✌🏻 مثل آب خوردن گوشیت رو عوض کن، اونم قسطی!

بررسی مشخصات آیفون ۱۴

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش HDR و بسیار دقیق
  • اسپیکرهای استریو با صدای رسا
  • بهبود چشم‌گیر پایداری عملکرد
  • پشتیبانی نرم‌افزاری عالی

نکات منفی

  • نمایشگر ۶۰ هرتزی
  • فقدان درگاه USB-C
  • سرعت شارژ کمتر از رقبا
  • عرضه بدون شارژر89

 

سری آیفون 14 اپل در یک نگاه

اپل با معرفی نسخه های معمولی و پایه در کنار نسخه های پرو سعی دارد علاوه بر راضی نگه داشتن کاربرهایی که قیمت برای آنها اهمیت زیادی دارد و مهم است، برای کاربرهای حرفه ای هم محصولات جذابی برای ارائه داشته باشد و مشتریانش را به خرید نسخه های پرو با حاشیه سود بیشتر سوق بدهد!

سری ایفون‌های جدید مانند دو نسل قبل چهار گوشی را شامل می‌شود اما با این تفاوت که ایفون 14 مینی جای خود را به آیفون 14 مکس می‌دهد. در واقع فروش ضعیف ایفون 13 مینی و ایفون 12 مینی باعث شد تا اپل این مدل از گوشی‌های کوچک خود را کنار بگذارد. ایفون 14 مکس که نام آن ممکن است ایفون 14 پلاس باشد نسخه پایه‌ای ایفون‌های جدید با نمایشگر بزرگ‌تر است. به نوعی سری ایفون‌ 14 چهار گوشی به نام‌های ایفون 14، ایفون 14 پرو، ایفون 14 مکس و آيفون 14 پرو مکس را شامل خواهد شد که دو مدل 14 پرو و 14 نمایشگرهایی 6.1 خواهند داشت و دو مدل 14 مکس و 14 پرو مکس به پنل‌های 6.7 اینچی مجهز می‌شوند.

هر ساله فاصله بین نسخه های معمولی و پرو در حال بیشتر شدن می باشد و اکثر امکانات و قابلیت های مثبت نسخه های پرو سال قبل هم هنوز به آیفون 14 اضافه نشده است! با وجود این سیاست اپل، همچنان در سری آیفون 14 بعد از iPhone 14 Pro max گوشی iPhone 14 رتبه دوم فروش رو در اختیار دارد و کاربران اقبال زیادی به نسخه های پرو و پلاس نشان نمی دهند(حداقل در بازار ایران).

هر چی صبر کردیم تا آیفون 14 به صورت رسمی وارد بازار ایران گردد و بعد بررسی آیفون 14 را در سایت منتشر کنیم نه تنها خبری نشد که طبق خبرهای جدید، حتی واردات مسافری سری آیفون 14 به ایران ممنوع گردیده است. پس این بررسی را با دانستن اینکه ایفون 14 به صورت رسمی وارد ایران نمی گردد، بخوانید.

با بررسی مشخصات گوشی iPhone 14 اپل همراه سایت موبایلکده باشید تا ببینیم آیفون 14 درمقایسه با آیفون 13 چه تغییراتی داشته است؟

بررسی طراحی آیفون 14

در پاسخ به این سوال که ایفون ۱۴ چه شکلیست باید گفت انتظار می‌رود تفاوت بسیار کمی میان طراحی ظاهری سری آیفون ۱۳ و مدل‌های سری آیفون ۱۴ وجود داشته باشد. درواقع همان طراحی صاف را مشاهده خواهیم کرد که البته تغییرات جزئی در پنل جلو رخ می‌دهد. البته طبق شایعاتی که حالا بیشتر از قبل قوت گرفته‌اند به نظر می‌رسد اپل در طراحی ایفون‌های

از لحاظ ظاهر و طراحی تقریبا بین این گوشی و iPhone 13 هیچ تفاوتی نمیتوانید پیدا کنید و حتی کیس های آیفون 13 هم به راحتی و بدون هیچ مشکلی برای این گوشی هم قابل استفاده است. البته هنوز طراحی گوشی بسیار جذاب و خوش دسته و متریال به کار رفته هم کیفیت بسیار خوبی دارد. طراحی تخت و با لبه های تیز گوشی ممکن است برای همه افراد مناسب و راحت نباشد اما اکثریت بعد از مدتی استفاده، با دست گرفتن گوشی حس خوبی پبدا خواهند کرد.

مدتی قبل شایعات از ضخیم‌تر شدن ایفون‌های جدید و کاهش بیرون زدگی لنز دوربین‌ها خبر می‌دادند ولی ظاهرا این اتفاق نخواهد افتاد و چنین چیزی ممکن نخواهد بود؛ چرا که مخصوصا دوربین‌های ایفون‌های پرو قرار است سنسور 48 مگاپیکسلی داشته باشد و به فضای بیشتری نیاز دارد.

اپل در نظر دارد متریال‌های مورد استفاده در طراحی ایفون 14 را نیز تغییر دهد؛ برای مثال فریم از جنس تیتانیوم باشد. البته مشخص نیست که آیا تمامی مدل‌ها از چنین فریمی استفاده می‌کنند یا تنها مدل‌های گران‌قیمت همراه با فریم تیتانیومی به بازار عرضه می‌شوند. در مقایسه با آلومینیوم یا فلزهای دیگری که در ساخت گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، تیتانیوم از مقاومت بیشتری حتی در برابر خط و خش برخوردار است.

قاب پشتی از جنس شیشه با کیفیت ساخته شده و طراحی براقی داره. برآمدگی و بیرون زدگی مربعی دوربین دقیقا شمایلی مثل آیفون 13 دارد و به همان صورت سنسور ها به صورت ضربدری به همراه یه فلش LED در این بخش مربعی قرار گرفتند. لوگوی Apple هم به صورت براق دقیقا وسط این قسمت قرار گرفته است. رنگ آبی جدیدی هم امسال به رنگ های زیبای این گوشی اضافه شده تا تنوع رنگی کامل تر باشد. به خاطر تغییر ساختار داخل گوشی هم قابلیت تعمیر پذیری بهبود پیدا کرده و اگر گلس پشتی صدمه ببیند با هزینه کمتر و راحت تر میتوانید آن رو تعمیر نمایید.

فریم گوشی از فلز آلومینیوم مات با طراحی تخت ساخته شده لست. سمت راست گوشی دکمه پاور، پایین اسپیکر و درگاه لایتنینگ، سمت چپ نسبتا شلوغ می باشد و دکمه سایلنت انحصاری اپل، دکمه های کم و زیاد کردن صدا و خشاب سیم کارت قرار دارد. بالای گوشی هم خالیست و هیچ خبری نیست. گوشی های اپل با توجه به پارت نامبر از یک یا دو سیم کارت پشتیبانی میکنن ولی در تمامی نسخه ها از پشتیبانی کارت حافظه جانبی خبری نیست. البته پارت نامبر آمریکا کلا درگاه سیم کارت حذف شده و فقط از eSim پشتیبانی میکنه.

صفحه نمایش هم از لحاظ ظاهر هیچ تفاوتی نکرده است و هنوز همان ناچ بزرگ که دوربین سلفی و سنسور FaceID قرار گرفته بالای نمایشگر جا خوش کرده و یک ظاهر قدیمی به گوشی داده و خبری از Dynamic Island جدید نسخه های پرو اینجا هم نیست. برای محافظت صفحه نمایش و پشت گوشی از سرامیک شیلد خود اپل استفاده شده که مقاومت مناسبی در مقابل خط و خش داره. گواهی IP68 هم تا حدود 6 متر و 30 دقیقه از نفوذ آب به گوشی جلوگیری میکند. در کل همانطور که گفتیم این بخش تقریبا هیچ تغییری نکرده و کسی با دیدن گوشی متوجه این نمیشه که شما آیفون 13 دستتونه یا آیفون 14!

تغییر دیگری که در طراحی آیفون ۱۴ در نسخه‌های پرو شاهد خواهیم بود بزرگ‌تر شدن فریم دوربین‌ها است؛ چرا که لنز 48 مگاپیکسلی اصلی به فضای بیشتری نیاز دارد. در نهایت به طور کلی تغییرات طراحی آیفون ۱۴ را می‌توان در تغییر ناچ بالای نمایشگر و تغییر فریم دوربین‌ها در نسخه‌های پرو خلاصه کرد.

مشخصات نمایشگر iPhone 14

بعد از انتقادات زیاد اپل بالاخره سال قبل نرخ نوسازی 120 هرتزی نمایشگر را به مدل‌های پرو اضافه کرد و این محصولات نمایشگرهای بسیار خوبی داشتند اما تغییرات در نسل جدید چگونه خواهد بود؟

صفحه نمایش آیفون 14 هم تقریبا هیچ تغییری نکرده و از همان نمایشگر 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1170 در 2532 پیکسل استفاده شده است. هنوز از رفرش ریت 60 هرتزی استفاده شده و قابلیت پروموشن این نسل هم به این نسخه اضافه نشده و شما با یه گوشی 700 دلاری که یک از گوشی 300 دلاری چینی هم صفحه نمایش کندتری دارد، طرفید! البته آیفون 14 از قابلیت های HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می کند. روشنایی و کیفیت و جزئیات هم تغییری نسبت به سال قبل نکرده و هنوز در این بخش ها عملکرد بسیار مناسبی دارد و کاملا می تواند شما رو راضی نماید.

این که ایفون ۱۴ و ۱۴ مکس هم از نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده خواهند کرد یا خیر هنوز مشخص نیست و به نظر می‌رسد تأمین‌کننده‌های اپل نتوانند برای هر چهار مدل‌ پنل‌هایی با توانایی نرخ نوسازی بالا تولید کنند و به همین دلیل کمپانی آمریکایی مجبور می‌شود این قابلیت را تنها برای پرچمداران گران‌تر خود استفاده کند. شرکت BOE که یکی از تامین‌کنندگان پنل برای سری آیفون ۱۴ محسوب می‌شود، قادر نیست پنل کافی برای تمامی مدل‌ها تولید کند. به همین دلیل اپل در نظر گرفته پنل LTPO را تنها برای گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده کند.

قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On-Display) هم جز قابلیت هایی است که فقط محدود به نسخه پرو می شود و باعث می شود فاصله نسخه های معمولی با پرو خیلی زیاد تر بشود. همین موارد باعث گردیده تا این بخش عملکرد راضی کننده ای نداشته باشد و با صرف هزینه نسبتا زیاد خیلی امکانات خوبی به دست نمی آورید.

در گزارش جدید نیز اشاره شده که بالای صفحه‌نمایش ايفون ١٤ پرو به جای ناچ یا بریدگی، دو حفره قرار گرفته که حفره اول از طراحی دایره‌ای شکل برای قرار گرفتن دوربین سلفی و حفره دوم با طراحی شبیه به کپسول برای قرار گرفتن حسگرهای دیگر از جمله Face ID در نظر گرفته شده است. البته شایعاتی هم از نرخ نوسازی 90 هرتزی برای 14 و 14 مکس خبر می‌دهند که این اتفاق هم مثبت خواهد بود و حداقل پیشرفت به نسبت نرخ نوسازی 60 هرتزی ایفون 13 به حساب می‌آید.

مشخصات آیفون 14 به گونه‌ای است که مدل‌های پایه‌ای به احتمال زیاد همچنان از ناچ استفاده می‌کنند ولی اندازه این ناچ کمی کوچک‌تر باشد. در کل تغییرات در نسخه‌های پرو احتمالا به تغییر ناچ محدود می‌شود و مدل‌های پایه‌ای شاید نرخ نوسازی 90 هرتزی دریافت کنند. البته از نظر روشنایی انتظار داریم همه این گوشی‌ها نسبت به نسل قبل پیشرفت داشته باشند.

در طراحی ایفون 14 همچنین گفته می‌شود که حاشیه‌های اطراف نمایشگر کاهش پیدا کند تا این پرچمداران ظاهر مدرن‌تری داشته باشند و بیشتر به کهکشانی‌های سامسونگ از این نظر نزدیک شوند.

مشخصات باتری iPhone 14

شارژدهی یکی از نقاط ضعف آیفون‌ها به حساب می‌‌آمد ولی از سری ایفون 11 اپل این بخش را به نقطه قوت گوشی‌های خود تبدیل کرد، تا جایی که آيفون 13 پرو مکس توانست به عنوان یکی از بهترین پرچمداران جهان از نظر باتری شناخته شود و در بسیاری از تست‌ها رتبه اول را ازآن خود کند. اپل هر سال با بهینه‌تر کردن تراشه و همچنین سیستم عامل تلاش می‌کند تا شارژدهی بهتری را برای گوشی‌های خود به ارمغان بیاورد و امسال نیز به احتمال قوی شاهد همین اتفاق خواهیم بود.

باتری 3279 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی مقدار خیلی کمی بهبود پیدا کرده ولی در عمل خیلی تغییر خاصی بین نسخه امسال و آیفون 13 دیده نمی شود و در استفاده معمولی و سبک با کمی ارفاق در حدود یک روز شارژدهی میکند که با توجه به اندازه و سایز گوشی قابل قبول است. از شارژر داخل جعبه هم خبری نیست و باید یک آداپتور 20 واتی رو جدا تهیه کنید و با کمک این شارژر گوشی در نیم ساعت 60 درصد شارژ میشه که کامل شدن شارژ حدود یک ساعت و نیم زمان می برد. شارژ بیسیم 15 واتی و مگ سیف و شارژ معکوس بیسیم هم مثل نسل قبل اینجا هم قرار گرفته و فرق خاصی ایجاد نشده. است

البته اگر شارژدهی نسل جدید مانند نسل قبل هم باشد به حدی خوب هست که نتوان ایراد خاصی به آن وارد کرد. یکی از ایرادات دیگری که به ایفون‌ها وارد است و کاربران انتظار تغییر دارند درگاه شارژ این محصولات است. ایفون‌ها سال‌های زیادی است که از درگاه لایتنینگ بهره می‌برند ولی این فناوری قدیمی شده و درگاه Type-C سازگاری و البته سرعت بسیار بهتری دارد. طبق شایعات امسال هم خبری از درگاه Type-C نیست و تنها اپل مقداری سرعت درگاه لایتنینگ را بیشتر کرده است.

دوربین سری آیفون 14 اپل

دوربین‌های آیفون‌ها همواره در عین داشتن سنسور با رزولوشن کمتر توانسته‌اند به خوبی با رقبای اندرویدی رقابت کنند و حتی در بسیاری از مواقع برتر باشند ولی شاید وقت آن رسیده باشد که اپل از سنسوری با رزولوشن بهتر استفاده کند. احتمالا در واقعیت نیز همین اتفاق رخ خواهد داد و اپل حداقل برای دو مدل پرو به سراغ سنسور 48 مگاپیکسلی خواهد رفت. این سنسور در کنار کیفیت بسیار بهتر قطعا به کاربران امکان خواهد داد تا ویدئوهای 8K ضبط کنند، قابلیتی که مدتی است در دنیای اندروید وجود دارد.

در بخش دوربین هم اپل خیلی زحمت خاصی به خودش نداده است و از همان دوربین های نسل قبل استفاده کرده ولی فقط دوربین اصلی را به جای نسخه معمولی از نسخه پرو استفاده کرده که همان لنز 12 مگاپیکسلی معروف که مقداری دریچه بزرگتر شده تا نور بیشتری وارد بشود و عکس ها روشن تر و بهتر گردند و از سنسور های جدید 48 مگاپیکسلی نسخه های پرو خبری نیست.

این موضوع را تحلیلگر سرشناس به نام مینگ‌چی کو مطرح کرده و عقیده دارد که این دوربین علاوه بر اینکه می‌تواند تصاویری با وضوح تصویر ۴۸ مگاپیکسلی ثبت کند از فناوری ادغام پیکسل‌ها به‌صورت ۴ به ۱ نیز استفاده می‌کند. در این روش، ۴ پیکسل مجاور در ۱ پیکسل ادغام می‌شوند تا وضوح تصویر به ۱۲ مگاپیکسل کاهش یافته و تصویر نهایی فضای کمتری را اشغال کند.

سنسورهای  اولترا واید و سلفی مثل قبل از یه لنز 12 مگاپیکسلی استفاده میکنن. عکس های لنز اصلی بسیار خوبه و جزئیات زیاد و نویز کمی در عکس ها دیده میشه. رنگ ها بسیار طبیعی و دینامیک رنج هم خوبه اما خیلی تفاوت خاصی نسبت به iPhone 13 نکرده و باید خیلی در جزئیات و رنگ ها ریز بشید تا بتونید یه مقداری تفاوت ها رو ببینید. لنز اولترا واید زاویه دید بسیار بزرگی داره و جزئیات خوبی دیده میشه و رنگ ها هم بسیار دقیق و با کنتراست بالا گرفته میشن. هنوز قابلیت اتوفوکوس به این لنز اضافه نشده و از عکس های ماکرو خبری نیست.

ضعف دیگر مدل‌های پرو آیفون‌های اپل به لنز تله فوتو با میزان زوم کم برمی‌گردد، جایی که گوشی‌های اندرویدی از زوم اپتیکال 10 برابری و زوم دیجیتال 100 برابری استفاده می‌کنند و ایفون‌ها تنها امکان زوم 3 برابری دارند که اتفاق خیلی جذابی نیست. به نظر می‌رسد اپل در آیفون‌های سری 14 دوربین تله فوتو را نیز بهبود دهد تا امکان زوم بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرد. گفته‌های زیادی در مورد دوربین فوق عریض وجود ندارد ولی حدس می‌زنیم این لنز نیز با بهبودهای خوبی همراه باشد. مینگ‌چی کو افشاگر معروف نیز در این زمینه گفته که اپل می‌خواهد به جای دوربین تله‌فوتوی متشکل از لنز‌هایی با ۶ عنصر از دوربینی استفاده کند که از لنزهای آن از ۷ عنصر تشکیل می‌یابند.

در نور کم به صورت خودکار نایت مد فعال میشود که به خوبی عکس ها رو بسیار تمیز و با نویز کم روشن تر میکند، اما تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد و فقط مقداری پردازش سریع تر انجام میگیرد.

عکس های سلفی جزئیات و دیتیل خوبی دارند، رنگ پوست هم بسیار طبیعی و واقعیه و نویز کمی هم دارد. قابلیت اتوفوکوس هم اضافه شده و آیفون 14 میتواند با نور کمتر عکس های روشن تری بگیرد. همه لنز ها میتوانند با کیفیت 4K و با 60 فریم در ثانیه فیلمبرداری کنند. کیفیت فیلم های دوربین اصلی بسیار خوب است و رنگ ها دقت و جزئیات خوبی دارند. قابلیت اکشن مد هم باعث میشود بتوانید فیلم های خیلی جذاب تری با حرکت های بیشتر بگیرید اما باعث می گردد نویز در تصاویر بسیار زیاد بشود و کمی جزئیات کاهش پیدا کند.

این‌ها همه برای مدل‌های پرو بود، آیا دوربین گوشی ایفون ۱۴ و ۱۴ مکس نیز با بهبود روانه بازار می‌شود؟ از نظر سنسور نه، از نظر کیفیت بله! اپل عادت دارد در هر نسل حتی با ثابت نگه داشتن سنسور و رزولوشن آن با تغییرات دیگر کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های را بهبود دهد. این اتفاق دقیقا سال قبل هم رخ داد و ایفون 13 مینی در تست‌های Dxomark توانست امتیازی به اندازه آیفون 12 پرو مکس سال قبل به دست بیاورد که موضوع هیجان‌انگیزی بود.

طبق شایعاتی گفته می‌شود که شاید مدل‌های پایه‌ای نیز امسال برای اولین بار به سه دوربین مجهز شوند و از لنز تله فوتو نیز بهره ببرند ولی چنین چیزی در عمل بسیار بعید به نظر می‌رسد و مرور تاریخچه اپل در طی سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که این سازنده سعی دارد گوشی‌های خود را با اقدامات کوچک و گام‌های کوتاه به سمت بهتر شدن حرکت دهد و خبری از آپدیت‌های بزرگ و ناگهانی نخواهد بود.

بررسی عملکرد پردازشی و رابط کاربری آیفون 14

بخشی که باعث میشه آیفون 14 بیشتر شبیه به آیفون 13 بشه استفاده از همون پردازنده قدیمی تر A15 نسل قبله که فقط به جای نسخه استفاده شده در آیفون 13 از نسخه آیفون 13 پرو استفاده شده که یه هسته گرافیکی بیشتری داره و مقداری در بخش پردازش گرافیکی نسبتا بهتر عمل میکنه اما خیلی در استفاده معمولی به چشم نمیاد. هنوز همه چی خیلی خوب و روون و بدون مشکل اجرا میشه و اکثر بازی های سنگین هم با بیشترین گرافیک و فریم خوبی اجرا میشن. به خاطر اندازه کوچیک و سیستم خنک کننده ضعیف تر گوشی کمی داغ میکنه و با کاهش قدرت در استفاده طولانی مواجه میشه که به صورت ناگهانی انجام نمیشه و به صورت تدریجی بدون ایجاد لگ و باگ قدرت پردازشی رو کاهش میده تا تجربه اذیت کننده ای موقع استفاده از گوشی نداشته باشید. در بخش رم خیلی کم کاری نشده و از 6 گیگ رم و 128/256/512 گیگ حافظه داخلی از نوع Nvme برای این نسخه استفاده شده.

رابط کاربری از iOS 16 استفاده شده و با پشتیبانی نرم افزاری خوب اپل تا 5 6 سال آینده هم به احتمال خیلی زیاد آپدیت های نرم افزاری رو دریافت میکنه. با اینکه قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در این نسخه قرار نداره اما ظاهر لاک اسکرین گوشی مقداری تغییر کرده و میتونید ویجت های مختلف رو قرار بدید و شخصی سازی کنید. اعلان ها رو هم میتونید با کشیدن از پایین صفحه ببینید و همیشه روی صفحه نمایش نشون داده نمیشن. تصویر پس زمینه هم با توجه به نوع فوکوس انتخاب شده میتونه عوض بشه و با توجه به نوع فعالیت مثل کار، خونه و یا ورزش به صورت خودکار عوض میشه و یا با نگه داشتن دست روی صفحه میتونید خیلی سریع و بدون رفتن به تنظیمات گوشی بین تصاویر انتخابی مختلف سوییچ کنید. قابلیت تشخیص تصادف هم که امسال اپل روش خیلی مانور داده به این نسخه اضافه میشه که به امید خدا هیچ وقت بهش نیاز پیدا نکنید! تماس ماهواره ای هم که فعلا فقط در آمریکا و کانادا فعاله بهتون اجازه میده در زمانی که در جایی گیر افتادید و هیچ آنتنی ندارید با ارسال یه پیام به نیروهای امداد رسانی جون خودتون رو نجات بدید. البته تمامی این قابلیت ها به نسخه های قدیمی تر هم اضافه میشه و مخصوص این نسل از گوشی ها نیست.

تراشه A16 در سری آیفون 14 اپل

اگر از علاقه‌مندان به محصولات اپل باشید حتما اطلاع دارید که سری‌های مختلف آیفون همراه با تراشه‌ای از سری A بیونیکی معرفی می‌شوند. سری آیفون ۱۴ نیز انتظار می‌رود همراه با تراشه‌ی A16 بیونیکی معرفی و روانه‌ی بازار شود. در مورد تراشه‌ی جدید اپل گفته می‌شود که مبتنی بر لیتوگرافی یکسان ۵ نانومتری تولید می‌شود و برای ساخت آن نیز از پروسه‌ی NP4 شرکت TSMC استفاده خواهد شد. متاسفانه هنوز اشاره‌ای نشده که تراشه‌ی جدید اپل نسبت به مدل فعلی چه تفاوت‌هایی دارد و تا چه حدی شاهد بهبود در عملکرد مولفه‌های مختلف آن خواهیم بود.

البته چندی پیش خبری مبنی بر افزایش بهره‌وری A16 منتشر شد که نشان می‌داد این تراشه پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبلی داشته و ایفون‌‌های جدید می‌توانند پردازش‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهند. این اما همه ماجرا نیست و ممکن است که ایفون‌های 14 و 14 مکس از تراشه A15 سال قبل استفاده کنند. طبق اطلاعات منتشر شده اپل ممکن است برای ثابت نگه داشتن قیمت گوشی ایفون ۱۴ مجبور شود به جای تراشه جدید A16 همچنان از تراشه A15 موجود به روی ایفون‌های سری 13 بهره ببرد، اما این اتفاق تا چه حد اهمیت دارد؟

واقعیت این است که طی چندین سال گذشته همواره تراشه‌های اپل بهترین‌های موجود در بازار بوده‌اند و به لطف همین تراشه‌ها آیفون‌ها می‌توانند 5 یا حتی 6 سال آپدیت نرم افزاری دریافت کنند و به عملکرد خوب خود ادامه دهند. تراشه A15 چیپستی بسیار قدرتمند است و به احتمال زیاد بسیاری از کاربران ایفون‌های سری 13 از تمام قدرت آن استفاده نمی‌کنند و به همین جهت استفاده از این تراشه در مدل‌های پایه‌ای نسل جدید شاید خیلی هم اتفاق بدی نباشد و شما در عمل تفاوت چندانی احساس نکنید.

البته شایعات هم در مورد مقدار حافظه داخلی آیفون‌های 14 و 14 مکس شنیده می‌شود که کمی عجیب به نظر می‌رسد. طبق شنیده‌ها این دو مدل ممکن است در نسخه پایه‌ای 64 گیگابایتی وارد بازار شوند و این در حالیست که ایفون 13 و 13 مینی 128 گیگابایت حافظه داخلی در نسخه پایه‌ای داشتند. طبق همین اطلاعات نسخه پایه‌ای آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس از 256 گیگابایت حافظه داخلی استفاده خواهد کرد و در این دو نسخه مقدار حافظه دو برابر خواهد شد.

تغییر دیگری که احتمالا در بخش سخت افزاری شاهد خواهیم بود استفاده از رم 6 گیگابایتی برای مدل‌های 14 و 14 مکس است. به این ترتیب رم مدل‌های پرو به 8 گیگابایت افزایش پیدا خواهد کرد و این یعنی مولتی تسکینگ در نسل جدید بسیار بهتر از قبل پیش خواهد رفت. گفته می‌شود که رم دو مدل پایه‌ای از نوع LPDDR4X و رم دو مدل پرو از نوع LPDDR5 خواهد بود و به این ترتیب نسخه‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس از این نظر سرعت بیشتری خواهند داشت.

بررسی عملکرد اسپیکر iPhone 14

آیفون 14 برای پخش صدا از اسپیکر زیر گوشی و اسپیکر مکالمه برای پخش صدای استریو استفاده میکنه. کیفیت و بلندی صدای اسپیکر خیلی خوبه و صداهای متوسط و زیر به خوبی پخش میشن و بیس هم مناسبه.

قیمت ایفون‌های سری 14

طبق اطلاعاتی که تا امروز در دست است ایفون 14 قیمتی 799 دلاری خواهد داشت و اپل قیمت این محصول را نسبت به سال قبل افزایش نخواهد داد. قیمت آیفون 14 مکس طبق شایعات 899 است و نسخه‌های پرو نسبت به نسل فعالی با افزایش قیمت مواجه خواهند بود. به احتمال قوی برای خرید ایفون 14 پرو در نسخه پایه باید 1099 و برای مدل پرو مکس 1199 دلار هزینه کنید.

اگر قیمت ایفون 14 مانند نسل قبل باقی بماند این گوشی ارزش خرید بالایی خواهد داشت و کاربران بیشتری به خرید آن ترغیب خواهند شد. این گوشی با حذف نسخه مینی حالا ارزان‌ترین مدل این سری به حساب خواهد آمد.

آیا آیفون ۱۴ ارزش خرید دارد؟

با توجه به ممنوعیت واردات گوشی های نسل آیفون 14 به بالا، ممکن است خیلی ها بگوند خب این گوشی در هر صورت ارزش خرید ندارد و بهتراست سراغ آیفون 13 برویم. البته اگه بخوایم بر اساس ارزش خرید صحبت کنیم در صورت وارد شدن iPhone 14 به ایران هم باز این تصمیم درستی بود و با رفتن سراغ آیفون 13 چیز خاصی رو از دست نمی دادید و مقداری هم هزینه کمتری می کردید. اما در حال حاضر و با توجه به اخبار منتشر شده در مورد رجیستری آیفون ها، قیمت آیفون های نسل 13 هم افزایش زیادی پیدا کرده و تنها گزینه شما برای خرید یه گوشی جدید از برند اپل و با سیستم عامل iOS همین گوشی های قدیمی تر با قیمت بالاست. اما اگر روزی تغییری در سیاست های عرضه آیفون های 14 در بازار ایران ایجاد شد، بهتره خیلی سراغ نسخه معمولی آیفون 14 نرید و تا سال بعد برای معرفی نسل بعدی صبر کنید و یا سراغ گوشی های قدیمی تر اپل برید. تا اینجا صحبت بحث ارزش خرید بود اما اگه عاشق اپل هستید و دنبال جدیدترین گوشی خوش دست اپل هستید و رجیستری هم براتون مهم نیست، خیلی خودتون رو درگیر مقایسه امکانات نکنید و همیشه جدیدترین نسخه رو خریداری کنید چون صحبت از عشق و علاقه به اپل و بروز بودن و صد البته با کلاس بودنه!

نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Call Now Button