✌🏻 مثل آب خوردن گوشیت رو عوض کن، اونم قسطی!
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه

تفاوت گوشی آیفون 15 پرو مکس و گوشی آیفون 15 پرو در چیست؟ اگر شما هم درباره تفاوت این دو گوشی کنجکاو هستید، با مقایسه آیفون 15 پرو مکس و آیفون 15پرو همراه ما باشید.

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس مشخصات مشابهی دارند، اما آیفون 15 پرو مکس صفحه نمایش و باتری بزرگتری دارد. هر دو گوشی دارای تراشه A17 Pro در کنار 8 گیگابایت رم و فیلمبرداری 4K هستند.

مدل‌های پرو آیفون ۱۵ با تغییراتی مانند فریم تیتانیومی، دکمه‌ی اکشن، دوربین‌های بهتر و پورت USB-C روبرو شده‌اند.

همچنین دارای صفحه نمایش با وضوح بالاتر است. در ادامه مطلب فرق گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو را توضیح داده ایم. پس در این مقاله همراه سایت موبایلکده باشید.

طراحی

رنگ آبی جدید مدل‌های پرو، ما را به یاد آیفون ۱۲ پرو آبی رنگ می‌اندازد. بخش جلویی و پشتی این دو گوشی مطابق معمول شیشه‌ای است که بر روی نمایشگر محافظ سرامیک شیلد تعبیه شده و پشت آن هم به لطف مات بودن، اصلا اثر انگشت را جذب نمی‌کند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، مدل‌های پرو آیفون ۱۵ حالا از فریم تیتانیومی استفاده می‌کنند. این فلز در کنار وزن پایین، مقاومت بسیار بالایی را امکان‌پذیر می‌کند. آیفون ۱۵ پرو مکس به طور محسوسی سبک‌تر از نسل قبلی است که این سبک‌تر شدن هم به استفاده از فلز تیتانیوم برمی‌گردد. از دیگر تغییرات صورت گرفته، کنار گذاشتن لبه‌های براق است و حالا فریم تیتانیومی چندان اثر انگشت را نشان نمی‌دهد.

روی هم رفته در باقی موارد ظاهری، این دو گوشی دیگر تفاوتی با نسل قبلی خود ندارند. به جای سوئیچ میوت، حالا با دکمه‌ی اکشن روبرو هستیم. این دکمه‌ی جدید هم به طور پیش‌فرض کار میوت کردن را انجام می‌دهد ولی به غیر از این مورد، می‌توانید عملکرد آن را به راحتی شخصی‌سازی کنید. برای این مشخصه اپل رابط کاربری بسیار جذابی ارائه داده و به همین خاطر احتمالا بسیاری از کاربران از این تغییر استقبال خواهند کرد.

وقتی پنل جلویی این دو گوشی را با نسل قبلی مقایسه می‌کنیم، می‌توانیم کاهش ضخامت حاشیه‌های نمایشگر را به‌خوبی مشاهده کنیم. البته این مورد فقط زمانی که گوشی‌های قدیمی و جدید را کنار هم قرار می‌دهید، احساس می‌کنید و تغییری نیست که تمام کاربران در نگاه اول متوجه آن شوند. به غیر از این مورد، تمام ویژگی‌های هر دو نمایشگر مانند نسل قبلی است. بنابراین بار دیگر با نمایشگرهای ۶.۱ و ۶.۷ اینچی ۱۲۰ هرتزی روبرو هستیم.

در مورد دلیل محبوبیت زیاد جزیره پویا در آیفون‌ها، باید بگوییم که بخش مهمی از این موضوع به استفاده از انیمیشن‌های جذاب برمی‌گردد. به زبان ساده حین استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف، اپل به طور هوشمندانه از فضای خالی اطراف حفره‌های نمایشگر استفاده کرده و همین رویکرد به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

این دو گوشی هر دو آیفون‌های «Pro» هستند، به این معنی که هر دو نسبت به مدل‌های معمولی آیفون 15 و آیفون 15 پلاس، مزایای بیشتری دارند. اولین مزیت این است که قاب تیتانیومی کاملاً جدید است. به علاوه، وزن آیفون 15 پرو 188 گرم و آیفون 15 پرو مکس 221 گرم است. پرو مکس تقریباً 18 درصد سنگین‌تر است، اما باید بگوییم که هر دو مدل وزن کمتری نسبت به مدل‌های قبلی خود دارند که این یک ویژگی عالی است.

هر دو مدل همچنین حاشیه‌های باریک‌تری در اطراف نمایشگر دارند تا ظاهری مدرن‌تر داشته باشند و همچنین کمی باریک‌تر هستند. یکی دیگر از تغییرات ظریف این است که آن‌ها به جای لبه‌های تیز مانند مدل‌های قبلی، لبه‌های کمی منحنی دارند، که باعث می‌شود در دست گرفتن آن‌ها کمی راحت‌تر باشد.

هر دو گوشی یک دکمه کاملا جدید دارند: دکمه Action. این دکمه در جایی قرار دارد که سوئیچ قطع صدا قبلاً قرار داشت، درست بالای کلیدهای صدا. به‌طور پیش‌فرض، تنظیم شده است که تلفن را بی‌صدا کند، اما می‌توانید آن را به راه‌اندازی دوربین، یادداشت صوتی یا چیز دیگری اختصاص دهید یا حتی اقدامات سفارشی را از برنامه Shortcuts اجرا کنید. در حال حاضر، برای استفاده از آن باید دکمه را نگه دارید.

در مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو، تفاوت طراحی آشکار در اندازه است. آیفون 15 پرو مکس یک گوشی فوق العاده بزرگ است که استفاده از آن با یک دست سخت است و حمل آن در جیب اصلاً راحت نیست. از طرف دیگر، آیفون 15 پرو بسیار جمع و جورتر است و کار با یک دست بسیار آسان تر است.

همچنین باید به پورت جدید USB-C اشاره کنیم. شما می‌توانید از هر کابل استاندارد USB-C برای شارژ گوشی استفاده کنید. تنها بخش مشکل، زمانی است که می‌خواهید فایل‌ها را انتقال دهید. هر دو گوشی پرو و پرو مکس از سرعت انتقال سریع USB 3 تا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، اما برای استفاده از این نرخ‌های انتقال سریع باید یک کابل سازگار با USB 3 خریداری کنید. این هزینه هنگفتی ندارد و احتمالاً اکثر مردم به هر حال به آن نیاز نخواهند داشت، اما باید بدانید که کابلی که در جعبه موجود است فقط دارای استاندارد USB 2 است، بنابراین سرعت انتقال کمتری دارد.

رنگ‌های این دو گوشی نیز به صورت زیر هستند:

  • مشکی
  • سفید
  • آبی
  • خاکستری

آنچه در اینجا قابل توجه است این است که اپل رنگ‌های روشن و رنگ طلایی را به کلی کنار گذاشته و رنگ‌های خنثی را جایگزین آن‌ها کرده است.

دوربین‌های آیفون ۱۵ و ۱۵ پرو مکس

دوربین سلفی مانند نسل قبلی، مبتنی بر سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است و بر روی آن لنز دارای دیافراگم F/1.9 تعبیه شده است. روی هم رفته آیفون‌ها از نظر دوربین سلفی عملکرد خیلی خوبی دارند و بنابراین اپل نیازی به تغییر این دوربین ندیده است.

دوربین اولترا واید، مانند نسل قبلی همچنان مبتنی بر سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است و با هیچ تغییر خاصی روبرو نشده است. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی هم با همان سنسور قدیمی انجام وظیفه می‌کند. البته به لطف بهبود پردازش‌های نرم‌افزاری، کاربران با عکس‌های بهتری روبرو می‌شوند. از تغییرات نرم‌افزاری اپ دوربین، می‌توانیم به امکان انتخاب فاصله کانونی پیش‌فرض ۲۴، ۲۸ و ۳۵ میلی‌متری برای دوربین اصلی اشاره کنیم. در ضمن می‌توانید تنظیم کنید که به طور خودکار، عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی ثبت کنید تا با جزئیات بیشتری در عکس‌ها روبرو شوید. البته در صورت استفاده از حالت شب، همچنان همان عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

حالت پرتره در این دو گوشی به طور محسوسی بهتر شده است. به طور مشخص حالا بعد از ثبت انواع عکس‌ها، می‌توانید نقطه‌ی فوکوس را تغییر دهید و برای عکس‌های موردنظر، حالت پرتره را فعال کنید. این قابلیت به طور خودکار برای انسان و حیوانات فعال می‌شود ولی برای سایر اشیاء، باید به صورت دستی سوژه‌ی اصلی را مشخص کنید.

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۵ پرو تفاوتی با نسل قبلی ندارد ولی آیفون ۱۵ پرو مکس حالا از دوربین پریسکوپی بهره می‌برد که می‌تواند زوم اپتیکال ۵ برابری را ارائه دهد. در زمینه‌ی فیلمبرداری، آیفون‌ها همواره عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و این دو گوشی هم می‌توانند ویدیو‌های ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را ضبط کنند. این یعنی برخلاف بسیاری از رقبای اندرویدی، همچنان خبری از فیلمبرداری ۸K نیست.

هر دو آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس دارای سه دوربین در پشت هستند: دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و زوم تله فوتو، اما زوم در آیفون 15 پرو 3 برابر و در پرو مکس 5 برابر است.

دوربین جدید زوم 5X ستاره‌ی نمایش است. این یک لنز معادل 120 میلی‌متر است و از طراحی منشوری شگفت‌انگیز استفاده می‌کند که چهار بار قبل از برخورد با سنسور نور را بازتاب می‌دهد. این سنسور اولین حسگر در جهان است که از حسگر تثبیت سه بعدی استفاده می‌کند و به ثابت و واضح نگه داشتن چیزها در بزرگنمایی عکس‌ها و فیلم‌ها کمک می‌کند. اما همان دوربین جدید را در مدل کوچکتر 15 Pro نداریم. این احتمالاً به دلیل محدودیت فضا است، این سنسور یک ماژول بزرگ است و فضای کافی برای قرار دادن آن در مدل کوچکتر وجود ندارد. اما شایعات می‌گویند که سال آینده هر دو آیفون پرو به لطف طراحی جدید و بزرگتر، آن را خواهند داشت.

سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی اکنون 25 درصد بزرگ‌تر شده است و با سنسور 1.2 برابر (28 میلی‌متر) و 1.5 برابر (35 میلی‌متر) عرضه می‌شود. این فواصل کانونی عالی هستند و اجازه می‌دهند تا مقداری تغییر نسبت به حالت کاملاً عریض 24 میلی متری 1X ایجاد شود.

یکی دیگر از پیشرفت‌های بزرگ، تصویر جدید Super High Res است. اساساً، عکس‌های 24 مگاپیکسلی جزئیات بسیار بهتر از عکس‌های 12 مگاپیکسلی که قبلاً داشتیم، به شما می‌دهد. اکنون می‌توانید عکس‌های 48 مگاپیکسلی را نه تنها در فرمت ProRAW، بلکه در HEIF نیز بگیرید.

اپل همچنین به لطف الگوریتم بهبود یافته Smart HDR قول بهبودهایی در دوربین فوق عریض و دوربین جلو داده است. بنابراین انتظار عملکرد کلی بهتر در شب و جزئیات تمیزتر را داشته باشید. از نظر کیفیت فیلم، ویژگی جدید Spatial video آمده است که از دوربین‌های فوق عریض و اصلی برای ثبت اطلاعات عمق استفاده می‌کند.

پورت USB-C

اپل سال‌ها قبل که از لایتنینگ رونمایی کرد، این پورت و استاندارد مزایای قابل توجهی داشتند ولی طی چند سال گذشته کاربران زیادی از این وضعیت ناراضی شده بودند و در نهایت هم به دلیل فشارهای اتحادیه اروپا، اپل این تغییر را عملی کرده است. بنابراین حالا می‌توانید فقط یک کابل را به انواع و اقسام گجت‌ها وصل کنید.

این دو گوشی از استاندارد USB 3.0 استفاده می‌کنند و بنابراین سرعت انتقال داده به ۱۰ گیگابیت در ثانیه می‌رسد؛ به عبارت دیگر، سرعت این پورت حدود ۲۰ برابر بیشتر از پورت لایتنینگ است. البته اپل مطابق معمول، مدل‌های پلاس را به استاندارد USB 2.0 محدود کرده تا تعداد بیشتری از مدل‌های پرو به فروش برسند. سرعت شارژ مدل‌های پرو آیفون ۱۵ مانند نسل قبلی، ۲۰ وات است. برای بهره‌گیری از شارژ بی‌سیم با بیشترین سرعت هم باید از شارژرهای بی‌سیم مگ‌سیف استفاده کنید که سرعت شارژ ۱۵ وات ارائه می‌دهند.

با تجهیز آیفون به پورت USB-C، بسیاری از دردسرهای حمل کابل و شارژر از بین می‌روند؛ اکنون می‌توانید با یک شارژر PD، اولترابوک، تبلت، پاوربانک، هدفون و البته آیفونتان را شارژ کنید؛ هرچند که اپل از تمام ظرفیت USB-C برای افزایش سرعت شارژ استفاده نکرده است و گوشی کماکان با همان توان حدود ۲۷ ساعت شارژ می‌شود. در ادامه بیشتر راجع‌به شارژ آیفون ۱۵ پرو صحبت می‌کنیم.

گذشته از پورت USB-C، بدون تردید، تغییر بسیار بزرگ و تأثیرگذار آیفون ۱۵ پرو، به تیتانیومی‌شدن فریمش بازمی‌گردد. تیتانیوم فلزی مقاوم و بسیار سبک‌تر از فولاد ضدزنگ است و به‌لطف همین تغییر آیفون ۱۵ پرو (۱۸۷ مقابل ۲۰۶ گرم) و آیفون ۱۵ پرو مکس (۲۲۱ مقابل ۲۴۰ گرم) حدود ۱۰ درصد سبک‌تر از نسل گذشته هستند.

توجه داشته باشید که شاسی آیفون‌های جدید آلومینیومی است و اپل با فرآیند ترمودینامیکی پیچیده‌ای، لایه‌ای از تیتانیوم به ضخامت حدود یک میلی‌متر را با آن پیوند داده؛ بنابراین به‌لطف سبک‌تر شدن لبه‌های انتهایی بدنه، آیفون‌های جدید، بیش از کاهش وزن ۱۰ درصدی‌شان، سبک‌تر به‌نظر می‌رسند.

سبُکیِ آیفون ۱۵ پرو مکس بیش از مدل ۱۵ پرو عادی حس می‌شود. از طرف دیگر، طراحان اپل، انحنایی جزئی را در لبه‌های فریم به‌وجود آورده‌اند که به جای‌گیری بهترِ گوشی در دست کمک می‌کند. جنس تیتانیومی فریم و سبک‌تر‌شدن گوشی، حس‌وحال بسیار خوشایندی را هنگام استفاده از گوشی به کاربر انتقال می‌دهد.

امسال از رنگ‌های گلد و بنفش دیگر خبری نیست و اپل چهار رنگ تقریبا خنثی و ماتِ مشکی، آبی، سفید و تیتانیومی را برای آیفون‌های جدیدش انتخاب کرده است. در همه‌ی مدل‌ها، فریم دستگاه حالت مات و بُرس‌خورده‌ای دارد؛ اما آثار چربی دست به‌سادگی روی آن می‌نشیند؛ به‌ویژه در مدل‌های تیره، این موضوع بیشتر به‌چشم می‌آید.

ما آیفون ۱۵ پرو را با رنگ مشکی و آیفون ۱۵ پرو مکس را با رنگ تیتانیومی برای بررسی دراختیار داشتیم؛ امسال برخلاف سال‌های گذشته، رنگ روشن تیتانیومی از باقی رنگ‌ها جذاب‌تر است؛ به‌ویژه که در رنگ‌های تیره، آثار زدگی و خوردگی روی فریم، بیشتر به‌چشم می‌‌آید.

اپل روی لبه‌های صفحه‌نمایش نیز انحنای بسیار اندکی به‌وجود آورده است تا بدین‌ترتیب پوشش شیشه‌ای نمایشگر، بهتر از قبل روی فریم بنشیند؛ البته با وجود چنین انحنایی، احتمالا گلس‌های محافظ صفحه‌نمایش به‌خوبی آیفون‌های تخت قبلی نصب نمی‌شوند.

حاشیه‌های دورتادور صفحه‌نمایش اندکی باریک‌تر شده‌اند تا بدین ترتیب عرض و ارتفاع گوشی حدود یک میلی‌متر کمتر از نسل قبل باشد. حاشیه‌های باریک‌تر صفحه‌نمایش، در همان ساعت‌های اولیه به‌چشمتان می‌آید؛ اما بعدها به آن عادت می‌کنید و تغییر معناداری در تجربه‌ی بصری گوشی حس نمی‌کنید؛ به‌ویژه اگر از گلس‌هایی با حاشیه‌های مشکی، روی دستگاهتان استفاده کنید.

در نهایت باید به جایگزینی دکمه‌ی اسلایدی اعلانات با دکمه‌ی Action Button اشاره کنم؛ دکمه‌ای که قرار است تجربه‌ی شخصی‌سازی آیفون را با میان‌برهای متفاوت به سطوح جدیدی انتقال دهد. از این دکمه می‌توان به‌عنوان میان‌بُر اجرای اپ‌های مختلف از جمله دوربین استفاده کرد یا با شورتکات‌های سیری، به قابلیتی خاص در دل اپلیکیشنی دلخواه دسترسی داشت یا فعالیت به‌خصوصی را فراخواند.

دکمه‌ی Action Button قابلیت جذابی است؛ اما از آنجا که محل قرارگیری دکمه به‌ویژه در آیفون ۱۵ پرو مکس، چندان خوش‌دست نیست، احتمالا بسیاری از کاربران بعد از مدتی، کلا فراموشش کنند. از سوی دیگر، بهتر بود تا کاربر می‌توانست برای حالت‌هایی همچون دو بار فشردن یا سه بار فشردن دکمه نیز، دستورهای دلخواهی را تعیین کند؛ شاید در آپدیت بعدی یا حتی آیفون ۱۶ پرو!

گذشته از پورت USB-C، فریم تیتانیومی با لبه‌های انحنادار، باریک‌تر شدن حاشیه‌های صفحه‌نمایش، دکمه‌ی Action Button و سبک‌تر شدن بدنه، تفاوت دیگری میان آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو به‌چشم نمی‌آید؛ کماکان دستگاه در دو مدل ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی با فریم و پنل پشتی دلخواه و کیفیت ساخت مثال‌زدنی به‌فروش می‌رسد.

مقایسه آیفون 15 پرو مکس و آیفون 15پرو از نظر کیفیت صدا

هر دو مدل آیفون 15 پرو دارای یک بلندگوی اصلی در پایین و یک بلندگوی ثانویه قرار گرفته در گوشی هستند. با خانواده آیفون 13، اپل جهش بزرگی در کیفیت بلندگو انجام داد، اما از آن زمان ما انتظار نداریم که در سال جاری شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در کیفیت صدا باشیم. مدل بزرگتر 15 پرو مکس به دلیل اندازه بزرگ آن معمولاً صدای بهتری نسبت به 15 پرو جمع و جورتر دارد.

از نظر لمس، اپل سال‌هاست که از موتور پیشرو در صنعت Taptic استفاده می‌کند و این کار را در سری آیفون 15 پرو نیز ادامه خواهد داد.

باتری

در مراسم رونمایی از این گوشی‌ها، اپل هیچ اشاره‌ای به باتری‌‌های سری آیفون ۱۵ نکرد و این یعنی طبیعتا باتری‌های استفاده شده در این گوشی‌ها، نسبت به نسل قبلی با بهبود خاصی روبرو نشده‌اند.

آیفون 15 پرو مکس دارای باتری 4422 میلی آمپر ساعتی است، در حالی که آیفون 15 پرو دارای باتری 3274 میلی آمپر ساعتی است. این یک تفاوت بزرگ است: Pro Max دارای باتری 35٪ بزرگتر است. آیفون 15 پرو یک روز دوام می‌آورد، در حالی که 15 پرو مکس به طور متوسط حدود دو روز با یک بار شارژ دوام می‌آورد.

با وجود پورت USB-C جدید، سرعت شارژ نیز تغییر نکرده است. آیفون‌ها به طور کلی یکی از کندترین گوشی‌های دنیا هستند که شارژ می شوند. اپل رسما می‌گوید که هر دو از شارژ 20 واتی پشتیبانی می‌کنند و هر دو دارای فناوری شارژ بی‌سیم MagSafe هستند که تا 15 وات کار می‌کند.

چیپست و عملکرد آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس

برای مدل‌های پرو آیفون ۱۵ از چیپست A17 پرو استفاده شده که یک تراشه‌ی ۳ نانومتری محسوب می‌شود. این تراشه از نظر گرافیک، حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است و پردازنده‌ی آن هم ۱۰ درصد سریع‌تر شده است. به لطف توان پردازشی فوق‌العاده‌ی این تراشه، می‌توانید بر روی این دو گوشی، برخی بازی‌های سنگین در حد کنسول را به راحتی اجرا کنید.

قیمت آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس

آیفون ۱۵ پرو مانند نسل قبلی با قیمت پایه ۹۹۹ دلار راهی بازار شده و بنابراین برخلاف برخی شایعات مطرح شده، این گوشی گران‌تر نشده است. از سوی دیگر، آیفون ۱۵ پرو مکس حالا حداقل ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد که ۱۰۰ دلار گران‌تر از نسل قبلی است. البته به این نکته توجه کنید که عملا اپل قیمت این گوشی را هم افزایش نداده زیرا این قیمت را برای خرید مدل ۲۵۶ گیگابایتی می‌پردازید و در این میان فقط مدل ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی حذف شده است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر آیفون ۱۵ پرو

صفحه‌نمایش هیچ‌یک از دو مدل آیفون ۱۵ پرو تفاوتی با نسل گذشته ندارد و دو گوشی از پنل ۱۲۰ هرتزی OLED با ابعاد ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی با وضوح ۲۵۵۶ × ۱۱۷۹ و ۲۷۹۶ × ۱۲۹۰ پیکسل بهره می‌برندصفحه‌نمایش آیفون ۱۴ پرو مکس مانند گذشته ۶٫۷ اینچی است. کوپرتینونشین‌ها حداکثر روشنایی پنل آیفون در محیط‌های بسیار روشن را ۲۰۰۰ نیت عنوان می‌کنند که با اختلاف ۲۵۰ نیتی فراتر از روشنایی ۱۷۵۰ نیتی گلکسی S23 اولترا قرار می‌گیرد.

تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل‌براینچی، وضوح فوق‌العاده بالایی را برای نمایش متون و تصاویر به‌ارمغان می‌آورد؛ به‌طوری که به سختی می‌توان با چشمان غیرمسلح، پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد. صفحه‌نمایش آیفون ۱۵ پرو از ویدئوهای HDR با استانداردهای HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین پنل یا باید ۱۰ بیتی باشد یا قابلیت القای حس رنگ‌های با عمق ۱۰ بیت (8bit + FRC) را داشته باشد. پشتیبانی از فضای رنگی وسیع DCI P3، یکی دیگر از پیش‌نیازهای پشتیبانی از HDR است.

برخلاف گوشی‌های اندرویدی که به کاربر امکان انتخاب از بین پروفایل‌های رنگی مختلف را می‌دهند، آیفون به‌طور خودکار بین فضای رنگی sRGB و DCI P3 سوئیچ می‌کند؛ بنابراین ما در موبایلکده امکان سنجش سطح پوشش و دقت تولید رنگ‌های DCI P3 در پرچم‌دار اپل را نداشتیم؛ اما آیفون ۱۵ پرو در زمینه‌ی پوشش رنگ‌های sRGB عالی عمل می‌کند؛ رنگ‌هایی با دمای متعادل و بالاترین دقت در میان تمام گوشی‌هایی که تاکنون در موبایلکده بررسی کرده‌ایم.

صفحه‌نمایش هر دو مدل آیفون ۱۵ پرو مانند گذشته از فناوری ProMotion استفاده می‌کند؛ بدین مفهوم که در محیط رابط کاربری و برخی از اپلیکیشن‌ها، بسته به محتوایی که روی صفحه نقش می‌بندد، نرخ نوسازی بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند. آیفون‌های جدید از نرخ نوسازی یک هرتز نیز پشتیبانی می‌کنند که البته این نرخ تنها در وضعیت قفل‌شده‌ی گوشی و «صفحه‌نمایش همواره-‌روشن»، فعال می‌شود.

آیفون ۱۵ پرو مکس مانند گذشته از ترکیب دو اسپیکر در پایین فریم و لبه‌ی بالایی گوشی در قالب اسپیکرهای استریو بهره می‌برد. بلندی و کیفیت صدا تفاوتی با نسل قبل ندارد؛ اما اندکی بیشتر از گلکسی S23 اولترا است و تعادل بسیار خوبی نیز میان شدت صدای کانال بالا و پایین شاهد هستیم. آیفون در فرکانس‌های پایین بسیار بهتر از گلکسی S23 اولترا عمل می‌کند و بیس‌های کوبنده‌تری را تولید می‌کند؛ اما در فرکانس‌های میانی اندکی از رقیب خود جا می‌ماند.

مقایسه آیفون پرومکس ۱۵ با آیفون ۱۵ پرو از نظر سخت افزار

هر دو آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس از تراشه اپل A17 پرو پشتیبانی می‌کنند.این اولین تراشه 3 نانومتری در گوشی‌های هوشمند است و یک جهش بزرگ نسبت به تراشه‌های 4 نانومتری است که قبلا استفاده می‌شد. این طراحی جدید 19 میلیارد ترانزیستور دارد که 3 میلیارد بیشتر از نسل قبلی است. این امر مخصوصاً برای بازی‌ها قابل توجه است، زیرا شما یک GPU 6 هسته‌ای جدید دارید که بسیار قدرتمندتر است. به علاوه برای عملکرد CPU، هنگام استفاده از دو هسته با کارایی بالا، سرعت 10 درصد افزایش می‌یابد.

گوشی 15 پرو و 15 پرو مکس هر دو 8 گیگابایت رم دارند که نسبت به رم 6 گیگابایتی سری 14 پرو بهبود یافته است. با این حال، نوع و سرعت حافظه رم تغییر نکرده است و همان نوع LPDDR5 قبلی است.

15 Pro Max به لطف سایز بزرگ‌ترش یک مزیت دارد: می‌تواند برای مدت طولانی‌تری خنک‌ بماند، بنابراین اگر بازی‌های واقعا سنگین انجام می‌دهید، گرمای کمتری را تجربه می‌کند و با وجود اینکه هر دو گوشی دارای تراشه یکسان هستند، ممکن است 15 Pro Max کمی بهتر بهینه‌سازی شده باشد. اکنون بیایید مقایسه آیفون ۱۵ پرومکس با آیفون ۱۵ پرو از نظر نرم افزار را انجام دهیم.

از نظر نرم افزاری، هر دو آیفون 15 پرو مکس و آیفون 15 پرو بر روی همان نرم افزار iOS 17 اجرا می‌شوند. iOS 17 ممکن است تغییرات اساسی نداشته باشد، اما چند ویژگی جدید را به همراه دارد. برنامه‌های Phone، Messages و FaceTime تعداد زیادی ویژگی جدید دریافت کرده اند و تصحیح خودکار نیز در نهایت بسیار بهتر شده است.

سایر ویژگی‌های موجود در لیست ویژگی‌های جدید iOS 17، شامل حالت آماده به کار است که آیفون شما را در حین شارژ شدن به یک هاب خانگی کوچک تبدیل می‌کند، به‌علاوه تعدادی پیشرفت‌های کوچک‌تر مانند ویجت‌های تعاملی، ردیابی وضعیت در برنامه Health، یک برنامه کاملاً جدید برای ژورنال‌نویسی و غیره.

عملکرد، شارژدهی و تجربه کاربری آیفون ۱۵ پرو

اپل از زمانی که حافظه یاری می‌کند، در زمینه‌ی تراشه و توان پردازشی، حرف اول را در صنعت موبایل می‌زند؛ البته در سال‌های اخیر، کوالکام گوی رقابت را در میدان GPU از رقیب کوپرتینویی‌اش ربوده است؛ اما اپل می‌گوید تراشه‌ی A17 Pro با قابلیت‌های نوآورانه‌ای همچون شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری رهگیری پرتو و MetalFX می‌تواند جای پای این شرکت در قلمرو تراشه‌های موبایل را مستحکم‌تر کند.

در سال‌های گذشته، کوپرتینونشین‌ها با استفاده از تراشه‌های متفاوت سعی کرده‌اند تا مرز میان گوشی‌های پرو و عادی خود را پررنگ‌تر کند. امسال حتی پسوند تراشه نیز عوض شده و Bionic جای خود را به Pro داده؛ پسوندی که نام لیگ برتر کشتی ایران را به خاطر من می‌آورد؛ مشخص نیست که A17 Pro نسبت به چه تراشه‌‌‌ای، «Pro» است؛ اما شاید برای A18 و A18 Pro در خانواده‌ی آیفون ۱۶ آماده می‌شویم!

A17 Pro نخستین تراشه‌ی ۳ نانومتری دنیای موبایل است که هم‌اکنون در بازار در دسترس قرار دارد. این تراشه با لیتوگرافی پایه‌ی N3B و به‌دست شرکت تایوانی TSMC تولید می‌شود. تراشه‌ی جدید اپل روی سطح خود از ۱۹ میلیارد ترانزیستور میزبانی می‌کند که پیشرفتی ۱۹ درصدی درمقایسه‌با A16 Bionic نشان می‌دهد.

تراشه‌ی A17 Pro مانند گذشته از ترکیب ۲ هسته‌ی پرقدرت ۳٫۷۸ گیگاهرتزی و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف ۲٫۱۱ گیگاهرتزی به‌عنوان CPU بهره می‌برد؛ بنابراین فرکانس هسته‌ها درمقایسه‌با نسل گذشته، به‌ترتیب افزایشی ۹ و ۴ درصدی را تجربه می‌کنند.

اپل می‌گوید هسته‌های پرقدرت به‌لطف پیش‌بینی بهتر نوع محاسبات و دی‌کُدر‌های و موتورهای اجرایی عریض‌‌ترشان بهبودی ۱۰ درصدی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین با توجه به افزایش ۹ درصدی فرکانس، می‌توان نتیجه گرفت که معماری هسته‌ها تفاوت چشم‌گیری با نسل قبل ندارد.

در سوی دیگر میدان، اپل هسته‌های کم‌مصرف A17 Pro را بهینه‌ترین پردازنده‌های دنیای موبایل می‌نامد و می‌گوید نسبت عملکرد به توان مصرفی این هسته‌ها، ۳ برابرِ تراشه‌های رقیب است. درباره‌ی عملکرد هسته‌های کم‌مصرف، در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

اپل امسال تعداد هسته‌های گرافیکی را نیز از ۵ به ۶ هسته (افزایش ۲۰ درصدی تعداد هسته‌ها) افزایش داده و مدعی است که گرافیک جدید می‌تواند تا ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کند؛ بنابراین احتمالا در سطح معماری گرافیک‌ها نیز تفاوت فاحشی را شاهد نیستیم.

تراشه‌ی A17 Pro از شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری برای رهگیری پرتو بهره می‌برد و به ادعای اپل عملکرد آن ۴ برابرِ رهگیری پرتو نرم‌افزاری A16 Bionic است. از سوی دیگر فریم‌ورک MetalFX که عملکردی مشابه DLSS و FSR در دنیای PC دارد، به Upscale تصاویر با وضوح پایین به وضوحی بالاتر کمک می‌کند تا گرافیک بتواند با رندر بازی‌ها در وضوح پایین، نرخ فریم بالاتری را به کاربر ارائه دهد.

موتور پردازش عصبی A17 Pro مانند نسل قبل ۱۶ هسته‌ای است؛ اما اکنون می‌تواند در هرثانیه، ۳۵ تریلیون عملیات محاسباتی مربوط به هوش مصنوعی و پردازش تصویر انجام دهد که بهبودی ۲ برابری را تجربه می‌کند. اپل از ظرفیت موجود برای همکاری NPU و GPU در فریم MetalFX بهره می‌برد.

گذشته از پردازنده‌ها، باید به افزوده‌شدن قابلیت دی‌کُد ویدیوهای AV1 و کنترلر USB 3 به تراشه‌ی A17 Pro اشاره کرد. پورت USB-C آیفون ۱۵ پرو به‌لطف تراشه‌ی جدید از استاندارد USB 3.2 Gen 2 با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه (۱٫۲۵ گیگابایت‌برثانیه) پشتیبانی می‌کند؛ البته کابل کنفی USB-C موجود در جعبه‌ی دستگاه، مانند عموم دستگاه‌های بازار، از نوع USB 2.0 است؛ بنابراین اگر به‌دنبال انتقال پرسرعت داده هستید، حتما باید کابل پرسرعت را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

در شرایطی که گوشی‌های اندرویدی با رم ۱۲ یا حتی ۱۶ گیگابایت و بیشتر به‌فروش می‌رسند، اپل امسال تصمیم گرفت تا بالاخره رم ۶ گیگابایتی مدل‌های پرو را در آیفون ۱۵ پرو به ۸ گیگابایت LPDDR5 ارتقا دهد. از سوی دیگر، مدل پایه‌ی دستگاه نیز هم‌اکنون به‌جای ۱۲۸ گیگابایت، با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به‌فروش می‌رسد و می‌توان آن را در نسخه‌های ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایتی نیز خرید.

همان‌طور که از بنچمارک‌ها نیز برمی‌آید، آیفون ۱۵ پرو مکس در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای CPU-محور به‌ترتیب ۱۳ و ۹ درصد بهبود عملکرد را درمقایسه‌با نسل قبل به‌نمایش می‌گذارد؛ اما درمقایسه‌با بهترین پرچم‌دار اندرویدی حال‌حاضر بازار، به‌ترتیب با اختلاف نجومی ۵۰ و ۴۳ درصد، پیشتاز است.

اگر ارتقای ۹ و ۴ درصدی فرکانس هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف را درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که اپل معماری هسته‌ها را به‌صورت جزئی ارتقا داده و برای بهبود عملکرد پردازنده، بیش‌از هرچیز به افزایش فرکانس اتکا داشته است و همین موضوع افزایش توان مصرفی می‌انجامد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که تراشه‌ی جدید اپل در پردازش‌های چندهسته‌ای حدود ۱۴ وات مصرف می‌کند؛ درحالی‌که توان مصرفی A16 Bionic، در محدوده‌ی ۱۰-۱۱ وات قرار می‌گیرد.

در سوی دیگر میدان، پردازنده‌ی گرافیکی A17 Pro در رندر بازی‌ها به‌صورت میانگین حدود ۲۰ درصد بهتر از نسل گذشته عمل می‌کند و با اختلاف ۲۷ درصدی از رقیب اندرویدی‌اش جا می‌ماند. در بررسی‌های من، با وجود تکرار چندباره‌ی بنچمارک‌ها، این اختلاف پابرجا بود؛ اما برخی کارشناسان توانسته‌اند اختلاف عملکرد را به محدوده‌ی ۱۰ درصد کاهش دهند که البته بدین‌صورت توان مصرفی به بیش‌از ۱۱ وات می‌رسد؛ درحالی‌که گرافیک Snapdragon 8 Gen 2 حدود ۸ وات مصرف می‌کند.

طبیعتا در استفاده‌های روزمره و عادی، نمی‌توان متوجه پیشرفت‌ها و بهبودهای کمی تراشه شد؛ آیفون ۱۵ پرو فوق‌العاده سریع و نرم عمل می‌کند؛ همان‌طور که آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو، سریع و نرم عمل می‌کردند. این اختلاف عملکرد، معمولا در طولانی‌مدت و بعد از گرفتن چند سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری، تأثیر خود را نشان می‌دهد.

اپل امسال چند اقدام متفاوت نیز انجام داده است تا با کمک‌گرفتن از تغییرات تراشه، گوشی هوشمندش را با رقبا متمایز سازد. تراشه‌ی جدید اپل از شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری برای پیاده‌سازی رهگیری پرتو (Ray Tracing) و نمایش واقع‌گرایانه‌تر بازی‌ها بهره می‌برد.

اپل چند قرارداد انحصاری هم امضا کرده است تا تعدادی از بازی‌های کنسولی از جمله Resident Evil Village و Assassin’s Creed Mirage به‌صورت اختصاصی برای آیفون ۱۵ پرو پورت شوند. متأسفانه هیچ‌یک از این بازی‌ها در زمان نگارش بررسی، منتشر نشده‌ بودند؛ بنابراین امکان ارزیابی عملکرد گوشی در آن‌ها برایمان امکان‌پذیر نبود؛ اما تعدادی از کارشناسان که دموی بازی‌ها را تجربه کرده‌اند، عملکرد آیفون را تحسین‌برانگیز توصیف می‌کنند.

بی‌شک نمی‌توان از موضوع حاشیه‌ساز داغ‌شدن بیش‌از حد آیفون ۱۵ پرو به‌سادگی گذشت. طبیعتا هر دستگاهی در استفاده‌های سنگین، دچار افت عملکرد شده و داغ می‌شود؛ اما این موضوع حتی در استفاده‌های روزمره مانند عکاسی با دوربین یا دانلود دیتای بازی نیز برای آیفون رخ می‌داد.

اپل در واکنش به نارضایتی کاربران، بیانیه‌ای داد و گفت مشکل داغ‌شدن در استفاده‌های روزمره به‌‌دلیل وجود باگی در iOS 17 و ناسازگاری بعضی اپ‌ها مثل اینستاگرام و اوبر رخ می‌داد. شرکت مدعی شد که با انتشار آپدیت iOS 17.0.3، این مشکل را مرتفع می‌سازد. ما در جریان بررسی توانستیم از آیفون ۱۵ پرو قبل و بعد از انتشار آپدیت، تست بگیریم و تفاوت عملکرد آن در استفاده‌های سنگین و مداوم را بسنجیم.

در تست‌های ما، آیفون ۱۵ پرو پیش‌از دریافت به‌روزرسانی iOS 17.0.3، در محیطی با دمای معمولی، دچار افت ۵۰ درصدی عملکرد شد و دمای گوشی نیز تا نزدیکی‌های ۴۹ درجه‌ی سلسیوس بالا رفت؛ اما با iOS 17.0.3، افت عملکرد به حدود ۲۲ درصد کاهش یافت و دمای بدنه نیز از حالت غیرقابل‌تحمل به‌طرز محسوسی فاصله گرفت؛ البته باید دقت کنید که اپل برای دستیابی به پایداری بهتر، عملکرد اولیه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی آیفون را ۱۰ تا ۲۰ درصد محدود کرده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آیفون پیش‌از دریافت به‌روزرسانی iOS 17.0.3 در ابتدای آزمون پایداری عملکرد، فراتر از گلکسی S23 اولترا عمل می‌کند؛ اما اکنون ضعیف‌تر از آن است و پس از گذشت حدود ۱۰ دقیقه، سطح عملکرد دو گوشی تقریبا باهم برابری می‌کند.

آیفون ۱۵ پرو پردازش‌های سنگین رهگیری پرتو (Ray Tracing) را با ۲۵ درصد عملکرد بهتر از گلکسی S23 اولترا آغاز می‌کند؛ اما بلافاصله با افتی ۳۰ درصدی، در سطحی پایین‌تر از رقیب اندرویدی، کار خود را ادامه می‌دهد. در این آزمون، گلکسی S23 اولترا با پایداری ۸۲ درصدی عملکرد، بهتر از آیفون ظاهر شد.

هردو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، افزایش جزئی در ظرفیت باتری‌شان تجربه می‌کنند و به‌ترتیب از باتری‌های ۴۴۴۱ و ۳۲۷۴ میلی‌آمپرساعتی لیتیوم‌یونی برای تأمین انرژی موردنیازشان بهره می‌گیرند.

به‌نظر می‌رسد که افزایش مصرف تراشه روی شارژدهی آیفون‌های جدید تأثیر منفی گذاشته است؛ چراکه آیفون ۱۵ پرو مکس در تست‌های من، با ۶ ساعت کمتر از نسل گذشته، توانست ۲۵ ساعت به‌صورت مداوم ویدیوی HD معیار موبایلکده را پخش کند، این گوشی هنگام اجرای مداوم بازی نیز، حدود ۴ ساعت و ۴۶ دقیقه دوام می‌آورد.

توجه داشته باشید که من تست باتری را با iOS 17.0.2 اندازه‌گیری کرده‌ام؛ اما از آنجا که براساس گزارش کاربران، با به‌بروزرسانی iOS 17.0.3، وضعیت شارژدهی گوشی‌شان بهبود یافته؛ بنابراین ممکن است که با این به‌روزرسانی، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس بتوانند بهتر از نتایج به‌دست‌آمده در بررسی پیش‌رو ظاهر شوند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردم، آیفون ۱۵ پرو تمام ظرفیت پورت USB-C را به‌کار نمی‌گیرد و از شارژر ۲۵ واتی Power Delivery (۲۷ وات به‌صورت غیررسمی) پشتیبانی می‌کند که در مدل پرو و پرو مکس، برای شارژ کامل باتری، به‌ترتیب به یک ساعت و ۳۰ دقیقه و یک ساعت و ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

آیفون‌های جدید همانند گذشته از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی MagSafe و ۷٫۵ واتی Qi نیز پشتیبانی می‌کنند؛ اما اکنون به‌لطف پورت USB-C می‌توانند با توان ۴٫۵ واتی، نقش پاوربانک برای دستگاه‌های دیگر را نیز ایفا کنند. در تست‌های من، دو آیفون ۱۵ بسته به درصد باتری‌شان، جهت شارژشدن را تعیین می‌کنند؛ اما در مورد گوشی‌های دیگر، بسته به برند دستگاه و ترتیب اتصال کابل، به نتایج متفاوتی دست یافتم.

تمام مدل‌های آیفون ۱۵، به‌صورت پیش‌فرض با iOS 17 به‌فروش می‌رسند. نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل، تغییرات بسیار ناچیزی را به خود می‌بیند که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توانم به دو مورد زیر اشاره کنم:

حالت Standby: هنگام شارژ گوشی و در حالت Landscape، صفحه‌نمایش همواره‌روشن، ظاهر جدیدی به‌خود می‌گیرد و ساعتی بزرگ‌تر و تقویمی با نمای ماهانه را کنارهم نمایش می‌دهد.

Contact Posters: صفحه‌ی تماس جدید با ظاهری جذاب که به‌کاربر اجازه‌ی شخصی‌سازی ظاهر با عکس‌ها، میموجی و تایپوگرافی چشم‌نواز برای اسامی را می‌دهد. این پوسترها را می‌توان به‌عنوان بیزنس‌کارت نیز از طریق قابلیت NameDrop و انیمیشنی جذاب، با کاربران دیگر آیفون یا اپل‌واچ به‌اشتراک گذاشت.

اپل برای Action Button نیز منوی جذابی را در نظر گرفته است که از منوی تنظیمات اصلی گوشی در دسترس قرار دارد؛ شما می‌توانید از بین میوت‌سوئیچ اعلانات، چراغ‌قوه، ذره‌بین، میان‌بر دوربین، حالت Focus، ضبط صدا، Shortcut و No Action، انتخاب کنید که از بین آن‌ها به‌لطف Shortcut، می‌توان، هر فرآیند یا فعالیت دلخواهی را برای دکمه‌ی Action Button تعیین کرد.

در مجموعه‌ی تجربه‌ی استفاده از آیفون ۱۵ پرو به‌ویژه در کاربری‌های روزمره تفاوت با چند نسل گذشته ندارد؛ انیمیشن‌های نرم و روان، زبان کاربری یک‌دست و ژست‌های حرکتی جذاب آیفون در گوشی‌های جدید با iOS 17 نیز به‌چشم می‌‌آید.

سخن پایانی

در این ویدیو تلاش کردیم یک بررسی اولیه‌ی برای این گوشی‌ها انجام دهید تا با مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف آن‌ها آشنا هستید. طی هفته‌های آینده بررسی‌های دقیق‌تری هم ارائه می‌دهیم تا بهتر با تمام نقاط قوت و ضعف سری آیفون ۱۵ آشنا شوید.

امسال با مقایسه گوشی آیفون 15 پرو مکس و گوشی آیفون 14 پرو، شما یک دلیل دیگر برای خرید آیفون 15 پرو مکس نسبت به آیفون 15 پرو دارید: دوربین زوم 5X. اگر قصد دارید از این محدوده زوم بیشتر استفاده کنید، و اگر به عمر باتری بیشتر و صفحه نمایش بزرگتر اهمیت می‌دهید، 15 Pro Max انتخاب شما است.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس تغییرات کوچک؛ اما اثرگذاری را تجربه می‌کنند. تجهیز شدن آیفون‌ها به پورت USB-C اتفاق بسیار بزرگی است و حتی شاید نظر علاقه‌مندان گوشی‌های اندرویدی را نیز جلب کند. فریم تیتانیومی و سبک آیفون‌های جدید، بیش‌ از هر تغییر دیگری، به‌چشم می‌آید و بر ارگونومی محصول می‌افزاید. در سوی دیگر، با دوربین پریسکوپی آیفون ۱۵ پرو مکس نیز شاید عطش کاربران اپل برای عکاسی زوم کمی فروکش کند.

اگر فرض کنیم شرایطی عادی بر کشورمان حاکم است، قیمت آیفون سر به فلک نمی‌زند و بدون مشکل هم رجیستر می‌شود، آیفون‌های جدید می‌توانند تجربه‌ی کاربران آیفون ۱۲ پرو یا مدل‌های قدیمی‌تر را به‌طرز چشم‌گیری ارتقا دهند؛ اما برای کسانی که کاربر آیفون ۱۳ پرو یا آیفون ۱۴ پرو هستند، تفاوت معناداری را تجربه نخواهند کرد؛ مگر اینکه پورت USB-C واقعا برایتان حیاتی باشد یا زوم ۵ برابری، حکم مرگ‌وزندگی را برایتان داشته باشد!

غیر از کاربران فعلی آیفون‌های قدیمی، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس برای جلب نظر افرادی است که سطح قیمت گوشی برایشان اهمیتی ندارد و برای نخستین‌بار می‌خواهند پرچم‌دار اندرویدی‌شان کنار بگذارند و به‌سراغ آیفون بروند؛ اما از آنجا که شرایط در کشورمان متفاوت است.


نقاط قوت

USB-C

عملکرد خیره‌کننده CPU

پشتیبانی نرم‌افزاری عالی

تجربه‌ی فیلم‌برداری بی‌نظیر

عکاسی کارآمد در شب و روز

نمایشگر چشم‌نواز و اسپیکرهای پرقدرت

کاهش چشم‌گیر وزن به‌لطف فریم تیتانیومی


نقاط ضعف

رجیستری

سیستم شارژ کُندتر از رقبا

فقدان تنظیمات حرفه‌ای دوربین

عملکرد GPU کمی ضعیف‌تر از رقبا

محدودیت‌های نرم‌افزاری خسته‌کننده به‌ویژه برای کاربران جدید

نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Call Now Button