✌🏻 مثل آب خوردن گوشیت رو عوض کن، اونم قسطی!

برای اولین بار کمپانی بزرگ اپل، در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۷ نخستین موبایل ایفون خود را به اسم HOME به بازار عرضه کرد. در این مطلب از سایت موبایل‌کده صفر تا صد تاریخچه گوشی آیفون را از بدو تولد تا به حال به‌طور کامل مرور کنیم و از سیر تحول محصولات  Apple گفتیم و ویژگی‌های اساسی و کلیدی که هر شخص قبل از خرید موبایل ایفون نیاز دارد بداند بیان کردیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه موبایل ایفون را می‌دانید؟

آقای استیو جابز داخل کنفرانسی در کشور آمریکا، دستگاهی جذاب و اسرار آمیزی را با چند قابلیت اصلی معرفی کرد؛ یک تلفن همراه، یک پخش کننده موزیک ایرپاد و یک دستگاه برای استفاده از اینترنت که دنیا را با معرفی آن متحیر کرد.

قیمت گوشی اپل در آن سال 399 دلار و با 2 سال ضمانت رونمایی شد. شرکت اپل با رونمایی این دستگاه با صفحه نمایش نسبتا بزرگ لمسی، سبک جدیدی از گوشی های همراه را وارد بازار جهانی کرد و سلیقه مردم را تغییر داد. قاب پشتی این مدل موبایل ایفون، فلزی بود و ماکت بسیار زیبایی داشت. 

عرضه اولین موبایل ایفون

با سیستم عامل os1.0 و معرفی در 27 ژوئن 2007

 این گوشی با حافظه های 4، 8 و 16 گیگابایتی روانه بازار شد که هنوز در اون خبری از اپ استور نبود. در آن زمان علاقه‌مندان این گوشی موبایل صف‌های طولانی در برابر فروشگاه‌های اپل تشکیل میدادند و خواستار اولین محصول جدید این شرکت بودند. با اینکه دوربین آیفون ، فقط 2 مگاپیکسلی بود و نسبت به گوشی های آیفون حال حاضر اصلا کیفیت بالایی نداشت، اما این امکان که میشد عکس گرفت برای طرفداران اپل به شدت جذاب بود

یکی دیگر از ویژگی های اولین موبایل ایفون در سال 2007 بدنه‌ی پشتی فلزی، کلید خانه‌ و نمایشگر 3.5 اینچی در ان بود.

معرفی دومین موبایل ایفون 3g

با سیستم عامل os2 و عرضه در 11 جولای 2008

دومین موبایل اپل تفاوت بسیاری با مدل اول خود داشت. گوشی G3 آیفون، این بار با قابی از پوشش پلاستیکی و با رنگ سفید به بازار عرضه شد که طرفداران بسیاری داشت. جالبه بدانید اپل iPhone 3G رو با شعار «آیفونی که منتظرش بودید» معرفی کرد.

قابلیت اتصال به اینترنت 3G و سیستم موقعیت‌یابی GPS از جمله ویژگی‌های مهمی بودند که به این مدل از آیفون اضافه شدند. علاوه بر این موضوع، یک مدل سفید هم ارایه گردید. بدنه‌ی گرد آن ظاهر زیبایی به این مدل گوشی داد،ناگفته نماند میزان رم در این مدل گوشی، دوربین و صفحه نمایشگر نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت خاصی نداشت.

در آن زمان قیمت موبایل ایفون g3 به علت بدنه‌ی پلاستیکی‌ خود کاهش یافت و به قیمت 199 دلار به فروش رسید.

رونمایی از موبایل ایفون 3GS

با سیستم عامل os3 و عرضه در 19 ژوئن 2009

کمپانی اپل iPhone 3GS رو در سه سری 8، 16 و 32 گیگابایتی عرضه کرد و مقدار رم آن را به 256 مگابایت ارتقاء داد. نواوری اپل در این سری گوشی انتخاب رنگ نقره‌ای برای متون به کار رفته در آیفون بود که کمک شایانی به وضوح نوشته ها کرد. اپل در این مدل از آیفون بر افزایش سرعت تمرکز کرده بود. در موبایل ایفون 3Gs  شاهد یک دوربین 3 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو بودیم. درضمن شرکت اپل امکان کنترل صوتی را در کنار ویژگی به شدت مورد نیاز کپی و پیست در iOS 3 معرفی کرد.

 دوربین 3مگاپیکسلی iPhone 3GS با امکان ضبط ویدئو، باعث جذابیت شدید آن شد. قاب پشتی این گوشی با پوشش پلاستیکی مشکی iPhone به فروش رسید  امکان کنترل صوتی دستگاه هم قابلیت مهم دیگه‌ای بود که اپل با آیفون 3GS  اون رو ارائه کرد.

تاریخچه موبایل ایفون 4

با سیستم عامل iOS 4 و عرضه در 24 ژوئن 2010

باید بدانید گوشی آیفون 4 در تاریخچه شرکت اپل از اهمیت بالایی برخوردار است به این علت که iPhone 4 به‌عنوان اولین گوشی ساخت اپل به دوربین سلفی مجهز شد و مقدار حافظه آن به 512 مگابایت افزایش پیدا کرد.

 قسمت پشتی و جلویی آیفون 4 از شیشه با کیفیت پوشیده شده و جنس آن ترکیبی از استیل خالص و شیشه بود.همچنین اپل در این مدل برنامه‌ی تماس تصویری FaceTime، دوربین جلویی، نمایشگر 3.5 اینچی رتینا و یک دوربین 5 مگاپیکسلی با فلش LED را معرفی کرد.

موبایل ایفون 4 در سال 2010 با قیمت 199دلار و ضمانت 2ساله راهی بازار شد.

تاریخچه موبایل ایفون 4 اس

با سیستم عامل iOS 5 و عرضه در 14 اکتبر 2011

این گوشی همراه در سخت‌افزار ارتقا پبدا کرده و مجهز به پردازنده‌ی سریع‌تری شده بود،جالبه بدانید زمانی که کمپانی اپل تصمیم می‌گیرد در آخر عناوین گوشی های موبایل خود، حرف S را اضافه کند این به معنای اسن است که خبر از نوآوری دارد.

پس با این کار کیفیت تصویربرداری دوربین به 8 مگاپیکسل افزایش یافت و قابلیت فیلم‌برداری با وضوح 1080p به آن اضافه گردید. همچنین در آن زمان بود که  قابلیتI Message و پردازنده پردازش بسیار سریع و منشی مجازی “” (Siri)، برای اولین بار در آیفون 4S  معرفی شد.قیمت این گوشی موبایل آیفون مبلغی بالغ بر 199دلار بوده است.

موبایل ایفون 5

با سیستم عامل iOS6 و عرضه در 21 سپتامبر 2012

موبایل ایفون 5 از نظر دوربین و مقدار حافظه داخلی با آیفون 4S  تفاوتی نداشت؛ اما برای اولین بار در تاریخ ایفون ها، به رم 1 گیگابایتی مجهز گردید. این موبایل سبک‌وزن بود و با یک دوربین ارتقایافته‌ی 8 مگاپیکسلی با روکشی از جنس کریستال یاقوت کبود برای لنز همراه بود. اپل در کنار طراحی متفاوت آیفون، هدفون‌های EarPod را هم از نو طراحی کرد.

این مدل از آیفون با بدنه‌ی تمام آلومینیومی و نمایشگر بزرگتر 4 اینچی، باریک‌ترین و نازک‌ترین آیفونی محسوب می‌شود که تاکنون عرضه شده است. iPhone 5S در سال 2013 تولید و با رنگ طلایی راهی بازار شد.

عرضه همزمان موبایل ایفون 5s و 5c

با سیستم عامل iOS 7 و عرضه در 20 سپتامبر 2013

در آن زمان طبق شایعات انتظار میرفت موبایل ایفون 5c با قیمت ارزانی به بازار ارائه گردد ؛ ولی تنها عامل اندکی ارزانی قیمت در این مدل بدنه‌ی پلاستیکی آن بود که قیمت آن را اندکی کاهش داد . امکان Touch ID در  iPhone 5S و همچنین پردازنده ۶۴ بیتی به همراه دو فلش از ویژگی‌های متمایز این دستگاه بودند.

کمپانمی اولین بار بود که کلید خانه را در گوشی آیفون 5s  مجدد دیزاین کرد. کلید خانه در این دستگاه به حسگر شناسه‌ی لمسی اثر انگشت مجهز گردید. قطعات تشکیل دهنده و داخلی این گوشی مشابه به آیفون 5 باقی ماند و تغییر خاصی نکرد. تا قبل از 5c، اپل فقط از رنگ‌های سفید و مشکی برای آیفون‌هایش استفاده کرده بود، اما در آیفون 5c تنوع رنگ بیشتر شد و در این مدل علاوه بر رنگ سفید و مشکی، در یک رنگ طلایی هم عرضه شد. باید بدانید رنگ طلایی تاثیر به سزایی در فروش گوشی های آیفون داشت، بنابراین این کمپانی در سال 2014 شروع به تولید گوشی با پوشش و قاب هایی رنگی کرد.

حافظه داخلیIphone 5c  به 32 گیگابایت و ظرفیت Iphone 5s   تنها 64 گیگابایت بود.اپل در نسل پنجم آیفون‌ها هم همچنان سیستم نام‌گذاری S را ادامه داد.

Iphone 5c تنها با تفاوت پوشش های رنگی با قیمت 99دلار به بازار عرضه شد.

ورود موبایل ایفون 6 و 6 پلاس

با سیستم عامل  iOS 8و عرضه در 19سپتامبر 2014

شرکت اپل که تا قبل از این تاریخ ادعا داشت کاربرها گوشی های با صفحه نمایش کوچیک را بیشتر دوست دارند، بالاخره تسلیم تکنولوژی شد، و اندازه گوشی های خود را تغییر داد. آیفون 6 یک نمایشگر 4.7 اینچی و آیفون 6 پلاس نمایشگر 5.5 اینچی داشت.

در هر دوی این گوشی‌ها از نمایشگر رتینا HD و چیپ‌های NFC برای سرویس پرداخت Apple Pay استفاده شد دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون 6 پلاس از لرزش‌گیر تصویر هم بهره می برد.

در آن سال ها فروش گوشی های اپل افزایش چشم گیری پیدا کرد و در هفته‌ی اول عرضه‌ی این دو مدل گوشی، 10 میلیون عدد به فروش رسید!

گوشی ایفون 6 اس و 6 اس پلاس

با سیستم عامل iOS 9.0.1 و عرضه در 24 سپتامبر 2015

و در سال 2014 تحول چشمگیری در گوشی‌های اپل به وجودآورد. آیفون 6 و 6پلاس، با صفحه نمایشگری ۴٫۷ و۵٫۵ اینچی به سایزهای بزرگ‌تری، ارتقا یافت و علاوه بر صفحه نمایشگر، شرکت اپل تغییراتی را در جنس بدنه‌ی و طراحی مدل‌های جدید آغاز کرد.

این مدل ها هر دو از صفحه نمایش Retina HD و بدنه ای گرد در کنار چیپ NFC برای سیستم پرداخت اپل (Apple Pay) بهره می برند و دوربین اون‌ها به 12 مگاپیکسل و مقدار رم هر دو مدل به 2 گیگابایت ارتقا پیدا کرد.

 کمپانی سازنده گوشی های اپل همراه با معرفی این ایفون ها، از تکنولوژی پرکاربرد Touch 3D رونمایی کرد. آیفون 6S و plus 6 با رنگ جدیدی به نام رزگلد و دوربین عقب 12مگاپیکسلی پا به عرصه رقابیتی گذاشت و این گوشی ها در آن سال با قیمتی بالغ بر 649 و 749 دلار به فروش می رسید.

گوشی ایفون SE

با سیستم عامل iOS 9.3 و عرضه در 30 مارس 2016

اپل بعد از ساخت دو سری گوشی موبایل با صفحه نمایش بزرگ نسبت به سری های قبل، این بار درسال 2016 گوشی جدیدی به نام آیفون SE را عرضه کرد که مشابه آیفون 5 با همان اندازه و فرمت بوده است.

از تنها مزیت این مدل از گوشی ایفون، میتوان به ارزان بودن آن نسبت به سری قبل اشاره کرد.

موبایل ایفون 7 و 7 پلاس

با سیستم عامل  iOS 10 و عرضه 16 سپتامبر 2016

در سال 2016 بارزترین تکنولوژی و پیشرفت iPhone 7 و iPhone 7 Plus در بخش دوربین‌ها رقم خورد؛کاربران موبایل اپل با قابلیت دوربین دوگانه و بهبودهای نرم‌افزاری امکان ثبت عکس‌های فوق‌العاده باکیفیت را پیدا کرده بودند. گوشی Iphone 7 و  Iphone7 plusرا می‌توان از محصولات خوب کمپانی اپل در این سال به شمار آورد. البته ناگفته نماند ظاهر آن‌ها در مقایسه با مدل‌های قبلی تغییر چندانی نداشت ولی در عوض، قدرت پردازش بالای آن سبب شده بود که به برترین های سال تبدیل گردد.

در بخش حافظه، این‌بار حداقلِ حافظه داخلی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس  16 گیگابایت نبود، بلکه از 32 گیگابایت شروع میشد و تا 256 گیگ ادامه پیدا می‌کرد. ضد آب بودن این و حذف دکمه هوم از ویژگی‌های قابل توجه این سری از آیفون بود. باید بدانید استفاده از دو دوربین برای آیفون 7پلاس نیز انقلابی جدید به شمار می‌آمد. قیمت تمام شده این مدل گوشی 749 دلار بوده است.

گوشی ایفون 8 و 8 پلاس

با سیستم عامل iOS 11 و عرضه در 20 سپتامبر 2017

در بخش بررسی گوشی های آیفون باید گفت آیفون 8 و آیفون 8 پلاس تفاوت فنی زیادی با سری قبلی خود نداشتند اما دوربین این نسل از گوشی های اپل پیشرفت خوبی کرد و با امکانات جدیدی مانند ویرایش عکس همراه شده بود و دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس از نظر ویدیویی قادر بود ویدیوهایی با رزولوشن ۲۱۶۰ پیکسل با نرخ‌ ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه ثبت نماید.ارتقای کیفیت صفحه نمایش هم یکی دیگه از دلایل انتخاب این گوشی توسط کاربرها بود.

گوشی ایفون X 

با سیستم عامل  iOS 11.0.1 و عرضه در 3 نوامبر 2017

متاسفانه در بررسی این گوشی موبایل باید گفت آیفون ایکس برتری چندانی نسبت به آیفون های 8 نداشت ولی آیفون X با طراحی ظاهری بدون حاشیه در بدنه و قابلیت‌های دیگری مانند حسگر تشخیص چهره بار دیگر بازار موبایل جهانی را با تحول و دگرگونی رو به رو کرد. در آیفون ایکس از دوربین جلویی 7 مگاپیکسلی و باکیفیتی استفاده شد که خیلی از فعالان شبکه‌های اجتماعی رو به‌سوی خودش جلب می‌کرد تا با استفاده از اون عکس های پرتره ی زیبایی را به ثبت برسانند.

 

موبایل ایفون XS

با iOS 12 سیستم عامل و عرضه در 21 سپتامبر 2018

قبل از هرچیز باید گفت  گوشی آیفون ایکس اس یکی از بهترین نمایشگرها را در بین گوشی های هوشمند بازار موبایل با ویژگی هایی نظیر Dolby Vision و حساسیت لمسی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از HDR10  دارد. ایفون ایکس اس ۲۵۶ هر ویژگی که یک گوشی تمام عیار داراست را با خود به همراه آورده که از جمله مشخصات آیفون xs 256 می‌توان به ظاهر چشمگیر، اسپیکر قوی و نمایشگر فوق العاده اشاره کرد. 

مقدار رم در هردو گوشی این سری اپل 4 گیگابایت بود، اما مهم‌ترین پیشرفت در آنها بکارگیری از چیپ A12 مربوط میشود که قدرت پردازش بسیار بالایی را برای کاربران خود فراهم میکند.

تنوع ایفون سری 11

با سیستم عامل  iOS 13 و عرضه در20 سپتامبر 2019

ماه سپتامبر یکی از جذاب‌ترین ماه‌های سال برای علاقه‌مندان به خرید گوشی های اپل وآیفون به‌ حساب می‌آید. صرفه نظر از دلیل انتخاب این ماه برای مدیران اپل، آنها هر ساله برای پرده‌برداری از نسل جدید گوشی هوشمند محبوب خود ماه سپتامبر را انتخاب میکنند. کمپانیاپل در این روز در تاریخچه گوشی های آیفون ، سه مدل گوشی iPhone 11 ،  iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max را به بازار عرضه کرد.

گوشی ایفون 11 بخریم؟

در پاسخ به دلیل خرید گوشی آیفون 11 در مقایسه با نسل قبلی خود باید بگوییم این گوشی به دوربین قدرتمند تری مجهز شده و تراشه آن نیز پیشرفته تر می باشد.Iphone11  با دوربین دوگانه‌ی ، پردازنده‌ی بی‌رقیب، شارژدهی بسیار خوب و برچسب قیمتی ۷۰۰ دلاری، از دلایل به صرفه بودن خرید گوشی آیفون 11 میباشد.

در مقایسه آیفون ۱۱ با آیفون Xr ابعاد ۸/۳ × ۷۵/۸ × ۱۵۰/۹ میلی‌متری و وزن ۱۹۴ گرمی دقیقا با هم برابری می‌کنند. باید بگوییم استفاده‌ی یک‌دستی از Iphone11 با کمی تلاش برای افرادی که دستان متوسطی دارند چندان دشوار نیست. 

در بررسی جنس بدنه، پنل پشتی آیفون 11 از شیشه می باشد که حس و حالی مشابه با نسل قبلی خود دارد و ظاهر آن بر خلاف آیفون 11 پرو (مکس)، براق می باشد که این باعث جذب لکه چربی دست در بدنه آن میشود.

از دیگر تغییراتی که در پنل پشتی ایجاد شد، حذف شدن نوشته “iPhone” از قسمت پایین و منتقل شدن لوگوی اپل به قسمت میانی بود که به طور کلی باعث یکنواخت تر شدن طراحی شده است.

هر سه مدل سری آیفون 11 سال 2019، مشابه آیفون های سال قبل، از اسپیکر دوگانه بهره می برند و کمپانی اپل اسپیکر گوشی های خود را ارتقاء داد که بیشتر این بهبود ها مربوط به نسخه های پرو است. اسپیکر اصلی آیفون 11 روی لبه پایینی قرار گرفته است و از اسپیکر مکالمه این گوشی به عنوان اسپیکر ثانویه بهره گرفته می شود.به طور کلی آیفون 11 که ارزان‌ترین موبایل‌های اپل در این سال بود، همانطور که گفتیم صفحه نمایشی 6.1 اینچی داشت و دوربین اصلی این گوشی دوگانه بود و هردو لنز تعبیه شده در آن 12 مگاپیکسلی بودند. جالبه بدانید استفاده از لنزهای واید و اولترا واید در iPhone 11 ان رو به گزینه‌ای مناسب برای عکاسی منظره تبدیل می‌کرد.

گوشی ایفون 11 پرو بخریم؟

آیفون 11 پرو با داشتن صفحه نمایش نسبتاً کوچک 5.8 اینچی، یک بازگشت واقعی در بازار امروز گوشی داشت که میتواند آن را برای خرید آیفون های 11 گزینه مناسبی کند. آیفون ۱۱ پرو پرچم‌دار اپل از اسپیکر دوکاناله‌ای بهره می‌برد که کانال اصلی آن در لبه‌ی پایین فریم و کانال دوم داخل بریدگی نمایشگر جای دارد. 

آیفون ۱۱ پرو به‌صورت پیش‌فرض با iOS 13، به‌عنوان جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل موبایل اپل به بازار عرضه شد. iOS 13 تغییرات بزرگی نسبت به نسخه‌ی قبل به‌همراه داشت که مهم‌ترین آن تم تیره در سطح سیستمی با قابلیت برنامه‌ریزی، قابلیت لاگین با اپل آیدی، اضافه‌شدن ابزارمدیریت دانلود به سافاری، اپلیکیشن‌های بهبودیافته‌ی Photos و Maps، اضافه‌شدن قابلیت کنترل نورپردازی و جلوه‌ی High Key Mono به نرم‌افزار دوربین، بهبود شارژدهی گوشی و بهبود عملکرد سیری بود.در بخش دوربین، آیفون ۱۱ پرو در مقایسه با آیفون XS ارتقای قابل توجهی داشت و در حقیقت، آیفون ۱۱ پرو در حال حاضر جزو موبایل های است که از بهترین دوربین موجود در بازار بهره می‌برد. دوربین اصلی این گوشی دوگانه بود و هردو لنز 12 مگاپیکسلی بودند.

تراشه A13 Bionic از پردازنده و پردازنده گرافیکی تازه‌نفسی بهره می‌برد که نسبت به نسل قبلی ۲۰ درصد سرعت بیشتری دارند و در مورد واحد پردازش عصبی هم ۲۰ درصد سرعت بیشتر عملی شده است. هنگام اجرای بازی‌های سنگینی مانند Asphalt 9 می‌توانید این تفاوت سرعت را احساس کنید. برای مقایسه باید بگوییم که اجرای این بازی در آیفون ۱۱ پرو مکس حدود ۴ ثانیه طول می‌کشد که این زمان برای گلکسی نوت ۱۰ پلاس حدود ۸ ثانیه است. باید گفت با 999 دلار، قیمت آیفون 11 پرو بسیار بالا است، و با این قیمت انتظار می رود که فضای ذخیره سازی این گوشی بالاتر از 64 گیگابایت باشد.

گوشی ایفون 11 پرومکس

تفاوت زیادی بین این نسخه و نسخه کوچک‌تر یعنی iPhone 11 Pro وجود ندارد. اپل امسال توجه ویژه‌ای به شارژدهی محصولاتش دارد؛ این شرکت به‌لطف استفاده از پنل OLED با ۱۵ درصد مصرف انرژی کمتر و بهینه‌سازی A13 Bionic درکنار افزایش ۱۴.۶ و ۲۵ درصدی ظرفیت باعث شده تا در استفاده روزمره، آیفون ۱۱ پرو مکس یک گوشی ۲۴ ساعته محسوب شود و بالاخره همراه با مدل‌های پرو شارژ سریع ۱۸ وات عرضه شده که در عرض ۱۵ دقیقه باتری را ۲۰ درصد شارژ می‌کند و شارژ کامل هم یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

موبایل ایفون 11 پرو مکس همانند نسل قبلی از نمایشگر 6.5 اینچی اولد با رزولوشن 1242×2688 استفاده می کند که در نسبت تصویر 19:5:9 چگالی پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد. اپل برای نمایشگر های جدید نام Super Retina XDR را در نظر گرفته است که شاید در ابتدا کلماتی برای بازاریابی به شمار بیایند، اما در حقیقت نشان دهنده تغییرات ایجاد شده هستند. در بازدهی و عملکرد Iphine11 pro max پردازنده‌ی جدید به ‌گفته‌ی اپل بر مبنای لیتوگرافی «۷ نانومتری نسل دومی» یا N7 Pro تولید می‌شود و A13 Bionic به‌لحاظ ابعادی نیز تراشه‌ی نسبتاً بزرگی به‌شمار می‌آید. با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به A12 Bionic با ۶.۹ میلیارد ترانزیستور، اکنون ۸.۵ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود دارد.

باید بدانید بدون شک اولین چیزی که با دست گرفتن این گوشی نظر شما را جلب خواهد کرد وزن زیاد آن است. آیفون 11 پرو مکس حدود 20 گرم از نسل قبلی خود سنگین‌تر شده.

آیفون ۱۱ پرو به‌صورت پیش‌فرض با iOS 13، به‌عنوان جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل موبایل اپل به بازار عرضه شد. iOS 13 تغییرات بزرگی نسبت به نسخه‌ی قبل به‌همراه داشت که مهم‌ترین آن تم تیره در سطح سیستمی با قابلیت برنامه‌ریزی، قابلیت لاگین با اپل آیدی، اضافه‌شدن ابزارمدیریت دانلود به سافاری، اپلیکیشن‌های بهبودیافته‌ی Photos و Maps، اضافه‌شدن قابلیت کنترل نورپردازی و جلوه‌ی High Key Mono به نرم‌افزار دوربین، بهبود شارژدهی گوشی و بهبود عملکرد سیری بود.

در بخش دوربین، آیفون ۱۱ پرو در مقایسه با آیفون XS ارتقای قابل توجهی داشت و در حقیقت، آیفون ۱۱ پرو در حال حاضر جزو موبایل های است که از بهترین دوربین موجود در بازار بهره می‌برد. دوربین اصلی این گوشی دوگانه بود و هردو لنز 12 مگاپیکسلی بودند.

تراشه A13 Bionic از پردازنده و پردازنده گرافیکی تازه‌نفسی بهره می‌برد که نسبت به نسل قبلی ۲۰ درصد سرعت بیشتری دارند و در مورد واحد پردازش عصبی هم ۲۰ درصد سرعت بیشتر عملی شده است. هنگام اجرای بازی‌های سنگینی مانند Asphalt 9 می‌توانید این تفاوت سرعت را احساس کنید. برای مقایسه باید بگوییم که اجرای این بازی در آیفون ۱۱ پرو مکس حدود ۴ ثانیه طول می‌کشد که این زمان برای گلکسی نوت ۱۰ پلاس حدود ۸ ثانیه است. باید گفت با 999 دلار، قیمت آیفون 11 پرو بسیار بالا است، و با این قیمت انتظار می رود که فضای ذخیره سازی این گوشی بالاتر از 64 گیگابایت باشد.

گوشی SE نسل 2

با سیستم عامل  iOS 13.4 و عرضه در 23 آپریل 2020

میتوان گفت آیفون SE در واقع نسل دوم آیفون SE است که در سال 2016 عرضه شده بود. درست مانند نسل اول خود، این گوشی نیز کوچک و فشرده است. جالبه بدانید اسم این مدل مخفف کلمهSpecial  Editionبه معنای نسخه ویژه است. استفاده از طراحی‌های قدیمی‌تر بدنه در مدل‌های اس ای، در ارزان‌تر بودن قیمت این سری از گوشی های اپل بی‌تأثیر نبوده است.

مهم‌ترین تغییر در آیفون SE 2022، پشتیبانی از شبکه 5G  در آن است. ویژگی برجسته دیگر آیفون SE جدید، تراشه A13 Bionic، آخرین پلتفرم اپل است، تراشه ای که همان قدرت آیفون 11 سه گانه را دارد. دیگر مشخصات اکثراً مشابه به گوشی آیفون 8 میباشد. همان بدنه، صفحه نمایش (حساس با تاچ سه بعدی)، دوربین های جلو و عقب با همان قابلیت عکس و فیلم، همان بلندگوهای استریو، همان ظرفیت باتری و نگهداری شارژ را دارد.

آیفون SE از جدیدترین امکانات ارتباطی مثل وای فای 6 دوبانده، بلوتوث 5 و جی پی اس نیز بهره می برد

در آیفون SE جدید داخل پنل پشتی از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده است که توانایی ضبط ویدئو 4K  را دارد و از مزیت‌های نرم‌افزاری و قدرت پردازشی قدرتمند تراشه‌ی A13 هم استفاده می‌کند. این دوربین می‌تواند به‌صورت نرم‌افزاری افکت بوکه روی تصاویر ایجاد کند. باید گفت این نوع تصویربرداری در موبایل های آیفون ۸ و  XR نیز ارائه می‌شود که از یک دوربین بهره می‌گیرند؛ ولی به‌ علت وجود تراشه‌ی قدرتمندتر در آیفون اس ای جدید و قابلیت‌های نرم‌افزاری قویتر، تصاویر پرتره در این گوشی احتمالا بهتر به‌نظر خواهند رسید. 

گوشی آیفون  اس ای جدید، بر خلاف سایر گوشی‌های هم رده خود تنها از یک دوربین اصلی در پنل پشتی استفاده کرده است ومتاسفانه از دوربین‌های چندگانه در طراحی این گوشی خبری نیست. این دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز شش جزئی، مجهز به لنز واید با دیافراگم f/1.8  میباشد. در بررسی آیفون se 2 نباید تراشه قدرتمند و اختصاصی اپل را نادیده گرفت. آیفون اس ای نسل 2، از چیپ‌ ست پیشرفته 7 نانومتری A13 Bionic برخورداراست. این تراشه قدرتمند، جالب است بدانید یکی از پر سرعت‌ترین پردازشگرهای موجود در بازار است که در آیفون 11 از آن استفاده شده است.

آیفون SE جدید با قیمت پایه ۴۲۹ دلار یعنی ۳۰ دلار گران‌تر از مدل قدیمی تر خود قیمت‌گذاری شده است. آیفون SE کنونی که اولین بار در سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شد، با قیمت ۳۹۹ دلار در اختیار کاربران قرار گرفت.

اگر اعتقادی به خرید گوشی دست دوم ندارید و به دنبال خرید گوشی اپل با بودجه زیر 20 میلیون و عملکرد پردازشی خوب هستید، آیفون اس ای 2022 میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سری 12 ایفون

چهار مدل سری ۱۲ آیفون اپل اکنون برای خرید موجود است و هر کدام تفاوتهایی در اندازه صفحه گوشی، دوربین، ظرفیت حافظه و مواد بکار رفته در ساخت دارندگوشی‌های جدید معرفی شده در خانواده آیفون ۱۲ به ترتیب آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس نام دارند. باید گفت یکی از نکات مثبت خط تولید جدید اپل این است که همه این دستگاه‌های آن از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کنند.

موارد گفته شده در بالا شباهت‌های موجود بین ۴ مدل از آیفون 12 اپل بود، اما تفاوت این دستگاه‌ها در چیست و کدام یک برای انتخاب و خرید مناسبتر است؟ در ادامه به معرفی مختصر هر مدل خواهیم پرداخت

بررسی اجمالی آیفون 12 مینی

با سیستم عامل  iOS 14 و عرضه در 13 نوامبر 2020 

کمپانی اپل هرساله چند مدل گوشی به بازار عرضه میکند. گوشی هایی در اندازه های مختلف با رنگ های متفاوت، برای سلیقه های گوناگون! یکی از گوشی هایی که امسال توسط شرکت اپل عرضه شد iPhone 12 mini  نام دارد که از محبوب‌ترین سری ایفون‌های اپل است که طرفداران بسیاری داشته و در عین حال این موبایل به گفته کاربران بسیار خوش دست و جذاب بوده است.

اپل که تا چند سال پیش برای گوشی های 5.5 اینچی خود پسوند پلاس رو انتخاب می‌کرد، سال گذشته یک گوشی مینی با اندازه‌ی صفحه ی 5.4 اینچ را با نام تجاریبه iPhone 12 mini به بازار ارائه کرد. در این گوشی از پردازنده ی پرقدرت اپل A14  استفاده شده و از آخرین تکنولوژی صفحه نمایش این کمپانی یعنی Super Retina XDR OLED بهره برده شده است.

آیفون 12 مینی گوشی هوشمندی با ابعاد کوچک‌تر از آیفون SE است؛ اما در حقیقت این گوشی اپل چندان هم کوچک نیست. آیفون 12 مینی از نمایشگر 5.4 اینچی سوپر رتینا XDR بهره می‌برد و از HDR 10 هم پشتیبانی می‌کند. رزولوشن آن 1080 است که نکته بسیار قابل توجه و جذابی است و رنگ‌ها طیف‌های مختلف را به واسطه پشتیبانی از Dolby Vision به شما نمایش می‌دهد و از طیف رنگی گسترده و HDR برخوردار است و روی هم رفته می‌توان گفت که این گوشی چیزی از آیفون 12 پرو و پرومکس کم ندارد و به خوبی نیازتان را برآورده می‌کند.

ظرفیت باتری این گوشی 2100 میلی آمپر ساعت است که نسبت به دیگر دستگاه‌های این سری پایین‌تر است. اما اگر در طول روز از آن استفاده سنگین نکنید به خوبی پاسخگوی نیازتان خواهد بود. باید گفتآیفون 12 مینی نسبت به آیفون 12 عملکرد باتری ضعیف‌تری داره.

قیمت آیفون ۱۲ مینی اپل با قیمتی که از ۶۹۹ دلار شروع می شود.

موبایل ایفون 12

با سیستم عامل  iOS 14.1 و عرضه در 22 اکتبر 2020

آیفون ۱۲ را می‌توانیم آیفونی کاملا جدید از زمان عرضه آیفون X به شمار بیاوریم. دو نسل قبلی این گوشی، طراحی‌هایی مشابه با آیفون X داشتند و در بخش‌هایی خاص مثل دوربین، نمایشگر و باتری بهتر شده بودند. حالا اما آیفون ۱۲ با طراحی جدیدش، یک آیفون کاملا جدید است. در بخش ظاهری آیفون ۱۲ دارای طراحی جلو تخت ، پشت تخت و قاب تخت می‌باشد که این ویژگی بسیار جدید و جذاب است. البته شاید تا مدتی به این ویژگی عادت نکنیم و کنترل گوشی برای ما کار سختی باشد . آیفون ۱۲ دارای یک فرم آلومینیومی با روکش مات میباشد که با یکی از پنج رنگ سیاه ، آبی ، سبز ، قرمز و سفید رنگ آمیزی شده است . در طراحی اپل ۱۲ هیچ لبه تیزی مشاهده نمی شود و لبه ها گرد هستند . فریم و صفحه نمایش بصورت موازی باهم قرار گرفته اند و انتقال به طرف اضلاع شیشه ، فوق العاده صاف است .

 iphone 12دارای موارد به روز شده بسیاری از قبیل طراحی جدید و با دوام ، صفحه نمایش OLED و پشتیبانی از شبکه 5 G نیز است. صفحه OLED به کار رفته در آیفون 12 به نسبت مدل های قبلی آن از حاشیه بسیار کمتری برخوردار می‌باشد و صفحه لمسی بیشتری را در اختیار کاربر قرار داده است، همچنین آیفون12اپل از شارژ مغناطیسی MagSafe نیز پشتیبانی می کند که این ویژگی فوق العادست. یکی دیگر از نکات بارز در مورد Iphone 12 وزن سبک آن است. با همه مواردی که در بالا گفته شد آیا کسی هست که در خرید آیفون 12 هنوز دودل باشد؟

موبایل ایفون ۱۲ مانند قبل از نمایشگر ۶٫۱ اینچی با گوشه‌های گرد استفاده می‌کند؛ اما اکنون با استفاده از پنل منعطف OLED حاشیه‌های دورتادور نمایشگر باریک‌تر شده‌اند؛ صفحه‌نمایش آیفون ۱۲ با افزایش ۷ درصدی ابعاد درمقایسه‌ با آیفون ۱۱، بالغ‌بر ۸۶ درصد از نمای مقابل را دراختیار دارد.  باید گفت آیفون 12 به جز صفحه نمایش 6.1 اینچی و باتری بادوام‌تر، تفاوتی با نسخه ی مینی ندارد که البته اینها ویژگی کمی نیست!

دو طرف این گوشی را شیشه پوشانده است و یک فریم فلزی در اطراف آن قرار گرفته است. آیفون ۱۲ با اینکه یکی از سبک ترین گوشی های مدرن سال ۲۰۲۰ می‌باشد، اما در عین حال یکی از سخت ترین و مقاوم ترین گوشی های شیشه ای در دنیا میباشد که تا به امروز تولید شده است . کمپانی اپل با شرکت کورنینگ همکاری داشته تا بتواند سخت ترین شیشه تلفن همراه را تولید کند.جالبه بدانید آنها در ساخت آیفون ۱۲ موفق به خلق سپر سرامیکی شده اند. شرکت کورنینگ برای افزایش مقاومت گوشی ، کریستال های سرامیکی میکروسکوپی را به فرمول سال گذشته خود اضافه کرده است تا بتواند مقاومت شیشه گوشی را افزایش دهد . این افزودن کریستال باعث  افزایش ۴ برابری در برابر خردشدن شیشه گوشی شده است .

اپل در گوشی آیفون 12 خود از جدیدترین چیپست خود یعنی Apple A14 Bionic – 5 نانومتری استفاده کرد است که از سری Apple A13 Bionic پیشرفته تر است .همچنین کمپانی اپل برای مرکز پردازش آیفون 12 از 6 هسته مرکزی قدرتمند استفاده کرده است . از 2 هسته بزرگ Firestorm برای پردازش های سنگین و چهار هسته کوچک Icestorm برای پردازش های سبک .

متاسفانه باید گفت، ویژگی هایی که در سری های قبل حذف شده اند در این مدل ، وجود ندارند و اپل آنها را بازآفرینی نکرده است . ویژگی هایی مانند جک ۳.۵ میلی متری و تاچ سه بعدی . این ویژگی ها برای همیشه از بین رفته اند و جایگزین نخواهند شد .اما موضوع قابل توجه و حائز اهمیت مقاومت آیفون 12 در برابر نفوذ آب میباشد . آیفون 12 در مقاومت در نفوذ گرد و غبار دارای گواهینامه IP68 است و طبق آخرین مشخصات رسمی ، این گوشی تا عمق 6 متر و به مدت 30 دقیقه ، ضد آب است . دوربینهای بکار رفته در این مدل و کیفیت عکسبرداری آنها مشابه مینی است و شارژر بی سیم مگ سیف و اتصال ۵G دارد.

آیفون ۱۲ که با قیمت ۷۹۹ دلار شروع می شود، به گفته اپل قیمت گوشی آیفون 12 با قیمت گوشی های 2019 برابر تقریبا برابر است . اما به این نکته توجه داشته باشید که آیفون 12 با لوازم جانبی عرضه نمی شود و اگر بخواهید یک شارژر و یک جفت هدفون سیمی بخرید ، باید مبلغی برابر با 25 یورو برای آداپتور 20 واتی اپل و 20 یورو برای هندزفری EarPods بپردازید.

آیفون 12 پرو

با سیستم عامل 14.1 iOS و عرضه در 23 اکتبر 2020

 iPhone 12 Proعلاوه بر اینکه نسبت به آیفون 12 (iPhone 12) دو برابر حافظه داخلی دارد، از فریم استیل ضد زنگ و رنگ‌بندی متنوع‌تری نیز بهره می‌برد و پیشرفت‌هایی که این موبایل نسبت به مدل‌های معمولی‌تر کسب کرده، بیشتر به دوربین آن برمیگردد. این گوشی هوشمند اپل یک لنز تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری اپتیکال، یک سنسور لیدار جهت استفاده از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، فوکوس در شرایط کم نور و امکان عکسبرداری پرتره با گزینه Night Mode را دارد. با توجه به اینکه تفاوت‌های ایجاد شده در این موبایل زیاد نیستند بنابراین انتخاب برای خرید یکی از گوشی‌های آیفون 12 و آیفون 12 پرو کار آسانی نیست.

اما شاید بتوان گفت آیفون 12 پرو به علت ویژگی‌ها و امکانات جدیدی که دارد یک انتخاب وسوسه‌کننده‌ای به حساب بیاید اما شیوه طراحی آن یک فاکتور مهمتر برای خریداران احتمالی آن می‌باشد.

موبایل ایفون 12 پرو یکی از این گوشی‌هاست که نمایشگر 6.1 اینچی و امکانات قابل‌ملاحظه‌ای داره. دوربین این مدل سه لنز متفاوت داره و میتونه تصاویر باکیفیتی رو در شب به ثبت برسونه.

طراحی سری آیفون ۱۲ کاملاً متحول شده تا اپل امسال حرف S را کنار بگذارد و یک‌راست از ۱۱ به ۱۲ برود. کمتر شرکتی این‌قدر جسور است که در سال ۲۰۲۰ طراحی تخت را انتخاب کند، اما اپل با تکیه بر کاربران وفادار خود به‌راحتی تصمیمات‌اش را عملی می‌کند. ظاهر تخت با رنگ‌های جذاب، استفاده از قدرتمندترین تراشه‌ در دنیای گوشی‌های هوشمند، اتصال 5G، بزرگ‌ترین دوربین تاریخ آیفون با سیستم لرزش‌گیر پیشرفته، نمایشگر ۶٫۷ اینچی، فیلم‌برداری 4K HDR با تمام دوربین‌ها و صدالبته برچسب قیمتی ۱۱۰۰ دلاری؛ آیفون ۱۲ پرو مکس بزرگ‌ترین و البته پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند اپل به‌حساب می‌آید و نخستین آیفون پس‌از مدت‌های طولانی است که تغییراتی سخت‌افزاری در ماژول دوربین خود می‌بیند. باید گفت طراحی آیفون ۱۲ پرو تا حد زیادی به آیفون ۴ و ۵ نزدیک شده اما ویژگی‌های مهمی مثل حاشیه باریک اطراف نمایشگر و ناچ بزرگ را حفظ کرده است.

فریم استیل آیفون ۱۲ پرو کاملاً براق است و به‌راحتی می‌توانید تصویر خودتان را در آن ببینید. این فریم براق از همان لحظه‌ای که گوشی را در دست می‌گیرید کثیف می‌شود اما وظیفه اصلی‌اش یعنی محافظت از شیشه‌های پشت و روی بدنه را تمام و کمال انجام می‌دهد. سپر سرامیکی شیشه روی نمایشگر و گواهی IP68 را هم که در نظر بگیرید، آیفون ۱۲ پرو به یکی از مقاوم‌ترین پرچمداران دنیای موبایل تبدیل می‌شود.

شیشه پشت بدنه آیفون ۱۲ پرو روکش مات دارد و اثر انگشت را به خودش جذب نمی‌کند. ماژول دوربین روی قطعه شیشه‌ای براق سوار شده و تنها یک میلی‌متر بیرون‌زدگی دارد. در واقع این گوشی یکی از معدود پرچمداران بازار است که روی سطح صاف لق نمی‌زند. رنگ آبی جدید اپل یا همان Pacific Blue هم فقط در قسمت ماژول دوربین کاملاً آبی است و بقیه پنل پشتی به خاکستری شباهت بیشتری دارد.

در دست گرفتن آیفون ۱۲ پرو واقعاً لذت‌بخش است و با توجه به همه موارد گفته شده در بالا، خرید آیفون 12 پرو را برای کاربران بیشتر می‌کند. زیبایی و کیفیت ساخت فوق‌العاده به کنار، ابعاد و وزن گوشی هم در محدوده طلایی قرار دارد. کار کردن با گوشی با یک دست به‌سادگی امکان‌پذیر است و در درازمدت هم دست شما را خسته نمی‌کند.

آیفون ۱۲ پرو اولین چیپست ۵ نانومتری دنیای موبایل یعنی اپل A14 Bionic را در سری آیفون ۱۲ استفاده کرده است. طبق اعلام اپل این چیپست در مقایسه با نسل قبل از نظر توان پردازش عمومی و پردازش گرافیکی تا ۵۰ درصد و از نظر توان پردازش هوش مصنوعی تا ۷۰ درصد قوی‌تر است.آیفون‌ها همیشه سریع بوده‌اند و تا ۴-۵ سال هم سریع باقی می‌مانند. افزایش حافظه رم به ۶ گیگابایت و افزایش فضای ذخیره‌سازی پایه به ۱۲۸ گیگابایت را هم باید به فال نیک گرفت.

در بخش دوربین آیفون ۱۲ پرو امکانات قابل ملاحظه تر و گزینه های حافظه بیشتری را عرضه می کند. اگرچه لنزهای دوربین آیفون ۱۲ پرو مشابه دو مدل قبلی است اما لنز دوربین تله فوتوی سومی هم دارد که اجازه می دهد زوم دو ایکس روی سوژه داشته باشید و عکسای کلوزآپ بهتری بگیرید.

مدل پرو با حافظه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت عرضه می شود. آیفون ۱۲ پرو با قیمتی که از ۹۹۹ دلار  شروع می شود

آیفون 12 پرومکس پرچمدار بی همتا

با سیستم عامل  iOS 14.2 و عرضه در 13 نوامبر 2020

در آیفون 12 پرومکس با تخت شدن لبه ها و همچنین افزایش اندازه صفحه نمایش، میتوان گفت با بزرگ ترین آیفون ساخته شده تاریخ رو به رو هستیم که شاید برای بعضی از کاربران در دست گرفتن آن زیاد هم آسان نباشد. لبه های استیل دستگاه برخلاف iphone 12 و iphone 12 mini به شکل براق طراحی شده و در رنگ های مشکی، نقره ای، طلایی و آبی روانه بازار شده اند.

اپل با تغییرات جزئی در طراحی آیفون ۱۲ پرو مکس خود، حالا کمی محتاطانه عمل کرده است و با ترکیب آن با چاشنی نوستالژی و روزهای خاطره انگیز آیفون، سعی کرده تا موفقیت های آن روزهای طلایی را مجددا تکرار کند. لبه های تخت به همراه شیشه های پشتی و جلویی صاف، همه و همه یادآور طراحی منحصر به فرد گوشی های آیفون ۵ و۴ است.

هنر اپل در ارائه نمایشگر بزرگ‌تر در طراحی ارگونومیک در ضخامت کمتر و بدون افزایش زیاد وزن (تنها ۲ گرم نسبت به موبایل ایفون ۱۱ پرو مکس) کاملاً قابل لمس است. پنل پشتی دستگاه از شیشه مقاوم و محافظ صفحه نمایش از جنس سرامیک شیلد، هر دو تولید شرکت Corning هستند که در مقابل شکسته شدن مقاومت به شدت بالایی دارند. بدنه دستگاه از جنس فولاد ضدزنگ است که ظاهری بسیار شیک و جذاب دارد؛ اما متاسفانه مستعد به جذب اثر انگشت بوده و بسیار لغزنده است که این مورد در مقابل مقاوت بدنه کاملا قابل چشم‌پوشی است. جالب است بدانید این استحکام که به لطف محافظ سرامیکی پنل جلویی در این گوشی وجود دارد در برابر سقوط از ارتفاع 4 برابر مقاومت بالایی دارد و همچنین توانسته گواهینامه IP68 نفوذ آب را نیز دریافت کند. به این معنی که آیفون ۱۲ پرو مکس تا عمق 6 متری در آب دوام خواهد آورد.

نمایشگر OLED آیفون ۱۲ پرو مکس با رزولوشن ۲۷۷۸x۱۲۸۴ پیکسل و تراکم ۴۵۸ پیکسل بر اینچ، نسبت به آیفون ۱۱ پرو مکس رزولوشن بیشتر با تراکم یکسان ارائه می‌کند. این تراکم پیکسلی بسیار مناسب تلقی می‌شود و از جزییات بالای صفحه در این ابعاد لذت خواهید برد. گوشی  iPhone 12 Pro Max یا ایفون 12 پرومکس با ابعاد 160.8×78.1×7.4 میلی‌متر و وزن 228 گرمی خود کمی از نسل قبلیش سنگین‌تر است، اما در مقایسه با آیفون 11 پرو مکس شما با همان اندازه یک نمایشگر بزرگتر دریافت می‌کنید؛ چراکه اپل حاشیه کنار صفحه نمایش را تا اندازه قابل توجهی کاهش داده است.

نمایشگر 6.7 اینچی اولد آیفون ۱۲ پرو مکس با وجود اینکه از نمایشگر 6.9 اینچی گلکسی نوت 20 اولترا کوچکتر است، اما در مقایسه با آن روشنایی بیشتری دارد و به همین دلیل رنگ‌ها بسیار سرزنده و شاداب هستند. نمایشگر این گوشی همچنین در بحث دقت رنگ‌ها نیز حرف‌های زیادی برای زدن دارد و توانسته در تست Delta-E نمره 0.07 را کسب کند، در حالی که نمره 0 در این تست نمره کامل به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که نوت 20 اولترا در این تست توانست نمره 0.24 را کسب کند.

این مدل به دلیل صفحه نمایش بزرگش گزینه عالی برای تماشای ویدیو و مطالعه است.

شاید واقعا نتوانیم ایرادای به نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس بگیریم؛ ناچ بزرگ که حس قدیمی بودن می‌دهد و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز آن هم زمانی که بسیاری از اندرویدی‌ها به ۱۲۰ هرتز در کنار پشتیبانی از 5 Gرسیده‌اند. با این حال نمی‌توان کیفیت بالای نمایشگر، جذابیت رنگ‌ها، جزییات بالا و روشنایی خیره کننده آن را انکار کرد. تجربه تماشای فیلم و انجام بازی‌های ویدیویی (تا زمانی که به ۶۰ فریم بر ثانیه راضی باشید) لذت‌بخش خواهد بود.

شما با خرید گوشی iPhone 12 Pro Max یا آیفون 12 پرومکس همان تراشه قدرتمند A14 بایونیک و همان مودم 5G که در سایر اعضای خانواده آیفون 12 مورد استفاده قرار گرفتند را دریافت خواهید کرد. اما اگر بخواهید از میان آن‌ها بهترین گوشی را در اختیار داشته باشید، باید به سراغ گوشی آیفون 12 پرو مکس بروید. مقدار رم این گوشی مثل آیفون 12 پرو 6 گیگابایت هست که میشه اون رو متوسط به بالا ارزیابی کرد.

در بررسی دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس (iphone 12 pro max)  می‌توان گفت این گوشی بهترین دوربین در مقایسه با تمام گوشی‌های موجود در بازار است. سنسور اصلی دوربین گوشی iPhone 12 Pro Max نسبت به آیفون 12 پرو بزرگتر است و به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند در مقایسه با آیفون 11 پرو مکس در محیط‌های کم نور به مقدار 87 درصد عملکرد بهتری داشته باشد. این سنسور همچنین به یک دیافراگم f/1.6 و سنسور لایدار برای افزایش سرعت فوکوس خودکار مجهز شده است.

در کنار دوربین اصلی یک دوربین 12 مگاپیکسلی دیگر با لنز تله‌فوتو را داریم که قادر است زوم اپتیکال 2.5 برابر را به شما ارائه دهد که با وجود اینکه از زوم 5 برابر نوت 20 اولترا کمتر است، اما از زوم 2 برابر آیفون 12 پرو بیشتر است. 

موبایل ایفون ۱۲ پرو مکس مدل نهایی سری ۱۲ آیفون است که قیمت آن از ۱۰۹۹ دلار شروع می شود.

سری گوشی آیفون 13, کدام مدل برای خرید مناسب است؟

گوشی های آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس؛ نسل جدیدی از پرچمداران کمپانی اپل هستند که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، طیف گسترده ای از افراد را هدف قرار می‌دهند. اگر شما هم وسوسه شده‌اید که یکی از موبایل های سری ۱۳ آیفون را خریداری کنید، احتمالا با توجه به بودجه‌ای و نیازی که دارید در انتخاب بین این چهار مدل مردد شده‌اید. ما در ادامه شمارا برای انتخاب در خرید آیفون سری 13 راهنمایی خواهیم کرد.خانواده‌ی موبایل ایفون ۱۳ از نظر سخت‌افزاری ویژگی‌های نسبتا مشابهی دارند و در بخش نرم‌افزاری هم هر یک عالی ظاهر می‌شوند. اما تفاوت‌هایی هست که مشخص می‌کند هر کاربر بسته به نیاز خود، به طرف کدام یک از این چهار مدل برود.

شما میتوانید قیمت به‌روز و مشخصات فنی و تمامی اطلاعات موردنیاز دیگر برای گوشی موبایل ایفون 13 کارکرده را در بخش محصولات سایت موبایل‌کده بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار کلیپ های بررسی و گالری تصاویر محصولات اپل دردسترس خواهد بود.

مشخصات آیفون 13 مینی

با سیستم عامل دریافت iOS 15.0 و  و معرفی در 24 سپتامبر 2021

آيفون 13 مینی، کوچک‌ترین گوشی هوشمند دنیا که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را عرضه می‌کند که توانسته علی‌رغم اندازه کوچکی که دارد، امکانات و ویژگی‌های زیادی را از خود به نمایش بگذارد.

البته نگذارید اندازه کوچک این گوشی نسبت به عملکردش شما را فریب دهد ، در بررسی آیفون ۱۳ مینی متوجه خواهیم شد که از عملکرد بالا و دوربین‌های پیشرفته بهره می‌برد.

 iPhone 13 mini در سه مدل 128، 256 و 512 گیگابایت به بازار عرضه شده است. برای خرید گوشی آیفون 13 مینی مدل 128 گیگابایتی 699 دلار و نسخه 256 گیگابایتی آن 799 و مدل 512 گیگابایتی به قیمت 999 دلار به فروش می‌رسد. باید بدانید کمپانی اپل فضای ذخیره‌سازی پایه را در سال جاری دو برابر کرد درحالی‌که قیمت را ثابت نگه داشت. این موضوع نشان می‌دهد اپل تصمیم دارد یک محصول باکیفیت را به کاربران خود عرضه کند.

از ویژگی‌های قابل توجه درگوشی آیفون ۱۳ مینی باید به پردازنده سریع A15 Bionic ،نمایشگر روشن‌تر، و امکانات جدیدی برای دوربین مانند حالت سینمایی اشاره کرد. ایفون 13 مینی با بهره‌مندی از دوربین‌های پیشرفته و عمر باتری بهتر نسبت به نسل قبلی خود، رویای طرفداران گوشی‌های کوچک را برآورده می‌کند. به گفته شرکت اپل، ناچ این گوشی نسبت به نسل قبل حدود ۲۰ درصد کوچک‌تر شده که تغییر قابل توجهی محسوب می‌شود.

اما نکته منفی در طراحی iPhone 13 mini این است که شناسایی تصویر با استفاده از ماسک در این روزهای کرونایی، امکانپذیر نیست. متاسفاته اپل نتوانسته Face iD را با استفاده از ماسک تطبیق دهد.

نمایشگر آیفون ۱۳ مینی مانند نسل قبل  از رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد که از نمایشگر ۶.۱ اینچی آیفون ۱۳ متراکم‌تر است، اما به دلیل کوچک‌تر بودن پیکسل‌های کلی کمتری را نشان می‌دهد.صفحه نمایش سوپر رتینا XDR OLED نسخه مینی با همان زاویه دید گسترده و توانایی نمایش تصاویر اچ دی آر، واضح، روشن و پرجنب‌وجوش است. تنها ایرادی که به نمایشگر این گوشی می‌توانیم بگیریم، محدود شدن آن به نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی است. در حالی که مدل‌های پرو و پرو مکس از نمایشگر پروموشن با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی بهره می‌برند،

دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی از سنسور بزرگی بهره میبرد که نور بیشتری دریافت می‌کند که این باعث بهبود عکس‌ها در شرایط نوری کم و تاریک می‌شود. همچنین لرزشگیر نوری سنسور شیفت آن می‌تواند به ثابت ماندن سوژه‌ها کمک زیادی کند. گزینه‌های جدید سبک عکاس اپل نیز به شما این امکان را می‌دهد تا پس از گرفتن عکس‌ها بتوانید آن‌ها را به راحتی تنظیم و اصلاح کنید. ویژگی‌های این قابلیت بیشتر از فیلترها است و تغییرات زیادی روی رنگ و ظاهر کلی عکس به وجود می‌آورد.

اما این شرکت گفته است که عمر باتری موبایل ایفون 13 مینی را تا یک ساعت و نیم نسبت به نسل قبلی خود ارتقاء داده است و در آزمایش‌های صورت گرفته نیز این نتیجه به اثبات رسید. پس از عرضه این گوشی مشخص شد که iPhone 13 mini از یک باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 2438 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد.

بررسی اجمالی آیفون 13

با سیستم عامل  iOS 15 و  و عرضه در 24 سپتامبر 2021

به طور کلی کلیدی‌ترین تغییرات آیفون ۱۳ درمقایسه‌با نسل گذشته را می‌توان بزرگ‌تر شدن حسگر دوربین اصلی، افزایش شارژدهی و سریع‌تر شدن پردازنده دانست. اپل آیفون ۱۳ را «ابرقدرت جدید شما» توصیف می‌کند، در ادامه با بررسی آیفون ۱۳ همراه موبایل کده باشید تا ببینیم گوشی هوشمند جدید اپل تا چه اندازه می‌تواند نقش ابرقدرت را ایفا کند.

آیفون ۱۳ کیفیت و دقت ساخت بسیار بالایی دارد، کلیه‌ی قطعات به‌خوبی روی هم سوار شده‌اند؛ به‌طوری که با لمس مرز میان پنل شیشه‌ای و فریم دستگاه، به‌سختی می‌توان متوجه شکاف میان آن‌ها شد. در نمای جلو نیز از نوار پلاستیکی بین فریم و پوشش نمایشگر خبری نیست و این دو المان به‌صورت مستقیم روی هم سوار شده‌اند. از نمایشگر آیفون‌های جدید نیز پوششی مرکب از شیشه و سرامیک، موسوم به Ceramic Shield محافظت می‌کند؛ پوششی که به‌گفته‌ی اپل از تمام شیشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند، مقاوم‌تر است.

شاید بتوان گفت که آیفون 13 ، همان آیفون 12 است با سه تغییر کوچک

  • دوربین‌های پشتی مورب
  • بریدگی صفحه کوچکتر
  • بدنه کمی سنگین تر

گوشی آیفون 13 استاندارد IP68 ضد آب دارد. این گوشی هوشمند می ‌توانند تاعمق 6 متری تا 30 دقیقه، مشابه سری آیفون 12، مقاومت کند.

شرکت اپل دربخش طراحی هیچ اتفاق خاصی را برای آیفون های جدید خود درنظر نگرفته است. وقتی جعبه راباز میکنید اولین چیزی که نظر شما رو جلب میکند طراحی و نحوه قرار گیری دوربین ها در قاب پشتی می‌باشد! قاب پشتی از جنس شیشه و به صورت براق طراحی شده که متاسفانه دررنگ مشکی این گوشی اثر انگشت روی قاب پشتی باقی می‌ماند! فریم دوربین ها مانند سابق در‌قسمت بالا سمت چپ قاب پشتی دیده میشود که یکی از تفاوت های iPhone 13 نسبت به iPhone 12  درهمین بخش وجود دارد. در اپل 13 دوربین ها از حالت خطی به حالت ضربدری تغییر شکل دادند و دیگه هیچ تغییر دیگری در قاب پشتی نسبت به آیفون های سال قبل دیده نمیشود.

شرکت اپل در موبایل ایفون 13 از نمایشگر اختصاصی خود یعنی Super Retina XDR OLED استفاده کرده که اپل با تکنولوژی های مربوط به خود این پنل جدید را اختصاصی و بهینه کرده است! نمایشگری با بزرگی 6.1 اینچ و رزولوشن 1170 در 2532 پیکسل که باعث شده تصاویری با ابعاد 19.5:9 رو در اختیار کاربر قرار بدهد! این نمایشگر بی نظیر قابلیت پخش تصاویر با کیفیت HDR10 را دارد و از تکنولوژی Dolby Vision پشتیبانی میکند!

جالبه بدانید آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی برخلاف نسخه‌های پرو از فناوری ProMotion پشتیبانی نمی‌‌کنند و نرخ نوسازی نمایشگر آن‌ها روی عدد ثابت ۶۰ هرتز باقی می‌ماند. صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی موبایل آیفون ۱۳ باعث می‌گردد تا این گوشی هوشمند با وجود بهره‌گیری از سخت‌افزار مشابه آیفون ۱۳ پرو، به‌اندازه‌ی برادر گران‌قیمت‌ترش، تجربه‌ی کاربری نرم و روانی را ارائه ندهد. 

آیفون ۱۳ با‌ارتقاء ۱۵ و ۱۰ درصدی درمقایسه‌با نسل قبل یعنی سری 12، اکنون از باتری‌های لیتیوم-یونی به حجم ۳۲۴۰ و ۲۴۳۸ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند و براساس ادعای اپل به‌ترتیب ۲٫۵ و ۱٫۵ ساعت بیشتر از گذشته شارژدهی دارند. به‌‌گفته‌ی اپل، گوشی‌های جدید با یک بار شارژ کامل، به‌ترتیب می‌توانند ۱۹ و ۱۷ ساعت ویدئوی آفلاین پخش کنند.

میزان شارژ اپل از سری آیفون 12 تغییری نکرده است . آیفون جدید 13 از شارژ سریع از طریق آداپتورهای برق USB Power Delivery ، حداکثر 22 وات تا 25 وات پشتیبانی می کند . اپل یک شارژر 20 واتی به عنوان خرید اضافی ارائه می دهد . 

آیفون 13 پرو

با سیستم عامل iOS 15 و عرضه در 24 سپتامبر 2021

با وجود تنوع بالا در سری 13 اپل، سوال اینجاست‌که خرید آیفون 13 پرو مناسب چه افرادی است؟ iPhone 13 pro برای افرادی طراحی شده که به جزییات اهمیت زیادی می‌دهند. تغییرات این موبایل هوشمند فوق‌العاده در مقایسه با آیفون 12 پرو زیاد است، اما ممکن است‌در نگاه اول اصلا متوجه آن نمی‌شوید. بزرگ‌ترین تغییر گوشی آیفون 13 پرو در مقایسه با آیفون 12 پرو را می‌توانیم ارتقا دوربین‌های آن نام ببریم. تغییردیگر در‌ظرفیت باتری و سومین تغییرهم در‌داشتن صفحه نمایشی با نرخ نوسازی بالاتر می‌باشد. 

قیمت موبایل ایفون ۱۳ پرو در بازار جهانی از 1150 یورو شروع می‌شود که‌ با‌توجه به کیفیت و سابقه اپل، قیمت آیفون ۱۳ پرو قابل پیش بینی بود. در‌ادامه مشخصات و آپشن‌های آیفون۱۳پرو را‌بررسی خواهیم کرد. 

 یکی از مهمترین تغییرات در ظاهر آیفون 13 پرو و سایر مدل‌های خانواده آیفون 13 درمقایسه با گوشی آیفون 12 کوچک‌تر شدن اندازه ناچ قرار گرفته روی صفحه نمایش می‌باشد.  ناچ ایفون13 پرو به صورت افقی کوچک‌تر شده و فضای کمتری از صفحه نمایش را به خود اختصاص داده است. ولی باید گفت کوچک‌تر شدن اندازه ناچ باعث نشده که بتوانید اطلاعات بیشتری روی صفحه نمایش مشاهده کنید. مثلا همچنان برای مشاهده درصد باقی مانده باتری باید به کنترل سنتر مراجعه کنید.

موبایل آیفون 13 پرو به واسطه ابعاد و وزنی که دارد به‌راحتی در دست جا می‌گیرد و فریم‌ فلزی آن حس یک گوشی به شدت لوکس و خوش ساخت را به شما منتقل می‌کند.  لبه‌های این‌گوشی به‌هیچ عنوان در‌دست کاربران ایجاد ناراحتی نمی‌کنند و همه چیز در‌بهترین حالت در‌کنار هم قرار گرفته‌اند. عدم تغییرات ظاهری بزرگ یکی از بزرگ‌ترین اتتقادها به کل خانواده آیفون 13 است، اما این طراحی همچنان خوب به نظر می‌رسد. با‌این حال برای یک گوشی جدید می‌توانستیم شاهد یک طراحی جدید باشیم.  

اپل در زمان معرفی آیفون 13 پرو به این موضوع اشاره کرد که دوربین این گوشی بزرگ‌ترین تغییرات و پیشرفت‌ها را تا امروز تجربه کرده است. وقتی با آیفون 13 پرو عکاسی می‌کنید، قطعا از نتیجه نهایی نهایت لذت را خواهید برد. درواقع می‌توان گفت که‌دوربین آیفون 13 پرو برای کاربرانی مناسب است که‌به عکاسی علاقه خاصی دارند و می‌خواهند عکس‌هایی با‌جزییات بیشتری در‌اختیار داشته باشند. 

در بخش نمایشگر، گوشی آیفون 13پرو از باکیفیت ترین نمایشگرهای تولید شده تاریخ استفاده شده است. آیفون ۱۳ پرو به نمایشگری 6.1 اینچی از نوع OLED Super Retina XDR مجهزاست که‌از فناوری promotion بهره‌می‌برد. همانطور که میدانید فناوری پروموشن باعث می‌شود نرخ نوسازی صفحه از 60 هرتزی استاندارد به 120 هرتز افزایش پیدا کند. این صفحه نمایش داینامیک رنج بسیار بالایی دارد و روشنایی بالا و زیادی تولید می‌کند. همچنین مصرف بسیار کمی دارد که‌دلیل آن کاهش دادن نرخ نوسازی صفحه نمایش موبایل ایفون 13 پرو است.

نکته:آیفون ۱۳ پرو با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی و شارژدهی عالی و دوربین کارآمدتر از گذشته، یکی از کامل‌ترین گوشی‌های بازار است. 

در بخش باطری یکی‌از تغییرات بزرگی که‌درآیفون 13 پرو مشاهده می‌کنیم، افزایش یافتن ظرفیت باتری است. این موضوع باعث شده که مدت زمان بیشتری بتوانید از آیفون 13 پرو در‌طول روز استفاده نمایید، جالبه بدانید باتری گوشی ۱۳ پرو نسبت به‌مدل قبلی باتری بزرگتری دارد، اما این افزایش سایز تنها ۱۰ درصد باطری آن را بهبود داده است .

هر دو مدل موبایل ایفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از بدنه‌ی شیشه‌ای مات و فریم فولادی براق با سطوح تخت بهره می‌برند. این دو گوشی هوشمند در رنگ‌های خاکستری (Graphite)، طلایی (Gold)، نقره‌ای (Silver) و آبی کم‌رنگ (Sierra Blue‌) به‌فروش می‌رسند.

موبایل ایفون 13 پرومکس

با سیستم عامل iOS 15 و  عرضه در 23 سپتامبر 2021

آیفون ۱۳ پرو مکس بدون شک بهترین آیفون تاریخ است اما تنها ایرادی که می‌توان از طراحی آیفون 13 پرو مکس گرفت، دکمه پاور آن است که بدون هیچ‌گونه تغییری در‌بخش کناری گوشی قرار گرفته است. این در حالی‌ست که بسیاری از‌کاربران انتظار داشتند این دکمه زیر صفحه نمایش قرار بگیرد.

اگر بخواهیم به‌یک تغییر اساسی در آیفون 13 پرومکس اشاره کنیم آن تغییر نمایشگر این گوشی‌ست، باید گفت روشنایی این صفحه نمایش افزایش چشم‌گیری پیدا کرده، ابعاد ناچ کوچک‌تر شده و ویژگی پروموشن نیز بالاخره‌به آیفون‌ها راه پیدا کرده است.

در بخش دوربین موبایل ایفون 13 پرو مکس از‌یک پنل سه‌گانه برای خود استفاده می‌کند. هرسه دوربین این موبایل، پنل 12 مگاپیکسلی بوده که به ترتیب شامل لنز واید با قابلیت فوکوس خودکار، لنز تله فوتو با‌قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و زوم اپتیکال 3 برابر ودر نهایت لنز 13 میلی‌متری اولتراواید با پوشش 120 درجه است. دوربین اصلی آیفون 13 پرو مکس به علت کاهش دیافراگم، حدود 49 درصد نور بیشتری را‌نسبت‌به دوربین اصلی 12 پرو مکس ارائه می‌دهد.

در کنار دوربین‌های قوی‌تر و‌بزرگ‌تر، ما‌ اکنون‌در موبایل ایفون ۱۳ پرو مکس یک صفحه نمایش بهتر‌با نرخ تازه سازی بالاتر، باتری بزرگ‌تر، پردازنده سریع‌تر و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را‌در اختیار داریم که اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه و مفید آن را شرح دهیم، باید بگوییم موبایل آیفون ۱۳ پرو مکس هرآنچه‌که لازم بوده برای ارتقاء خود داشته باشد انجام داده و بهبود بخشیده است.

نمایشگر ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچیِ آیفون 13 پرو مکس از پنل‌های Super RetinaXDR با‌وضوح ۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ و ۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل با‌تراکم پیکسلی ۴۶۰ و ۴۵۸ پیکسل‌براینچ بهره می‌برند. شاید با خود بگویید تا اینجا که تفاوت خاصی با نسل قبل‌از خود پیدا نکرده است اما باید باید بگوییم اکنون، به‌لطف فناوری ProMotion، آیفون‌های جدید از نرخ نوسازی متغیر تا سقف ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کنند.

نکته:

  • ضخامت آیفون ۱۳ پرو مکس حدود ۰.۳ میلی‌متر و وزنش ۱۲ گرم بیشتر از آیفون ۱۲ پرو مکس است. 
  • چیپست بهبود یافته‌ای که در آیفون 13 پرو مکس و سایر مدل‌های این سری شاهد هستیم، باید 50 درصد عملکرد بهتر نسبت به رقیب خود داشته باشد.

در بخش صدا، آيفون 13 پرو مکس فاقد جک 3.5 میلی متری است اما  دارای اسپیکر استریو بوده. حسگرهای این گوشی شامل Face ID، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج هستند. همچنین این گوشی دارای دستیار صوتی پشتیبانی از‌زبان محاوره و قابلیت پشتیبانی از پهنای باند فوق‌عریض (UWB) را دارد.

در بخش شبکه iPhone 13 Pro Max شامل GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G است. علاوه براین از وای فای، هات اسپات، بلوتوث، GPS، NFC و USB به عنوان اتصالات بهره می‌برد. جالبه بدانید این گوشی از‌رادیو پشتیبانی نمی‌کند.

نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Call Now Button