✌🏻 مثل آب خوردن گوشیت رو عوض کن، اونم قسطی!
آیفون 15

سری آیفون 15؛ آخرین اخبار و شایعات از گوشی های اپل iPhone 15

معرفی گوشی iphone 15 را در حالی خواهیم داشت که هنوز تا زمان معرفی گوشی iPhone 15 چند ماه باقی‌ مانده، اما اطلاعات زیادی درباره این گوشی منتشر شده است. شایعات مربوط به مشخصات آیفون 15 حتی قبل از رونمایی سری آیفون 14 در سپتامبر 2022 (شهریور) به گوش می‌رسیدند. در ادامه به بررسی گوشی آیفون 15 می‌پردازیم و تمام گزارش‌هایی را که تاکنون درباره آن منتشر شده، در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اپل رسما از سری 14 گوشی‌های پرچمدار خود رونمایی کرده است اما حالا کم کم باید توجه خود را به سری بعدی یعنی سری آیفون 15 معطوف کنیم. البته که هنوز حداقل یک سال تا زمان عرضه گوشی های آیفون 15 اپل فاصله داریم ولی از همین حالا سر و کله شایعات مربوط به نسل جدید، پیدا شده است.

شرکت‌های زیادی در زنجیره تامین قطعات و تولید گوشی‌های آیفون با اپل همکاری می‌کنند و این موضوع، رازداری را برای این غول کوپرتینو دشوار می‌کند. یکی از شایعات جالبی که چند‌وقتی‌است سر زبان‌ها افتاده، مربوط به معرفی گوشی آیفون ۱۵ اولترا به جای آیفون ۱۵ پرو مکس است.

همچنین گفته می‌شود که در گوشی‌های سری آیفون 15، خبری از پورت لایتنینگ نیست و اپل بالاخره به اجبار، پورت USB-C را در آیفون‌های جدید خود قرار می‌دهد. اما این تنها بخشی از شایعات هیجان‌انگیزی است که انتظار کشیدن را دشوار می‌کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

اپل، مدل‌های پرو آیفون 14 را با تغییرات قابل توجهی همراه کرد. امسال پردازنده A16 تنها در این مدل‌ها عرضه می‌شود و در بخش نمایشگر هم شاهد طراحی جدید قسمت ناچ و معرفی قابلیت جزیره داینامیک بودیم. همچنین ویژگی‌های جدید مثل تماس ماهواره‌ای و تشخیص تصادفات رانندگی هم به این گوشی‌ها اضافه شده است. اما در مورد آیفون 15 هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست. ولی این احتمال وجود دارد که شاهد استفاده از درگاه USB-C و یک لنز تله‌فوتو جدید باشیم. در ادامه با آخرین اخبار و شایعات گوشی های آیفون 15 اپل، همراه ‌موبایل کده باشید.

معرفی اجمالی آیفون 15

طبق جدیدترین شایعاتی که از سری آیفون 15 وجود دارد ظاهر آن‌ها شباهت بسیاری به سری آیفون 14 دارد؛ اما با این تفاوت که تمامی مدل‌های iPhone 15 فاقد بریدگی در قسمت ناچ هستند و به جزیره پویا مجهز شده‌اند. از آنجایی که طبق شواهد تغییر چندانی در طراحی این گوشی مشاهده نمی‌شود آیفون همان روال همیشگی را یعنی آیفون 15 6.1 اینچی، آیفون 15 پرو 6.1 اینچی، آیفون 15 پلاس 6.7 اینچی و آیفون 15 پرو مکس 6.7 اینچی ادامه خواهد داد. 

برخی شایعات حاکی از آن است که آیفون 15 به یک صفحه نمایشی 6.2 اینچی به جای 6.1 اینچی مجهز خواهد شد که البته ممکن است در حد شایعه باقی بماند. همچنین احتمالاً مدل های آیفون 15 پرو دارای حاشیه‌های نازک و منحنی تری نسبت به مدل‌های آیفون 14 پرو خواهند بود که می‌توان آن را در رندرهای دستگاه مشاهده کرد. البته در نظر داشته باشد که این تغییر تنها به مدل‌های پرو و پرومکس محدود می‌شود.

در تمامی رندرهای منتشر شده از گوشی‌های سری آیفون 15 دکمه‌های پاور و ولوم مشاهده نشده است که احتمالاً به این دلیل است که امکان دارد جدیدترین سری گوشی های آیفون فاقد دکمه‌های فیزیکی باشند و به سراغ دکمه‌های غیر متحرک با بازخورد هپتیک خواهد رفت.


معرفی گوشی iPhone 15 و تاریخ رونمایی آن

تاریخ دقیق رویداد معرفی گوشی iPhone 15 هنوز مشخص نیست و اخبار زیادی درباره آن منتشر نشده است. اما با توجه به رویدادهای قبلی اپل می‌توانیم زمان احتمالی رونمایی را پیش‌بینی کنیم.

گوشی‌های سری آیفون ۱۴ در تاریخ ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) رونمایی و در تاریخ ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) عرضه شدند. البته آیفون ۱۴ پلاس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) روانه بازار شد. اپل معمولا هفته اول یا دوم سپتامبر را برای برگزاری رویداد معرفی گوشی‌های جدید خود انتخاب می‌کند.

اگر امسال نیز همین روند را پیش بگیرد، این احتمال وجود دارد که رویداد معرفی گوشی iPhone 15 در 5 یا 12 سپتامبر (14 یا 21 شهریور 1402) برگزار شود. البته هنوز هیچ خبر رسمی یا غیر رسمی درباره زمان رونمایی سری آیفون 15 منتشر نشده است و احتمالا یک ماه قبل از تاریخ نهایی، همه‌چیز مشخص می‌شود.

آیفون 15

گوشی های سری آیفون 15:

این احتمال وجود دارد که سری جدید آیفون، حداقل در مدل‌های پرو شاهد تغییرات خیلی زیادی نباشد. اپل جزو شرکت‌هایی نیست که هرسال دست به تغییرات زیادی در محصولات خود بزند. اما با توجه به این که مدل پایه یعنی آیفون 14 و همچنین آیفون 14 پلاس، تفاوتی با مدل‌های پایه آیفون 13 نداشتند، اپل احتمالا تمرکز بیشتری بر این مدل‌ها خواهد داشت.


مدل های احتمالی گوشی های آیفون 15 اپل:

همانطور که می‌دانید، اپل امسال آیفون مینی را حذف و آن را با یک مدل بزرگ‌تر به‌نام آیفون 14 پلاس جایگزین کرد. این مدل از نظر مشخصات تفاوتی با آیفون 14 ندارد و تنها از یک نمایشگر بزرگ‌تر بهره می‌برد. به‌احتمال فراوان سال آینده نیز آیفون‌ها با همین مدل‌ها عرضه می‌شوند.

اما این احتمال هم وجود دارد که سال آینده یک مدل جدیدتر به‌نام آیفون 15 اولترا نیز به این جمع اضافه شود. مارک گرمن که یکی از افشاگران با سابقه و معتبر است، اخیرا در توییتی مدعی شده که پس از عرضه اپل واچ اولترا، این احتمال وجود دارد که شاهد یک مدل اولترا در سری آیفون هم باشیم. با این حال هنوز مشخص نیست که اولترا آیا یک گوشی کاملا جدید خواهد بود یا این که همان گوشی پرو مکس به اولترا تغییر نام خواهد داد.


داستان آیفون 15 اولترا چیست؟

داستان‌های دور و دراز یا اسرارآمیزی در رابطه با آیفون 15 اولترا وجود ندارد صرفا با توجه به نام گذاری اپل در سال 2022 برای اپل واچ، مشخص شد که اپل هم مانند سامسونگ از اسم اولترا برای بهترین نسخه از محصولاتش استقبال می‌کند. از دیگر نشانه‌های دیده شدن کلمه اولترا در کنار نام آیفون 15، عرضه یکی از قدرتمندترین محصولات اپل به نام مک استودیو (Mac Studio) با تراشه M1 Ultra در سال 2020 است، با توجه به انتخاب کلمه اولترا برای بهترین و بالاترین تراشه سری M1 اینطور که مشخص است دور از ذهن نیست که در سال 2023 دیگر اثری از iPhone Pro Max نباشد و iPhone Ultra جایگزین آن شود.


بررسی مشخصات آیفون ۱۵ از نظر طراحی:

یکی از ویژگی‌های مهم آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، طراحی جزیره پویا یا Dynamic Island است. جزیره پویا جایگزین ناچ نمایشگر شده است و دوربین سلفی به‌همراه سنسورهای Face ID را در خود جا می‌دهد. مدل‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس به این ویژگی مجهز نشدند؛‌ اما گفته می‌شود که اپل در مدل‌های استاندارد نسل بعدی، یعنی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو از طراحی جزیره پویا استفاده خواهد کرد.

تا به‌اینجا تنها شایعه‌ای که از طراحی این گوشی شنیده‌ایم مربوط به درگاه لایتنینگ است. براساس گمانه‌زنی‌ها، احتمالا در سال 2023 بالاخره اپل این درگاه را از آیفون‌های خود حذف خواهد کرد. اپل پیشتر در مک‌بوک‌ها و تبلت‌های خود نیز درگاه لایتنینگ را جایگزین USB-C کرده و بعید نیست، سال آینده نوبت به آیفون برسد.

به‌خصوص از آنجایی که اتحادیه اروپا قانونی وضع کرده که براساس آن، تا سال 2024، تمام گوشی‌هایی که در این اتحادیه عرضه می‌شوند باید دارای درگاه USB-C باشند. البته این احتمال هم وجود دارد که اپل، آیفون را در سایر نقاط جهان با درگاه لایتنینگ عرضه کند ولی بسیار بعید است چرا که این کار احتمالا هزینه‌های اضافی برای آن‌ها خواهد داشت.

ویژگی جالب دیگری که در بررسی گوشی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس متوجه شدیم، این است که احتمالا برای تنظیمات صدا و پاور، دکمه‌های فیزیکی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه به‌صورت لمسی یا کلیکی خواهد بود. این دکمه‌ها برخلاف مدل‌های قبلی، حرکت نمی‌کنند و به لمس انگشتان کاربر حساس هستند.

از طرف دیگر چندین سال است که اخباری مبنی بر عرضه یک آیفون بدون درگاه نیز می‌شنویم. تا به حال این اخبار رنگ واقعیت به خود ندیدند ولی به گفته مینگ چی کو، حداقل چند مدل آیفون با درگاه USB-C عرضه و در صورتی که قرار باشد یک آیفون بدون درگاه تولید شود، این ویژگی تنها در مدل‌های پرو قابل دسترسی خواهد بود.

همچنین یک افشاگر معتبر دیگر به‌نام LeaksApplePro نیز مدعی شده که درگاه USB-C و جزیره داینامیک هردو در تمام مدل‌های آیفون 15 قابل دسترسی خواهند بود. این احتمال هم وجود دارد که شاهد بازگشت تاچ‌آیدی باشیم. ویژگی که از آیفون 8 در گوشی‌های اپل وجود نداشته است و حالا براساس گزارشات، اپل پس از گذراندن تست‌های لازم، آماده است تا از سنسور اثرانگشت زیرنمایشگر استفاده کند. البته به گفته بلومبرگ، اپل فعلا قصد ندارد این سنسور را به آیفون بازگرداند و همچنان از فیس‌آیدی استفاده خواهد کرد. عکس آیفون ۱۵ که در ادامه مشاهده می‌کنید با توجه به شایعات در مورد طراحی گوشی توسط 4RMD ساخته شده است.

همچنین ShrimpApplePro مدعی شده که اپل تغییراتی به پنل پشتی آیفون 15 خواهد داد و این گوشی‌ها با لبه‌های خمیده مثل آیفون 5C عرضه می‌شوند. از طرف برخی منابع مدعی شدند که مشکلات مربوط به زنجیره تامین و محدودیت‌های دیگر در طراحی، ممکن است سبب شوند اپل باز هم از لبه‌های تخت استفاده کند.

درباره رنگ بندی آیفون ۱۵ باید گفت که اخباری در این زمینه منتشر نشده است. اما اگر گزینه‌های رنگی نسل‌های قبلی را در نظر بگیریم، می‌توانیم پیش‌‌بینی کنیم که آیفون ۱۵ در رنگ‌های مشکی یا خاکستری، سیلور و طلایی روانه بازار شود. علاوه‌براین، ممکن است شاهد یک رنگ‌بندی کاملا جدید هم باشیم. آیفون ۱۳ در رنگ آبی و آیفون ۱۴ پرو در رنگ بنفش عرضه شدند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که اپل علاوه‌بر آپشن‌های رنگی همیشگی، یک گزینه رنگی کاملا جدید را هم در نظر بگیرد.

قیمت آیفون ۱۵:

تاریخ دقیق رویداد معرفی گوشی iPhone 15 هنوز مشخص نیست و اخبار زیادی درباره آن منتشر نشده است. اما با توجه به رویدادهای قبلی اپل می‌توانیم زمان احتمالی رونمایی را پیش‌بینی کنیم.

پس هنوز خیلی زود است که بخواهیم قیمت آیفون 15 را پیش‌بینی کنیم؛ حتی شایعه و خبری هم پیرامون قیمت سری iPhone 15 منتشر نشده است. البته، می‌توانیم برای تخمین قیمت آیفون 15 نگاهی بیندازیم به روند قیمت‌گذاری سری آیفون 14 و 13.

پیش از عرضه آیفون 14، اخبار زیادی مبنی براحتمال افزایش 15 درصدی قیمت آن به گوش می‌رسید. اما چنین چیزی صحت نداشت. البته حداقل در بازار آمریکا. چرا که در سایر کشورها قیمت این گوشی‌ها به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کرد. در آمریکا آیفون 14 از 799 دلار برای مدل پایه شروع و به حداکثر 1599 دلار برای مدل 1 ترابایتی پرو مکس می‌رسد.

احتمالا سال آینده قیمت این گوشی‌ها تغییری نخواهد داشت ولی کاملا هم ممکن است که شاهد افزایش 100 دلاری قیمت آن باشیم. به گفته LeaksApplePro، اپل ممکن است قیمت آیفون 15 اولترا را بین 100 تا 200 دلار افزایش دهد.

گوشی‌های آیفون 14 نسبت به نسل قبلی خود، افزایش قیمت داشتند و این احتمال وجود دارد که اپل در تعیین قیمت سری iPhone 15 نیز همین روند را تکرار کند. قیمت ارزان‌ترین آیفون 14 در بازار جهانی حدود 799 دلار و قیمت گران‌ترین مدل آیفون 14 پرو مکس، حدود 1599 دلار است. گوشی‌های سری آیفون 14 در بازار ایران با این قیمت‌ها به‌فروش می‌رسند:


  • آیفون ۱۴: ۴۳.۰۰۰.۰۰۰ تا ۴۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان
    • آیفون ۱۴ پلاس: حدود ۴۴.۵۰۰.۰۰۰ تومان
    • آیفون ۱۴ پرو: ۵۳.۵۰۰.۰۰۰ تا ۷۸.۵۰۰.۰۰۰ تومان
    • آیفون ۱۴ پرو مکس: ۵۸.۰۰۰.۰۰۰ تا ۸۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان

این بازه‌های قیمتی براساس نسخه‌های مختلف رم و حافظه تعیین شده‌اند. اما درباره قیمت سری آیفون ۱۵ باید گفت که تنها یک خبر منتشر شده که مربوط به قیمت آیفون ۱۵ اولترا است؛ این گوشی هوشمند احتمالا جایگزین آیفون ۱۵ پرو مکس خوهد شد.

گفته می‌شود که مدل اولترا با قیمت ۱۱۹۹ دلار به‌فروش می‌رسد. اگر این خبر درست باشد، قیمت آیفون ۱۵ اولترا ۱۰۰ دلار بیشتر از نسخه پایه آیفون ۱۴ پرو مکس (رم ۶ با حافظه ۱۲۸) خواهد بود.

از طرفی، گفته می‌شود که قیمت آیفون ۱۵ پلاس کمی ارزان‌تر از آیفون ۱۴ پلاس خواهد بود. یکی از منابع خبری مدعی شده که به‌دلیل استقبال کم کاربران از آیفون ۱۴ پلاس، اپل تصمیم گرفته که نسل بعدی این گوشی را با قیمت کمتری عرضه کند. بد نیست بدانید که قیمت پایه آیفون ۱۴ پلاس در بازار جهانی حدود ۸۹۹ دلار است.

آیفون 15

بررسی مشخصات آیفون ۱۵ از نظر نمایشگر:

اگر اپل در طراحی نمایشگر نسل جدید، همان استراتژی سری آیفون ۱۴ را پیش بگیرد، پس این احتمال وجود دارد که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو به نمایشگر ۶.۱ اینچی و گوشی‌های آیفون ۱۵ پلاس و ۱۵ پرو مکس (اولترا) به نمایشگر ۶.۷ اینچی مجهز شوند.

از سوی دیگر،‌ برخی منابع که به معرفی گوشی iPhone 15 پرداختند، به این موضوع اشاره کردند که اپل در هیچ‌کدام از گوشی‌های نسل جدید خود از جزیره پویا استفاده نمی‌کند؛ بلکه دوربین سلفی زیر نمایشگر قرار می‌گیرد. مدت‌هاست که چنین اخباری درباره نسل جدید آیفون‌ها به‌گوش می‌رسد، اما باور این ادعا کمی دشوار است.

با بررسی گوشی آیفون ۱۵ از نظر طراحی و ساختار متوجه شدیم که این گوشی احتمالا به فریم تیتانیومی مجهز می‌شود. منابع مختلف مدعی شدند که فریم گوشی به سمت پنل پشتی خمیده می‌شود و برخلاف آیفون ۱۴، تخت نخواهد بود. این خبر هنوز تایید نشده و این احتمال وجود دارد که سبک طراحی فریم تخت در آیفون ۱۵ نیز تکرار شود.

برخی منابع هم به طراحی لبه‌های خمیده اشاره کرده‌اند که احتمالا به سری آیفون ۱۱ شباهت دارد. علاوه‌براین، گفته می‌شود که مدل‌های پرو و پرو مکس (یا اولترا) حاشیه‌های بسیار باریک‌تری خواهند داشت.


بررسی مشخصات آیفون ۱۵ از نظر دوربین :

یکی دیگر از اخباری که در مورد مشخصات سری آیفون ۱۵ به گوش رسیده مربوط به احتمال استفاده از یک دوربین جدید است.

اخباری که به معرفی گوشی iPhone 15 در بخش دوربین پرداختند، از وجود لنزهای پریسکوپ با قابلیت زوم تله‌فوتو در مدل‌های پرو خبر می‌دهند. مارک گورمن، تحلیلگر بلومبرگ، مدعی شده که اپل به‌جای معرفی آیفون 15 پرو مکس، گوشی آیفون 15 اولترا را معرفی می‌کند.

اپل در مدل‌های پرو سری 14، رزولوشن دوربین اصلی را به 48 مگاپیکسل رساند و حالا ممکن است شاهد اضافه شدن یک لنز پریسکوپ در آیفون 15 هم باشیم تا این گوشی بالاخره در بحث زوم، قادر به رقابت با رقبای اندرویدی خود باشد. گرچه احتمالا این دوربین هم تنها در مدل‌های پرو استفاده خواهد شد.

اپل با این تغییر بزرگ در نامگذاری می‌خواهد تفاوت این مدل با آیفون ۱۵ پرو را بیشتر به رخ بکشد. یکی از تفاوت‌های مهم این دو مدل، در قدرت زوم لنز تله‌فوتو است.

برخی تحلیلگران مدعی شدند که آیفون 15 در مدل پایه از همان دوربین‌های مدل‌های پرو سری آیفون 14 استفاده خواهد کرد و دوربین اصلی به 48 مگاپیکسل ارتقا پیدا می‌کند. مینگ چی‌کو حتی مدعی شده که اپل قصد دارد فاصله میان مدل‌های معمولی و پرو آیفون را از این نیز بیشتر کند و ویژگی‌های بیشتری را به‌صورت انحصاری در مدل‌های گران‌تر عرضه کند.

براساس اخبار جدید، اپل قصد دارد در سری آیفون 15 از جدیدترین سنسورهای سونی استفاده کند. قطعه جدیدی که اپل قصد دارد از سونی خریداری کند، ظاهرا اشباع پیکسل‌ها را تا 2 برابر افزایش می‌دهد تا آیفون کنترل بیشتری روی نوردهی و رنگ‌های تصاویر خود داشته باشد. هنوز مشخص نیست این قطعه قرار است تنها در مدل‌های پرو یا اولترا کار گرفته شود یا خیر. این خبر پس از سفر تیم کوک به ژاپن و بازدید از سونی و تمجید او از سنسورهای این شرکت قوت گرفت.

تاکنون منابع خبری مختلفی به این موضوع اشاره کرده‌اند که آن را باورپذیرتر می‌کند؛ با این‌حال، هنوز به‌طور قطع نمی‌توان گفت که این گوشی با اسم پرو مکس معرفی می‌شود یا اولترا.

بررسی گوشی آیفون ۱۵ نشان می‌دهد که تمام مدل‌های نسل جدید به سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی مجهز می‌شوند. این درحالی‌است که در سری آیفون ۱۴، فقط مدل‌های پرو از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی برخوردار شدند و در مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شد.


بررسی مشخصات آیفون ۱۵ از نظر باتری:

برای معرفی گوشی iPhone 15 از نظر باتری، اطلاعات زیادی در دست نیست. فقط یکی از منابع به وجود تکنولوژی شارژ معکوس بی‌‌سیم اشاره کرده که به کاربر اجازه می‌دهد گجت‌های دیگر مثل اپل واچ  و ایرپاد را به‌صورت بی‌سیم با گوشی آیفون شارژ کند. مدت‌هاست که شایعات مربوط به این ویژگی به گوش می‌رسند، اما هنوز خبری نیست. بنابراین بهتر است خیلی امیدوار نباشیم.


معرفی آیفون ۱۵ از نظر مشخصات و ویژگی‌ها:

معرفی گوشی iPhone 15 را در بخش مشخصات تراشه و قدرت پردازشی آن ادامه می‌دهیم و خوشبختانه، خبرهای قطعی‌تری داریم.

هنوز در روزهای اولیه هستیم ولی از همین حالا، 2 شایعه مختلف در مورد پرازنده گوشی های iPhone 15 اپل به گوش رسیده است. براساس شایعات، از امسال تنها مدل‌های پرو با پردازنده‌های جدید عرضه می‌شوند. به این ترتیب اپل A17 تنها در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس/اولترا استفاده خواهد شد و آیفون 15 و مدل پلاس با پردازنده A16 وارد بازار می‌شوند.

با وجود این که A16 و A15 از نظر قدرت پردازشی تفاوت خیلی زیادی با هم نداشتند، ولی از آنجایی که قرار است سخت افزار گوشی های آیفون ۱۵ اپل به‌لطف پردازنده A17 که قرار است یک پردازنده 3 نانومتری باشد، به‌اندازه زیادی بهبود پیدا کند، انتظار داریم در بحث مصرف باتری و همچنین قدرت پردازشی، شاهد تغییرات قابل توجهی باشیم. تغییراتی که تنها با بررسی گوشی های iPhone 15 می‌توانیم به درستی آن‌ها را مورد سنجش قرار دهیم.

علاوه‌براین، به نظر می‌رسد که اپل برای تامین مودم‌های 5G با کوالکام همکاری خواهد کرد. گفته می‌شود که این‌بار از اسنپدراگون X70 استفاده می‌شود که نسبت به اسنپدراگون X65 در گوشی‌های آیفون 14، عملکرد بهتری دارد.

معرفی گوشی iPhone 15 به بخش تراشه ختم نمی‌شود. با بررسی گوشی آیفون 15 متوجه می‌شویم که اپل احتمالا در مدل‌های پرو از رم 8 گیگابایتی استفاده خواهد کرد. از آنجایی‌که تمام مدل‌های آیفون 14 به رم 6 گیگابایتی مجهز شدند، می‌توانیم امیدوار باشیم که در سری آیفون 15 این روند تکرار شود و همه مدل‌ها از رم 8 گیگابایتی برخوردار شوند، نه فقط مدل‌های پرو.

تفاوت دیگر مدل‌های استاندارد و پرو در Wi-Fi 6E است که فقط در آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس (اولترا) پشتیبانی می‌شود.

خبر جالب دیگری که مدت‌هاست گزارش‌هایی را پیرامون آن می‌شویم، مربوط به پورت USB-C است. کمپانی اپل تحت اجبار قوانین جدید اتحادیه اروپا، باید از سال 2024 گوشی‌های خود را با پورت USB-C روانه بازار کند. اما برخی منابع اعلام کرده‌اند که غول کوپرتینو قصد دارد از سال 2023 و در سری آیفون 15 از درگاه USB-C استفاده کند.

گزارش‌های جدیدتری که به معرفی آیفون 15 پرداختند، به این موضوع اشاره کردند که تمام مدل‌های آیفون 15 به درگاه استاندارد USB-C مجهز می‌شوند؛ اما فقط مدل‌های پرو از سرعت انتقال داده بالاتر برخوردار می‌شوند و این موضوع در منابع مختلفی تکرار شده است.

آیفون 15

طراحی دکمه Power آیفون 15:

قطعا تا به حال به دکمه Power آیفون در سری‌های متفاوت نگاه کرده‌اید، تفاوتی ندارد که پیش از این از سری 14 داشته‌اید یا 13، 12 یا 11 چون به صورت کلی آیفون دکمه روشن و خاموش گوشی را در کناره‌های گوشی طراحی کرده است. دکمه روشن و خاموش گوشی یا همان Power آیفون همیشه مانند بدنه خود گوشی یعنی از جنس فلز بوده است. هنوز مشخص نیست که شایعه دکمه پاور لمسی آیفون 15 به حقیقت خواهد پیوست یا نه اما با خبرهایی که تا به امروز منتشر شده، به احتمال خیلی زیاد طراحی دکمه Power آیفون 15 به صورت لمسی خواهد بود. به گفته افشاگران مختلف، اپل تمایلی به حذف فیزیکی دکمه پاور ندارد؛ بلکه تنها تصمیم به تغییر نحوه کارکرد دکمه از حالت فشاری به لمسی دارد.


آیفون 15 اولترا:

طی هفته‌های اخیر شایعات زیادی در ارتباط با آیفون 15 اولترا شنیده می‌شود. بر این اساس اپل احتمالا مدل پرو مکس را با نام اولترا عرضه می‌کند. اپل همچنین ظاهرا قصد دارد بین مدل اولترا و پرو تفاوت‌های بیشتری قائل شود تا تنها تفاوت آن‌ها اندازه نمایشگر نباشد. با این حال هنوز مشخص نیست اپل چه برنامه‌ای در سر دارد.

این احتمال نیز وجود دارد که آیفون 15 اولترا بدون درگاه باشد. در طول چند سال گذشته شایعات زیادی در مورد احتمال عرضه یک آیفون بدون درگاه شنیده بودیم و ممکن است این آیفون در نهایت سال آینده با نام آیفون 15 اولترا عرضه شود. ویژگی بعدی این گوشی ممکن است استفاده از لنز پریسکوپ با زوم اپتیکال بیشتر از مدل‌های فعلی باشد.

همانطور که پیش بینی میشد مدل های مختلفی از آیفون در راه است و این مورد سبب خواهد شد تا با تنوع ویژگی در محصولات مواجه باشیم. هرچند قیمت نسبتا بالای محصولات در ایران سبب خواهد شد تا فروش گوشی در کشورمان کمتر باشد ولی هنوز که هنوزه اشخاص بسیاری بدنبال خرید محصولات جدید آیفون هستند که باید منتظر ماند و دید که واکنش مردمان نسبت به این محصول جدید چه خواهد بود.


ویژگی های جدید سری ایفون 15 نسبت به 14:

در میان مدل و گوشی های آیفون ۱۵ شاهد تغییرات خوبی از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری خواهیم بود که این مورد سبب میشود تا با نسل جدیدی از هنرنمایی شرکت اپل در ساخت گوشی های این چنینی مواجه باشیم. براساس بررسی های بعمل امده قرار است در سری 15 گوشی اپل شاهد 8 تغییر اساسی و جدید باشیم که در ادامه میتوانید با اصلی ترین آنها آشنا شوید.

در تمام مدل های آیفون 15 شاهد استفاده از نسل جدید چیپست های اپل بوده ایم که قرار است در این نسخه از گوشی جدید ایفون از چیپست A17 استفاده شود. در حال حاظر این تراشه قوی ترین و جدیدترین فناوری دست یافته اپل بوده که قرار است در محصول جدیدی که در ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود از این قطعه رونمایی و استفاده شود.

فریم تیتانیومی در معرفی سری ایفون 15 بی شکش یکی از بحث برانگیزترین نکاتی خواهد بود که میتوان به آن اشاره داشت زیرا در گذشته شاهد استفاده از این فرم قدرتمند در اپل واچ اولترا که یک ساعت هوشمند بوده ، بوده ایم. حال قرار است از این ویژگی عالی در ساخت محصول جدید اپل استفاده شود.

در میان بررسی گوشی های آیفون ۱۵ بدنیست بدانید که قرار است حاشیه های موجود روی گوشی از بین برود و یا به حداقل آن برسد. این مورد سبب خواهد شد تا شاهد صفحه نمایش بهتر و زیباتری باشیم که در این باره تصاویر بسیاری افشا شده است.

در خصوص شایعات سری ایفون 15 که باید به آن اشاره داشته باشیم اثبات وجود پورت USB-C سریع‌تر بوده که در توضیحات ابتدایی نیز به این مورد اشاره شد و میتوان شاهد انتشار آن در گوشی جدید اپل باشیم. با این اوصاف امکان اتصال مستقیم یو اس بی به گوشی فراهم خواهد شد.

در خصوص آخرین اخبار گوشی های آیفون ۱۵ یکی دیگر از بخش های جدیدی که باید به آن اشاره داشته باشیم وجود وای‌فای ۶E بوده است که در حال حاظر این وای فای جدیدترین نسل عرضه شده از این فناوری بوده است که سرعت و ویژگی های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

از دیگر مشخصات گوشی های آیفون ۱۵ که میتوان به آن اشاره داشت استفاده از رم جدید با ظرفیت 8 گیگابایت است که این مورد در نسخه های قبلی گوشی شامل 6 گیگابایت بوده و در حال حاظر قرار است 2 گیگابایت ارتقا داده شود.

در بخش دوربین گوشی های آیفون ۱۵ نیز شاهد یک ویژگی جدید و عالی بنام دوربین پریسکوپی خواهیم بود. معمولا کاربران اپل از زوم کمتری نسبت به کاربران اندرویدی برخوردار هستند و در این گوشی قرار است که این ویژگی به طرز ویژه ای عرضه شود.

با مشاهده عکس تمام مدل های آیفون 15 متوجه خواهید شد که قرار است در این نسخه از دکمه فیزیکی استفاده نشود. یعنی تمام بخش های موجود روی گوشی به صورت لمسی خواهند بود و این مورد میتواند روند ساخت گوشی های هوشمند امروزی را تغییر دهد.

بطور کلی هرساله شرکت اپل برای محصولات جدید خود از ویژگی های خوبی استفاده میکند که این مورد سبب خواهد شد تا امتیازات بالایی برای این محصول به ثبت رسد. حال با توجه به اینکه تا کنون نسخه 14 آیفون مجوز حضور در ایران را نیافته است شاهد اخبار جدیدی از ساخت نسخه 15 گوشی ایفون خواهیم بود که این مورد میتواند تمام ویژگی های نسخه 14 به همراه نسل جدیدی فناوری های اپل را به همراه داشته باشد.

نظر شما در خصوص عرضه هرساله از گوشی های اپل چیست ؟ آیا با مسیری که اپل در پیش گرفته است میتوان آینده کاری این شرکت را روشن دید و اینکه تسخیر بیشتری از بازار را در سال های آینده داشته باشد ؟ نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه را با موبایلکده به اشتراک بگذارید که اینکار سبب رشد بهتر مقالات سایت ما خواهد شد. باما همراه باشید.


مدل‌های احتمالی آیفون ۱۵:

اپل برای نسخه‌ی ۲۰۲۲، آیفون مینی را کنار گذاشت و به‌جای آن آیفون ۱۴ پلاس را معرفی کرد. مدل پرو معمولی از نمایشگر ۶٫۱ اینچی و مدل پلاس و پرومکس از نمایشگر ۶٫۷ اینچی بهره می‌بردند.

به‌احتمال زیاد این روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. در عرض چند‌ماه مشخص بود که آیفون ۱۲ مینی فروش خوبی ندارد؛ اما اپل مجبور شد به آیفون ۱۳ مینی ادامه دهد؛ زیرا برنامه‌ها چیده شده بودند و نمی‌شد آن‌ها را تغییر داد. این بدان معنی است که در صورت عرضه‌ی آیفون ۱۴ پلاس، احتمالا در سال آینده میلادی بازهم شاهد عرضه‌ی آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس خواهیم بود.

از طرفی دیگر شاید یک مدل به این فهرست اضافه شود: آیفون ۱۵ اولترا. مارک گورمن، افشاگر معتبر، اخیرا در توییتی نوشته است که پس از عرضه‌ی اپل واچ اولترا در سال جاری، شاید این نوع برای آیفون در آینده وجود داشته باشد.

آیا این می‌تواند به‌معنای یک آیفون 15 اولترای کاملا جدید باشد یا اینکه مدل پرو مکس صرفا با نام اولترا معرفی خواهد شد؟ گورمن اخیرا ادعای دیگری کرده و گفته است که سال آینده شاهد آیفون ۱۶ اولترا خواهیم بود و انتظار می‌رود که چنین گوشی‌ای در کنار آیفون ۱۶ پرو مکس عرضه شود. ظاهرا آیفون ۱۶ پلاس ممکن است همان آیفونی باشد که کنار گذاشته می‌شود؛ اما شاید برای قضاوت درباره‌ی مدل‌های آیفون ۱۶ برای سال ۲۰۲۴ زود باشد؛ چراکه گوشی‌های ۲۰۲۳ هنوز از راه نرسیده‌اند.


شارژ سریع‌تر:

تولیدکنندگان اندرویدی مانند اوپو فناوری شارژ فوق‌العاده سریع ۱۲۵ واتی را ارائه می‌دهند. اکثر آیفون‌ها حداکثر با شارژ سیمی ۲۲ وات و با شارژ بی‌سیم مدل مگ‌سیف ۱۵ وات شارژ می‌شوند. آیفون ۱۴ پرو مکس از نظر فنی می‌تواند با شارژر مناسب به ۲۹ وات برسد؛ اما این مقدار هنوز خیلی سریع نیست.

شارژر آیفون مدل پایه اپل دارای حداکثر توان ۲۰ وات است. ما خواهان شارژ سریع‌تر آیفون‌ها به صورت استاندارد هستیم و امیدواریم این بار ارتقای سرعت شارژ را در گوشی‌های جدید اپل ببینیم.


سرعت انتقال داده آیفون 15:

حال که بحث جایگزینی پورت USB-C به جای درگاه لایتنینگ رسید نیاز است تا به تغییر سرعت انتقال داده آیفون 15 نیز اشاره کنیم. با توجه به اطلاعاتی که این روزها در مورد پورت USB-C و میزان سرعت انتقال داده در جهان وجود دارد، عدد قابل قبولی از میزان رضایت هنگام استفاده از پورت USB-C به گوش می‌رسد؛ این در حالی است که در صورت عدم جایگزینی یا جایگزینی پورت USB-C به جای درگاه لایتنینگ برای آیفون 15 پرو، کاربران آیفون باید به همان سرعت USB 2.0 مانند درگاه لایتنینگ بسنده کنند.


تراشه‌های مودم کوالکام:

همانطور که از زمان معرفی تا به امروز آیفون‌های 5G اپل از تراشه‌های مودم 5G کوالکام استفاده کرده‌اند، قصد دارد تا در سال 2023 هم گوشی‌های سری آیفون 15 را با تراشه های مودم کوالکام در بازار عرضه کند. علاوه بر این، با توجه به اخبار و شایعه‌های دیگری راجع به اینکه اپل قصد دارد از تراشه‌های مودم داخلی خود در سال 2023 استفاده کند به گوش می‌رسد؛ اما حقیقت ماجرا اینجاست که این فناوری هنوز آماده نیست.

با توجه به معضل داغ کردن تراشه مودم کوالکام گوشی‌های قبلی آیفون و حل نشدن این مشکل تا پایان سال 2022 انتظار می‌رفت تا با معرفی سری آیفون 15 در سال 2023 این مشکل حل شود، اما به نظر می‌رسد طراحی تراشه‌های مودم ساخت اپل تا پایان سال 2024 طول خواهد کشید و امکان استفاده از آن‌ها در مدل‌های آیفون 15 وجود ندارد. درست است که نمی‌توانیم انتظار حضور تراشه‌های مودم داخلی اپل را در سری آیفون 15 داشته باشیم اما می‌توانیم انتظار دیدن تراشه‌های مودم کوالکام پیشرفته‌تری مثل تراشه کوالکام X70 را داشته باشیم.

به زبان ساده، انتظار می‌رود تراشه کوالکام X70 هوش مصنوعی موجود در سیستم گوشی را با روش‌هایی مثل سرعت پردازش سریع‌تر، محدوده پوشش بهتر، تاخیر کمتر و افزایش عمر مفید باتری تا 60 درصد ارتقا ببخشد.


چیپست سری A:

گوشی‌های سری آیفون 15 احتمالا اولین سری از آیفون هستند که با چیپست سری A روی تراشه 3 نانومتری TSMC روانه بازار می‌شوند. یکی دیگر از فناوری‌هایی که از سری آیفون 15 انتظار می‌رود، افزایش عملکرد پردازش از 10 تا 15 درصد است. ممکن است این تا 30 درصد مصرف باتری بهبود ببخشد و عمر باتری گوشی را افزایش دهد.

شاید جالب باشد بدانید که تامین کننده تراشه TSMC اپل، به دنبال از دست دادن سفارش‌های ساخت و تولید کارت گرافیک اینتل (Intel) از برخی برنامه‌های از پیش تعیین شده مربوط به تراشه‌های 3 نانومتری کناره‌گیری کرده است. آنچه که هنوز به طور کامل مشخص نیست این است که آیا این قطع همکاری به صورت مستقیم روی تولید تراشه‌های 3 نانومتری ساخت خود اپل تاثیر خواهد گداشت یا خیر. تنها موردی که در این میان به میزان کمتری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد این است که TSMC در این روزها مشغول تولید تراشه‌های 3 نانومتری A17 است که احتمالا در گوشی‌های سری آیفون 15 مورد استفاده قرار می‌گیرد.


رم آیفون 15:

مگر می‌شود که مقاله‌ای برای یک گوشی با تیتری مانند هر آنچه باید در مورد آیفون 15 بدانید بدون بحث و بررسی راجع به رم و حافظه موجود در آن به اتمام برسد؟ اگر تا به الان نگاهی به رم‌های جدیدترین سری آیفون یعنی آیفون 14 یا سایت‌های خبری معتبر خارجی یا داخلی انداخته باشید، متوجه شده‌اید که این گوشی‌ها با رم 6 گیگابایتی به بازار عرضه شده‌اند. طبق تحقیقات و بررسی‌های شرکت تحقیق و توسعه TrendForce از تایوان که 6 الی 7 سال از فعالیتش در حوزه پخش اطلاعات در مورد گوشی و برندسازی‌ها می‌گذرد، گوشی‌های جدید سری آیفون 15 به احتمال زیاد از رم‌های متفاوت وجدیدز 8 گیگابایت بهره‌مند می‌شوند.


سخن پایانی:

در این مطلب به سری آیفون 15 و آخرین اخبار و شایعات آن پرداختیم. البته که هنوز فاصله زیادی تا عرضه این گوشی‌ها داریم.

بسیاری از گزارش‌هایی که تاکنون درباره مشخصات آیفون 15 منتشر شده، در حد شایعه باقی می‌مانند. چیزی که به‌طور قطع می‌توانیم از آن مطمئن باشیم، فوق‌العاده بودن نسل بعدی آیفون‌هاست. مجهز شدن به درگاه USB-C احتمالا کاربران سایر برندها را به خرید گوشی‌های آیفون ترغیب می‌کند. علاوه‌براین، تراشه جدید A17 می‌تواند برتری تکنولوژی پردازنده‌های اپل را بار دیگر به رخ تراشه‌های اندرویدی بکشد.

 فعلا نگران‌کننده‌ترین خبر، احتمال افزایش قیمت این گوشی‌ها است. سایر اخبار مثل حذف درگاه USB-C و اضافه شدن دوربین پریسکوپ، همگی تغییرات مثبتی هستند که بسیاری از علاقه‌مندان آیفون، سال‌ها است منتظرشان هستند. نظر شما در مورد گوشی های آیفون 15 اپل چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت موبایل‌کده به‌اشتراک بگذارید.

سوالات پرتکرار

هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای برگزاری رویداد معرفی آیفون ۱۵ اعلام نشده است؛ با این‌حال می‌توانیم براساس برنامه سالانه اپل پیش‌بینی کنیم که در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) باید منتظر رونمایی سری آیفون ۱۵ باشیم.

درباره قیمت آیفون ۱۵ نیز اطلاعاتی در دست نیست. اما با توجه به قیمت سری آیفون ۱۴ و روند قیمت‌گذاری آن نسبت به آیفون ۱۳ می‌توانیم پیش‌‌بینی کنیم که قیمت آیفون ۱۵ حدود ۱۰۰ دلار بیشتر از آیفون ۱۴ خواهد بود.

با توجه به اینکه آخرین ورژن iOS ارائه شده در گوشی‌های آیفون، iOS 16 است، قطعا آیفون 15 هم از iOS 16 و بیشتر از آن بهره می‌برد.

طبق مقاله‌های منتشر شده و شایعه‌های به گوش رسیده، آیفون 15 دارای 4 دوربین است که علت اضافه شدن دوربین چهارم، وجود لنز تله فوتو پریسکوپ است.

گزارش‌های مختلف از تولید تراشه A17 Bionic خبر داده‌اند و مدعی شدند که این تراشه تنها در مدل‌های پرو قرار می‌گیرد. بنابراین، در آیفون 15 و 15 پلاس از تراشه جدید خبری نیست و به‌جای آن از تراشه A16 Bionic استفاده می‌شود که در حال حاضر، پردازش گوشی‌های آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس را برعهده دارد.

نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Call Now Button