‌کند. همچنین جزئیات و شارپنس در این حالت فوق‌العاده است. ناگفته نماند قابلیت نورپردازی با Studio Light و High Key Light Mono نیز برای عکس‌های بوکه در نظر گرفته شده است.

سوالات متداول درباره بررسی دوربین آیفون ۱۳ پرو دست دوم

شما باید تنظیمات دوربین را با توجه به نیازها و علایق خود سفارشی سازی کنید و در مقاله بالا به طور کامل درباره امکانات و تنظیمات قابل تغییر آیفون دست دوم توضیح دادیم.

درواقع منو کلی و تنظیمات پایه همه دوربین‌های آیفون دست دوم از گذشته تا کنون یکی بوده و تنها در نسخه‌های جدیدتر با توجه به تنوع لنزی بیشتر، برخی قابلیت‌های جدید مثل پرتره یا فیلمبرداری سینماتیک اضافه شده است.

کافیست یکبار روی صفحه بزنید و سپس انگشتان خود را به بالا یا پایین بکشید تا نور ورودی کم یا زیاد شود.

این حالت برای اجرای بهتر قانون یک سوم عکاسی طراحی شده و صفحه را با خطوطی شطرنج مانند به چند قسمت تقسیم می‌کند تا بهتر بتوانید سوژه را در یک سوم طلایی تصویر قرار دهید.

دوربین آيفون دست‌ دوم

بررسی دوربین آیفون  14 پرودست دوم

نمایشگر بهبود یافته، دوربین‌های بهتر، یک تراشه سریع‌تر. این ویژگی‌های مورد توجه مدل جدید آیفون دست دوم است. قیمت آیفون 14 پرو دست دوم با ارزشی زیر 1000 دلار شاید بهترین گوشی در این محدوده است. قدرتمند است، دوربین‌های شگفت‌انگیزی دارد، صفحه نمایش زیبایی دارد و بریدگی آن نسبت به مدل‌های قبل گوشی اپل از بین رفته‌است. فکر کردن درباره ضعف‌ها و بدی‌ها در این دستگاه سخت است و همچنین برای افرادی که از گوشی های غول پیکر خسته شده‌اند، عالی است. یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های قدرتمند این گوشی، داشتن یک دوربین اضافه نسبت به سری‌های قبلی است. دوربین آیفون 14 پرو دست دوم چهارگانه است؛

سه دوربین در پشت و یکی در جلو. در حالی که منطق و عملکرد آن‌ها کاملا شبیه آنچه در آیفون 13 پرو دست دوم با دوربین دوتایی بود می‌باشد، اما به نظر می‌رسد به جز دوربین تله فوتو به طرق مختلف بهبود یافته‌اند. در این مقاله از سایت همه چی آنلاین به معرفی و بررسی دوربین آیفون 14 پرو دست دوم ، تنظیمات دوربین آیفون 14 پرو، دست دوم کیفیت عکس و فیلم‌های گرفته شده با آن و… خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


بررسی سه دوربین آیفون 14 پرو دست دوم

همانطور که گفتیم، ماژول دوربین آیفون 14 پرو دست دوم دارای سه دوربین اصلی، اولترا واید و تله فوتو است. دوربین اصلی دارای سنسور 48 مگاپیکسلی، لنز 24 میلی‌متری معادل f/1.78 و نسل دوم سنسور تغییر آی او اس و Dual Pixel AF است. لنز دوم دوربین آیفون 14 پرو دست دوم دوربین اولترا واید با سنسور 12 مگاپیکسلی، لنز 13 میلی‌متری معادل f/2.2 و فوکوس خودکار Dual Pixel است. دوربین سوم از دوربین آیفون 14 پرو دست دوم ، دوربین تله فوتو با سنسور 12 مگاپیکسلی، لنز 77 میلی متری معادل دیافراگم f/2.8 و قابلیت لرزش گیر و بزرگ‌نمایی اپتیکال 3x می‌باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این دوربین های گوشی اپل به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

دورین اصلی

در نور روشن و فضای آفتابی، عملکرد دوربین اصلی آیفون 14 پرو دست دوم شگفت‌انگیز است. به‌طور پیش‌فرض، گوشی از تمام داده‌های 48 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و آن‌ها را در یک تصویر نهایی 12 مگاپیکسلی قرار می‌دهد که منجر به برخی از استثنایی‌ترین کیفیت پیکسل‌هایی می‌شود که در گوشی‌های هوشمند دیده‌اید و بهترین تصاویر ممکن را به دست می‌آورد. این کیفیت با نگاه کردن به ProRaw حتی شگفت‌انگیزتر هم می‌شود. جزئیات ظریفی مانند تک تک تیغه‌های چمن یا مو وجود دارد و هیچ یک از “blockiness” هایی که از دوربین تلفن همراه انتظار می‌رود، مشهود نیست.

اگر بخواهیم یک ایراد از این دوربین آیفون 14 پرو دست دوم بگیریم، این است که هنگام عکسبرداری با فرمت JPEG یا HEIC، رنگ ها کمی تار می‌شوند؛ اما رفع کردن آن جوری نیست که سخت باشد.

یکی دیگر از مزایای این سنسور 48 مگاپیکسلی دوربین آیفون 14 پرو دست دوم این است که 65 درصد بزرگتر از سنسور آیفون 13 پرو دست دوم است و به نظر می‌رسد آنقدر بزرگ است که در واقع فوکوس پس زمینه و پیش زمینه را به خوبی ارائه دهد. اغلب از زوم گوشی‌های هوشمند انتظار خیلی زیادی نمی‌رود؛ اما حتی گزینه زوم 2 برابری جدید آیفون 14 پرو دست دوم که فقط یک کراپ دیجیتالی است، بسیار خارق‌العاده به نظر می‌رسد. جزئیات در اینجا  شفافیت کمتری از حالت استاندارد 1x دارد؛ اما همچنان در این گوشی پرچمدار عالی به نظر می‌رسند.

دوربین اولترا واید

دوربین فوق عریض نیز در دوربین آیفون 14 پرو دست دوم بهبود یافته‌است و اپل می‌گوید که علاوه بر تقویت‌های جانبی نرم‌افزاری، سنسور تقریبا دو برابر بزرگ‌تر از حسگر موجود در آیفون 13 پرو دست دوم است. نتیجه این است که عکس‌های گرفته شده با دوربین عریض عموما خوب به نظر می‌رسند؛ اما کیفیت دوربین اصلی را در هر شرایط نوری ثابت نمی‌کنند. مطمئنا، عکس‌ها در طول روز کاملا قابل قبول به نظر می‌رسند؛ اما دوربین عریض برای نمایش یک صحنه کامل به جای خلق چیزی هنری مناسب‌تر است. با این حال، چنین ابزاری را نباید دست کم گرفت. به طور کلی، کیفیت نسبت به آیفون 13 پرو دست دوم سال گذشته بهبود یافته‌است. با این حال، این تغییرات به میزان تغییرات دوربین اصلی نیست.

دوربین تله فوتو

تله فوتو در ماژول دوربین آيفون 14 پرو دست دوم مانند دو دوربین دیگر تقویت نشده‌است و کاملا این موضوع را در تجربه استفاده از آن نشان می‌دهد. در حالی که عکس‌ها به لطف موتور Photonic Apple کمی بهتر به نظر می‌رسند؛ اما همچنان همان حسگر قبلی است و این بدان معناست که ضعیف‌ترین گزینه است. اگر می‌خواهید زوم کنید، بیشتر روی 2x تا 3x تکیه کنید؛ زیرا حداقل 2x از سنسور جدیدتر و بزرگ‌تر اپل بهره می‌برد. در مقایسه با زوم 2 برابری دوربین اصلی، 3x لنز تله فوتو تنها زمانی ارزش دارد که نور زیادی برای کار با آن وجود داشته باشد. هنگامی که همه چیز شروع به کمرنگ شدن می‌کند، کیفیت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.


تنظیمات دوربین ایفون 14 پرو دست دوم و حالات مختلف عکاسی

پس از بررسی  هر سه دوربین آیفون 14 پرو دست دوم به بررسی تنظیمات دوربین ایفون 14 پرو دست دوم و حالات عکاسی در این ماژول دوربین خواهیم پرداخت. حالت پرتره خوب است؛ اما هنوز بسیاری از منتقدان بعد از تست دوربین iPhone 14 Pro دست دوم طرفدار آن نیستند. بوکه دیجیتالی که برای ایجاد ظاهر یک سنسور بزرگتر اضافه شده است، از زمان معرفی آن چندان بهبود نیافته است یا حداقل هیچ پیشرفتی خاصی نداشته‌است. بر خلاف حالت پرتره، حالت شب بسیار چشمگیر است و کیفیت دوربین ایفون 14 پرو دست دوم را در حالت شب به جرات بالا برده و در مقایسه با حالت عدم استفاده از آن تفاوت قابل توجهی در کیفیت ایجاد می‌شود. 

دوربین آیفون 14 پرو دست دوم نوردهی‌های طولانی‌تری می‌گیرد که یا به صورت خودکار محاسبه می‌شوند یا این امکان را به شما می دهد که تعیین کنید چه مدت می‌خواهید به صورت دستی نوردهی کنید. حالت شب به لطف سنسور بسیار بزرگتر با دوربین اصلی بهترین عملکرد را دارد. با دوربین فوق عریض قابل استفاده است؛ اما ممکن است از هیچ یک از عکس‌های کم نور که با دوربین تله فوتو می‌گیرید راضی نباشید. حالت ماکرو تقریبا مانند سال گذشته و مدل قدیمی‌تر آیفون کار می‌کند. اگرچه گزارش‌هایی وجود دارد که گفته می‌شود به اندازه دوربین آیفون 13 پرو دست دوم فوکوس نمی‌کند.

شما در برنامه دوربین آیفون 14 پرو دست دوم می‌توانید بین حالت‌ها بچرخید و درون برنامه چندین تنظیمات دارید که در آن قادر خواهید بود با کشیدن انگشت به سمت بالا یا سوایپ آپ آن‌ها را باز و از آن‌ها استفاده کنید. یک ویژگی نیز به نام Photographic Styles وجود دارد که به طور خودکار یک عکس را ویرایش می‌کند (مثلا اعمال اصلاحات مختلف در سوژه و پس‌زمینه). می‌توانید بین تنظیمات استاندارد، کنتراست غنی، پر جنب و جوش و گرم و سرد یکی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید هر یک از این حالت‌ها را به دلخواه تنظیم کنید و حالت دلخواه خود را به عنوان پیش فرض در نظر بگیرید.


مزایا و معایب دوربین آیفون 14 پرو دست دوم

  • در اینجا نوبت آن رسیده تا پس از بررسی دوربین آیفون 14 پرو دست دوم به جمع بندی بررسی کیفیت ایفون 14 پرو دست دوم با عنوان کردن مزایا و معایب آن بپردازیم. مزایای بهترین دوربین گوشی 2022به صورت زیر است:
  • رنگ دلپذیر و زنده در هر دو حالت عکس و ویدیو و skin tones دقیق
  • محدوده دینامیکی گسترده در عکس و ویدیو
  • کنتراست عالی
  • سطح بالایی از جزئیات هم در عکس و هم در فیلم
  • فوکوس خودکار عالی هم برای عکس و هم برای فیلم
  • جلوه بوکه شبیه سازی شده دلپذیر با جزئیات بسیار خوب روی چهره‌ها
  • زوم مداوم عکس و فیلم با کیفیت بالا در برد نزدیک و متوسط
  • تثبیت کننده ویدیو عالی

معایب دوربین آیفون 14 پرو نیز موارد زیر است:

  • نویز درخشندگی در عکس‌های داخل ساختمان
  • گاه به گاه تعادل رنگ سفید روی عکس‌های گرفته شده در نور ترکیبی اعمال می‌شود.
  • زنگ زدن اطراف سوژه‌ها در عکس‌ها و فیلم‌ها

جمع بندی بررسی دوربین آیفون دست دوم

گوشی اپل در سری‌های اخیر، موردی که خیلی‌ها را با آن جذب خود کرده و کاری کرده که قید انتخاب برندهای دیگر بازار را بزنند، دوربین‌های پیشرفته و با کیفیت آن‌ است. با خرید آیفون 14 پرو بدون شک یک دوربین همه فن حریف را نیز همیشه همراه خودتان خواهید داشت. شاید سوال کنید آیا با وجود داشتن آیفون دست دوم سری قبل، این سری ارزش خرید دارد؟ بله، حتی اگر از آیفون 13 پرو دست دوم سال گذشته استفاده می‌کنید، اگر دوربین واقعا برای شما مهم است، قطعا ارزش ارتقا را دارد. اگر از هر مدل آیفون قدیمی‌تری استفاده می‌کنید، تصمیم آسان‌تر است؛ زیرا از تجربه بهتر در آیفون 14 پرو حتی فراتر از پیشرفت‌های آن در دوربین، شگفت‌زده خواهید شد. در این مقاله به بررسی دوربین آیفون 14 پرو و ویژگی‌های آن پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

تو این مقاله به بررسی بخش‌های مختلف تنظیمات دوربین آیفون پرداختیم و یاد گرفتیم که چطوری با انجام چندتا تغییر ساده می‌تونیم کیفیت تصاویر ثبت شده رو بالا ببریم و عکس‌های قشنگ‌تری بگیریم. امیدواریم این مقاله به‌کارتون بیاد و بتونین به‌راحتی تنظیمات دوربین گوشی آیفون دست دوم خودتون رو انجام بدین. اگه همچنان سوال یا نظری در مورد تنظیمات دوربین گوشی آیفون دست دوم دارین.

دوربین آیفون می‌تواند در عین سادگی ابزاری بسیار پیچیده باشد. تنظیمات و نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد تنها آغاز راه است. پس از این‌که استفاده از این تنظیمات را به‌خوبی فرا گرفتید احتمالا باید به سراغ استفاده از ابزارهای ویرایشی آیفون بروید. شاید هم ترجیح بدهید از اپلیکیشن‌های عکاسی و اپلیکیشن‌های ویرایش عکس متنوعی که برای iOS تولید شده برای دسترسی به گزینه‌هایی حرفه‌ای‌تر استفاده کنید.

دوربین ها بخش مهمی از تلفن های همراه امروزی هستند و یکی از مهم ترین فاکتور و پارامتر هایی که در خرید آیفون دست دوم به شمار می‌روند؛ این مورد باعث شده که کمپانی ها تولید کننده این دستگاه ها تمام تلاش خود را برای پیاده سازی جدید ترین متد‌های روز در حوزه دوربین به‌کار بگیرند.

آیفون های دست دوم همیشه نسبت به گوشی های هم رده خود از دیگر کمپانی ها، دوربینی رضایت بخش و قدرتمند را در خود جای داده‌اند. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

سوالات متداول درباره بررسی دوربین آیفون دست دوم

تنظیمات دوربین آیفون دست دوم قابلیت‌های گسترده و متنوعی داره که هرکدوم نقش موثری تو بهبود کیفیت عکس‌های گرفته شده دارن؛ اما برخی از موارد مثل فعالسازی قابلیت گرید (خطوط عکاسی)، تصویربرداری متوالی (پانوراما) و حالت اسلوموشن و… کاربرد گسترده‌تری دارن.

در واقع تفاوت چندانی بین قابلیت بخش‌های مختلف تنظیمات در گوشی‌های کمپانی اپل وجود نداره، اما تو بعضی موارد شاهد یه سری تمایزات جزئی هستیم که می‌توشه اون رو هم از طریق فعال و غیرفعال کردن برخی گزینه‌ها تغییر داد.

نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Call Now Button